آب شیرین کن دریایی

امروزه استفاده از فناوري هاي نمک زدايي به عنوان روشي مناسب و قابل اعتماد براي توليد آب آشاميدني در حال گسترش بوده و راه حلي براي رفع کمبود آب در مناطق مختلف محسوب مي شود.يکي از راه هاي متداول براي حل مشکل کمبود آب در مناطق ساحلي استفاده از نمک زدايي آب دريا يا آب لب شور است. به طور کلي برمبناي فيزيک حاکم برنمک زدايي آب ،اين فرآيند از سه روش قابل انجام است.
در روش اول نمک زدايي برمبناي اختلاف نقطه جوش آب و مواد حل شده در آن انجام مي شود که به طور کلي آن ها را فرايند هاي حرارتي مي نامند. آب شيرين کن دريايي
در روش دوم از فيلتر هايي استفاده مي شود که برمبناي جداسازي فيزيکي بدون تغيير فاز عمل مي کنند و شامل فرآيندهاي غشايي مي شوند.
روش سوم بر اساس پيوند شيميايي عمل مي کند.رزين هاي تبادل يوني از اين دسته هستند.

اسمز چيست
اسمزپديده اي در طبيعت مي باشد و زماني ايجاد خواهد شد که محلول رقيق و غليظي در مجاورت يکديگر قرار گيرند. به اين شکل که چناچه دو محلول آب نمک با غلظت متفاوت داشته باشيم ، نمک تمايل دارد از غشاي نيمه تراواي بين به سمت محول با آب نمک رقيق تر حرکت کند غشا نيمه تراوا به مثابه فيلتري هوا را عبور مي دهد ولي اجازه عبور ساير مواد رابه داخل نمي دهد. کارکرد اسمز معکوس عکس حالت طبيعي اسمز عمل مي نمايد و با ايجاد فشار زياد جهت غلبه بر فشار طبيعي اسمزي باعث عبور آب از ممبران ها مي گردد. بنابراين نياز به فشار بالايي جهت عبور آب از غشا نيمه تراوا و نمک زدايي آن مي باشد. دستگاه هاي توليد ما نيز از با همين روش ساخته شده است.