آماده کردن کودک برای نوزاد جديد

سيسموني - پسر شما هميشه کانون توجه اطرافيان بوده و احتمالا تصور مي‌کرده است که هميشه اين گونه خواهد بود. تعجبي ندارد که کودک شما مشتاق آمدن يک فرزند جديد پر سر و صدا و متوقع که ممکن است کانون توجه ديگران بودن را از او بگيرد، نباشد.

او مي‌داند که بايد براي جلب توجه و عواطف شما با او رقابت کند. او ممکن است حتي نگران باشدکه شما در فکر جايگزين کردن کودک جديد با او هستيد. شما با تدابيري در دوران بارداري و چند ماهه اول بعد از به دنيا آمدن فرزند جديد مي‌توانيد به فرزند اولتان اطمينان دهيد که قرار نيست که نوزاد جديد جاي او را بگيرد. هم‌اکنون شروع به آماده کردن او کنيد. مهم‌ترين کاري که شما مي‌توانيد انجام دهيد، صحبت درباره کودک جديد است. او را به ملاقات يکي از دوستانتان که کودکي تازه به دنيا آمده دارد، ببريد.

اجازه دهيد که او درک کند که در ابتدا کودک جديد ممکن است او را نشناسد. اما زماني که کمي بزرگ‌تر شود، همبازي بسياري خوبي براي او خواهد شد. هرتغيير مهمي در زندگي پسرتان را اگر تا به حال انجام نشده است،‌همين الان انجام دهيد. براي مثال، قبل از به دنيا آمدن فرزند جديد، آموزش نشستن روي لگن را براي پسر خود شروع کنيد. فرزندتان را در روند آماده‌سازي براي تولد نوزاد سهيم کنيد. نظر او را در مورد اسامي که براي فرزند جديد مد نظرتان است، جويا شويد يا اجازه دهيد او لباسي را که قرار است نوزاد جديد براي رفتن از بيمارستان به منزل بپوشد، انتخاب کند. زماني که فرزند جديد به دنيا آمد، پسرتان را در مسير بازگشت از بيمارستان به خانه همراه کنيد. او را تشويق کنيد با نوزاد جديد حرف بزند يا او را لمس کند.

از پسرتان کمک بخواهيد و در مراقبت از نوزاد جديد او را نيز سهيم کنيد. داشتن مسئوليت به پسرتان کمک مي‌کند احساس کند که به او اهميت مي‌دهيد. از او بخواهيد براي شما پوشک بياورد يا لباس نوزاد را انتخاب کند. فرزند جديد به توجه فراواني نياز دارد، اما اجازه ندهيد فرزند بزرگ‌تر شما احساس کند، ناديده گرفته مي‌شود.

زمان‌هاي خاصي را براي گذراندن با او برنامه ريزي کنيد. انتظار برخي رفتارهاي بچگانه را داشته باشيد. وقتي فرزند جديد به دنيا مي‌آيد، مکيدن دوباره انگشت شست به‌وسيله پسر شما يا امکان بروز خطا براي رفتن به دستشويي در کودکان آموزش ديده براي اين کار، امري نامتعارف نيست. فرزند خود را براي اين گونه پسرفت‌ها و بازگشت به گذشته سرزنش نکنيد. اين حالت‌ها زود گذر و کوتاه مدت هستند.

اجازه دهيد فرزندتان احساسات منفي خود درباره نوزاد جديد را بيان کند. به او توضيح دهيد که اين طبيعي است که کمتر از هميشه درباره کودک جديد ذوق زده شود. در نهايت هيچ فرصتي را براي تشويق و تحسين فرزندتان از دست ندهيد. دادن پاداش براي کار‌هايش و تصديق هر چيز مثبتي که او درباره فرزند جديد مي‌گويد، مي‌تواند مفيد باشد.
منبع: ني ني بان