آموزش چگونگی حضور و بهره برداری از نمایشگاهها

نیرویی که صرف برگزاری یک نمایشگاه یا یک غرفه سازی نمایشگاهی می‌شود؛ بیشتر از نیرویی است که در هر فعالیت بازاریابی دیگری صرف می‌شود. اما علیرغم همه تلاشها، گاهی نتیجه کار نامطلوب و حتی اندوهبار می‌شود.
سازمان دهندگان هر نمایشگاهی به عنوان میزبان می‌کوشند تا راه را بر شما (شرکت‌کننده) هموار سازند. اما، در نهایت سرنوشت موفقیت یاشکست شما در این تلاش جمعی، به دست خودتان رقم زده می‌شود.
در دنیای امروز، برگزاری نمایشگاه‌ها یک امر لازم و ضروری به حساب می‌آید که مهمترین علل آن عبارتند از:
1- تغییرات روزافزودن تکنیک، ظهور کالاهای جدید، متنوع بودن کالاها، عدم آشنایی مصرف‌کننده توام با رقابت شدید و نامطلوب تولید‌کنندگان و... از مهمترین علل لزوم برگزاری نمایشگاه است.
2- قطع رابطه بین خریدار و فروشنده؛ به طوری که رابطه میان مصرف‌کننده (یا خریدار) و تولید‌کننده از بین رفته است. این مورد نیز عامل مهمی در توسعه نمایشگاه‌ها به حساب می‌آید.
3- افزایش درآمد سرانه کشورها همراه با درآمد ملی آنها، موجب بالارفتن قدرت خرید می‌گردد. از طرفی نیز بالا رفتن قدرت خرید مردم، موجب تغییر در تولید می‌شود. تولیدات هم احتیاج به شناسایی کالا به مصرف کننده دارد. این امر با نشان دادن کالا در نمایشگا‌‌ه‌ها انجام می‌گیرد.