هميشه پيش از دادن هر هديهاي به اين نكته توجه كنيد كه هديهدهنده و هديهگيرنده، هر دو در مورد هديه، داراي سياست و برنامه باشند. يكي از افراطها در اين زمينه، طرد و حذف هر نوع سياست مبتني بر هديه دادن بود كه در دهه ???? رخ داد و آن هم به خاطر رسواييهايي بود كه در اين زمينه بروز كرد.
رفتار مناسبتر در اين زمينه، اعمال سياست در مورد سقف هدايا يا اعمال سياست در مورد شرايط هديه دادن است.
هميشه از هديهگيرنده بپرسيد كه آيا هيچ سياست يا چارچوبي در زمينه پذيرش هديه دارد يا خير و سپس براساس آن عمل كنيد. (پاور بانک تبليغاتي)
چند توصيه:
– اعطاي هديه در جريان مزايده يا مناقصه، يك پاسخ منفي قطعي است. حتي اگر مزايده و مناقصه در جريان يك تعطيلي يا مناسبت ويژه برگزار ميشود باز هم از دادن هديه خودداري كنيد.
– اعطاي چيزهاي لوكس مثل بليت سفرهاي گرانقيمت يا ماشين جزو موارد نامناسب است.
– حتي اگر در شرايطي هستيد كه منعي براي هديه دادن وجود ندارد و مقرراتي هم در اين زمينه نيست، اجازه ندهيد كه هديه دادن، احساس نامناسبي به وجود آورد، هر اقدامي از اين دست ميتواند به تخريب مناسبات شما با ديگران منجر شود.
آداب هديه دادن
آداب هديه دادن به نحوي از انحاء يك نوع هنر به حساب ميآيد. در اين زمينه، موارد زير را رعايت كنيد:
تناسب هديه
بسيار مراقب باشيد هديهاي كه ميدهيد متناسب با رابطه شما با هديهگيرنده باشد. اين امر نه به حجم و ابعاد قرارداد يا معاملهاي كه انجام دادهايد وابسته است و نه به ميزان وقتي كه براي گيرنده گذاشتهايد، بلكه به ميزان نزديكي روابط وابسته است. فواصل هديه دادن را هم از نظر مناسبتها و تعطيليها در نظر بگيريد باز هم تاكيد ميشود كاري نكنيد كه احساس رشوه گرفتن پيش بيايد.
تَشَخُص هديه
اينكه يك هديه داراي تَشَخُص باشد، نكتهاي عالي است. مهم اين است كه هديه، بازتاب شخصيت و علايق گيرنده آن باشد. اگر اين ويژگيها در هديه لحاظ شود، گيرنده هديه بهطور حتم احساس خوبي نسبت به دريافت آن خواهد داشت.
زمان هديه
بهترين زمانها براي هديه دادن، همان تعطيلات هستند. زمان تولد ممكن است جالب نباشد چون هديهگيرنده، متوجه ميشود كه شما دچار زحمت شدهايد و اطلاعاتي را در مورد او بهدست آوردهايد.
سالگرد يك كار يا سالگرد وقتي كه شما با هديهگيرنده وارد يك مرحله تجاري جديد شدهايد جزو مواقع مناسب براي هديه دادن است. زماني كه آغازي براي يك رقابت معنادار بوده هم جزو مواقع مناسب به شمار ميآيد.
ارايه هديه
آمادهسازي هديه هم آداب خاص خود را دارد. به كاغذ هديه توجه كنيد و سعي كنيد با دست خودتان چيزي بنويسيد. پيامي هم كه مينويسيد بايد حس خوبي را به هديهگيرنده انتقال دهد.
اگر بر مبناي يك مناسبت شخصي هديه ميدهيد، پست كردن هديه به آدرس منزل هديهگيرنده هم حس خوبي دارد.
نام و لوگوي شركت
نام و لوگوي شركت را بر روي هديه داشته باشيم يا نداشته باشيم؟ اين يك موضوع مهم است.
اگر نام و لوگوي شركت بر روي هديه باشد، حتماً در يادها ميماند و بهخصوص اگر هديه ما كاربردي بوده و در طول روز هم مورد استفاده قرار گيرد، طبعاً از نظر در ذهن ماندن، مؤثرتر هم خواهد بود. اما به خاطر داشته باشيد كه در اين نوع هديه دادن بايد مراقب تبليغ آشكار هم بود. پس بايد كوشيد موضوع را كاملاً شخصي كرده و هديه را به نوعي طراحي كرد كه انگار مخصوص هديهگيرنده طراحي شده است.