اشتباهات متداول در طراحی وب سایت

طراحي سايت موفق و موثر و نگهداري اين موقعيت به يک مسئله بسيار پيچيده در دنياي امروزي تجارت الکترونيک تبديل شده است و موفقيت در اين رقابت يعني کسب قدرت در اينترنت، بعنوان يک ابزار بازاريابي روز به روز ضروري تر به نظر مي رسد. يک امتياز خوب اين است که تکنولوژي هاي بزرگي از قبيل صدا، تصوير، تجارت الکترونيک،نرم افزارهاي مديريت بانکهاي اطلاعات ايميل و... که تا چند سال پيش فقط در اختيار شرکتها و اشخاص خاص و محدودي بود اکنون تقريبا در اختيار هر شخصي قرار دارد.

اما مشکل اينجاست که تعدد گزينه ها و فرصتها در هر امري از جمله طراحي وب سايت مي تواند بسيار گيج کننده باشد. در اين مقاله به چند مطلب مهم اشاره مي کنيم که به شما کمک مي کند که چگونه از بزرگترين اشتباهاتي اکثر افراد هنگام طراحي سايت و يا طراحي مجدد و بهينه سازي وب سايت مرتکب مي شوند، پيشگيري نماييد.

- بدون يک استراتژي براي طراحي سايت، بازاريابي را شروع مي کنيد

وب سايتها نيزمانند بروشورها،مجلات ،کارتهاي ويزيت،کارتهاي پستي و ... هستند اينها در واقع بخشي از بازاريابي شما مي باشند. قبل از اينکه شروع کنيد،نياز است سئوالات مهمي راجع به استراتژي طراحي وب سايت از خودتان بپرسيد. اول بدانيد که به چه دليل طراحي سايت انجام مي دهيد.

? اهداف شما از طراحي سايت چيست؟براي آموزش؟ آگاهي و اطلاع رساني؟ جذب تجارتهاي جديد؟ ارائه خدمات به مشتريان فعلي؟
? مخاطبان شما چه کساني هستند؟
? مي خواهيد بازديدکنندگان شما در بازديد از وب سايت شما چه چيزي را بفهمند؟

اگر شما نمي دانيد هدفتان چيست و ميخواهيد به کجا برويد،من هم نمي توانم بگويم چگونه به مقصد خواهيد رسيد.بنابراين قبل از انجام هر کار ديگري يک طرح بازاريابي اينترنتي قبل از طراحي سايت تان بنويسيد.

- نام تجاري (لوگو) اينترنتي نداريد و يا اگر داريد مناسب نيست

بعد از اينکه اهدافتان و مخاطبان وب سايت تان مشخص شد،سايت شما بايد مواردي را منعکس کند. يک سايت موزيک که اکثرا مورد توجه نوجوانان است بايد متفاوت از يک وب سايت بهداشتي باشد که براي بزرگترهاست و يا وب سايتي که محصول آن موتور سيکلت است مخاطب آن اکثراً جوانان هستند.به محض اينکه شما موقعيت خوبي پيدا کرديد و نام تجاري اينترنتي شما بدرستي جا افتاد، وب سايت شما مشتريان بالقوه شما را از انبوه بازديدکنندگان آنلاين تشخيص خواهد داد.

- براي پيشبرد اهداف خود تکنولوژي نامناسبي را انتخاب مي کنيد

وب سايت ها از اين نظر به دو دسته بزرگ تقسيم مي شوند- يکي وب سايتي که مالکيت آن در اختيار شماست و بعدي وب سايتي که آن را اجاره مي کنيد. اجاره يعني سايتي که توسط شرکتهايي که ارائه دهنده خدمات کاربردي مي باشند به شما پيشنهاد مي کنند.شما معمولا مبلغي جهت راه اندازي و تنظيمات آن پرداخت مي کنيد و يک اجاره ماهانه که از حدود 5? دلار به بالا و بسته به نوع سايت و خدمات آن پرداخت مي کنيد. ممکن است تبليغي با عنوان "وب سايت رايگان" ببينيد.شرکت خدمات دهنده طراحي وب سايت را به شما پيشنهاد مي کند و سپس شما فقط براي هر ماه 50 دلار پرداخت مي کنيد.با اين مدل مالکيت وب سايت متعلق به شما نيست و شما فقط مالک محتويات سايت مي باشيد.اگر بخواهيد به هر دليلي با اين شرکت کار نکنيد نمي توانيد سايت را با خودتان ببريد. در مدل وب سايت با مالکيت شخصي،شما مي توانيد يک طراح وب را در اختيار بگيريد (يا با يک شرکت طراحي وب سايت قرارداد ببنديد) يا اينکه خودتان طراحي سايت نماييد و در نهايت يک هزينه ماهيانه يا ساليانه براي اجاره فضا و ثبت نام دامنه خود پرداخت نماييد.در اين صورت هم سايت و هم محتويات آن در مالکيت شماست و به سادگي مي توانيد آن را به يک سرويس دهنده و هاست ديگر انتقال دهيد.

- برنامه بازاريابي اينترنتي براي وب سايت خود تدارک نديده ايد

توسعه وب سايت و پيشبرد اهداف تجارت الکترونيک نيازمند صرف هزينه و سرمايه گذاري در غير اين صورت منتظر نتيجه نباشيد. يک برنامه خوب بازاريابي اينترنتي به نظر نمي رسد که زياد براي شما هزينه ساز باشد. نکته بسيار مهم اينست که راههاي بسيار زيادي وجود دارد و وب سايت هاي موفق نيز از همين راهها به هدف خود رسيده اند.هرچه زودتر شروع کنيد به ساختن بانک ايميل.گزارشات رايگان در سايتتان قرار دهيد و يا پشت کارت ويزيت خود پيشنهاداتي را درج کنيد.اگر مي خواهيد در اين زمينه بيشتر کار کنيد با يک متخصص بهينه ساز وب سايت (SEO ) مشورت کنيد.کسي که مي تواند سايت شما را براي موتورهاي جستجوي قوي مثل Google وYahoo و ساير موتور جستجوهاي بزرگ آماده سازد. در سطح پيشرفته تر مي توانيد از تبليغات کليکي براي کسب رتبه هاي بالا در ليستهاي موتورهاي جستجو نيز استفاده نماييد.

- ابزاري براي بررسي تاثيرات وب سايت تان نداريد

مطمئن شويد که شرکت سرويس دهنده هاست شما امکان آمارگيري سايت را در اختيار شما قرار مي دهد،با اين ويژگي شما مي توانيد بفهميد چه کساني و از کجا و چگونه وب سايت شما را بازديد کرده اند و آيا ترافيک شما رو به رشد است يا خير. يک فرم ثبت ايميل براي ساخت بانک ايميلي که قبلا گفتيم تدارک ببينيد،پيشرفت سايت را مرتبا بررسي نماييد. مرتب کنترل کنيد چه چيزي کار مي کند و چه چيزي کار نمي کند(کدام موثر است و کدام بي تاثير) همچنين بر اساس بازخوردهايي (feedback)که تدارک ديده ايد مرتباً تغييرات مورد نياز در وب سايت تان اعمال نماييد.

- تکنولوژي مورد استفاده در وب سايت شما با مرورگر بازديدکنندگان سايت تطابق ندارد

همه ما تجربه زيادي در بارگزاري صفحات وب داريم،گاهي وقتها فقط يک پيام براي ما ظاهر مي شود که plug-in مناسب براي اين صفجه نوجود ندارد.اکثر مواقع طراح سايت چيزهايي در صفحه قرار داده است که براي ديدن آنها مجبوريم يک نرم افزار ديگر دانلود کنيم.انتظار نداشته باشيد مشتريان بالقوه شما با ديدن اين موارد تبديل به مشتري واقعي شوند.در مورد بينندگان و مراجعين سايت تان تحقيق کنيد و از تکنولوزي استفاده کنيد که سطح تکنولوزي آنها را نيز پشتيباني کند. اگر مي دانيد مراجعين وب سايت شما مثلا دسترسي به اينترنت با سرعت بالا ندارند از عکسهايي با حجم زياد که براي بارگذاري آنها زمان زيادي لازم است استفاده نکنيد.

- کاربران و مخاطبان وب سايت خود را گمراه مي کنيد

سيستم هاي هدايت گر (navigation) در وب سايتتان بايد کاملا شفاف و قابل درک باشد.لينک ها در تمامي صفحات بايد در يک موقعيت باشد.در تمام صفحات بايد هميشه کليد "home" تعبيه شده باشد.موارد گيج کننده، مشتريان شما را از وب سايت تان دور خواهد کرد.

- برقراري ارتباط با شما توسط وب سايت بسيار سخت است

روشي بسيار روان و ساده براي ارتباط با مخاطبان وب سايت تان در نظر بگيريد.اطلاعات تماس خودتان را با دسترسي ساده در تمامي صفحات قرار دهيد.