اصول کلی تشریفات مجالس

تشریفات چیست:
تشریفات مجالس دیپلماتیک
فرآیند ارتباطات غیر کلامی است و حرکات,اشارات و احساسات ماست که به عنوان پیامهای غیر کلامی به تکمیل, تآیید و یا جایگزینی پیامهای کلامی می انجامد.

تشریفات در مجالس ویژه ارتباطات انسانی است ودو اصل دارد:
الف)تشریفات برای همه
ب)تشریفات در همه جا.

و به سه سوال اساسی پاسخ میدهد”برای چه کسی؟ در کجا؟ کی؟” تشریفات رعایت یک سری قوانین رفتاری است که نه تنها نمایندگان یک کشور بلکه توسط نمایندگان و کارگزاران اکثر نظام های سیاسی و اجتماعی مختلف رعایت میشود و متناسب با ساختار اجتماعی و فرهنگی ویژگی های مذهبی و تاریخی و آداب ورسوم یک کشور تغییراتی در اجرای آن به عمل می آید.

اصول کلی تشریفات مجالس:

اگر تشریفات به عنوان یک هنر به افراد آموزش داده شود آنگاه میتوان مشاهده کرد که چگونه این هنر به رفتار افراد در زندگی,درحین کار,دراماکن عمومی,در گفتگوهای رسمی و… نظم میبخشد
۱-معیارهای موجود در خصوص مسایل تشریفاتی,نتیجه روند مدیدی از همکاریهای متقابل میان افراد درزمینه های گوناگون اجتماعی است و امروزه این معیارها به آیین تشریفات معروف است
۲-تشریفات در مجالس امروزی دربردارنده آداب و رسوم نزد تمامی ملل از گذشته های دور تاکنون است. این قوانین رفتاری ازآنجاکه نه تنها توسط نمایندگان یک کشور بلکه نمایندگان و کارگزاران اکثر نظامهای سیاسی و اجتماعی مختلف رعایت میشوند قوانین عمومی و فراگیر محسوب میشوند.
۳-تفاوت اصلی بین قوانین تشریفات مجالس دیپلماتیک وآداب متداول در میان عامه مردم در این است که رعایت قوانین تشریفات نزد دیپلماتها اهمیت بیشتری دارد تا آن اندازه که رعایت نکردن و یا نقض این قوانین میتواند به اعتبار کشوریا نمایندگان آن کشور لطمه وارد کند.
۴-رعایت تشریفات مجالس مطلق نیست بدین معنا که رعایت آنها منوط به مکان,زمان و شرایط فرق میکند
۵-قابل توجه آنکه شخص باادب وبا نزاکت تنها در مراسم رسمی مجالس مطابق با اصول تشریفاتی رفتار نکرده بلکه نزاکت واقعی ایجاب میکند که چنین فردی براساس نیت خیر خود نظام اجتماعی را نیز برهم بزند باکلام خود کسی را نرنجاده و شخصیت او را تحقیر نکند.

شناسنامه کتاب:
سرشناسنامه: قربانی,مجتبی
عنوان و پدیدار: اصول و آداب تشریفات گامی نوین در روابط عمومی
مولفین: مجتبی قربانی,هاشم جلیلی صفریان,علی مخلصی
موضوع:آداب تشریفات,هتل,اصول مهمان داری

بانک تشریفات مجالس