اطلاعات لازم در مورد ثبت شرکت های تعاونی

اگر قصد راه اندازی شرکت تعاونی را دارید، ابتدا لازم است با انواع مختلف این شرکت‌ها و زمینه‌های فعالیت آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید نوع شرکت خود را انتخاب کنید. در این بخش سعی شده انواع دسته بندی‌های موجود، ذکر شود.
دسته بندی شرکت‌های تعاونی از نظر نوع فعالیت
گروه اول، شرکت تعاونی تولید: همانگونه که از نام این شرکت‌ها مشخص است، در این شرکت‌ها انواع فعالیت‌هایی تولیدی انجام می‌گیرد. اشتغال اعضای این شرکت‌ها در زمینه‌هایی مرتبط با فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، شیلات، پرورش و صید ماهی و میگو، عمران شهری و روستایی و عشایری، زمینه‌های مرتبط با صنعت و معدن و سایر فعالیت‌های تولیدی مشابه می‌باشد.
ثبت شرکت
گروه دوم، شرکت تعاونی توزیع: در اینگونه شرکت‌ها، فعالیت‌های مرتبط با خدمات، تهیه و توزیع کالا و مسکن و نیازمندیهای دیگر صورت می‌گیرد.
دسته بندی شرکت‌های تعاونی از نظر عضویت
دسته اول، شرکت تعاونی عام: در این نوع شرکت‌ها عضویت برای عموم مردم آزاد است و شرکت باید سهام خود را به عموم عرضه نماید تا قسمتی از سرمایه اولیه خود را تأمین و یا سرمایه شرکت افزایش یابد.
دسته دوم، شرکت تعاونی خاص: در این نوع شرکت از گروه‌های خاصی دعوت به عضویت شده و از واجدان شرایط عضویت به عمل می‌آید. این گروه‌های خاص می‌توانند کارگران، فرهنگیان، دانشجویان، کارگران، زنان، ایثارگران، مشاغل خاص و… باشند.
نکات زیر نیز باید مورد توجه علاقه‌مندان به تأسیس شرکت‌های تعاونی قرار بگیرد:
ذکر عنوان “تعاونی” بطور خوانا در تابلوها و سربرگ‌های شرکت‌های تعاونی ضروری است‌.
شرکت‌های تعاونی که بیشتر از ۵۰۰ عضو دارند و یا اتحادیه‌هایی بیش از ۲۰۰۰ عضو تعاونی، “تعاونی بزرگ” محسوب می شوند.
برای فعالیت‌های مرتبط با یک موضوع در واحدهای صنفی شهرستان‌ها و یا واحد‌های کارمندی تنها یک شرکت تعاونی تشکیل می‌شود.