اقسام هدایای تبلیغاتی

شركت‌ها براي تبليغ خود مي‌‌توانند از هزاران نوع هديه استفاده كنند. نگاهي به موافقان و مخالفان در برخي از موارد حائز اهميت است:

اقلام خوراكي
اقلام خوراكي، جزو رايج‌ترين هداياي شركت‌ها هستند كه بسيار خوب طراحي مي‌‌شوند و حتي قابل بردن به منزل نيز هستند. اگر مي‌‌خواهيد به قلب‌ها و مغزها از طريق معده‌ها دست پيدا كنيد! بايد بسيار هوشمندانه و مبتكرانه عمل نماييد. ضمناً مواظب باشيد كه هديه‌گيرنده موردنظرتان خام‌خوار نباشد!

اقلام دفتري (خودکار تبليغاتي، فلش مموري تبليغاتي)
جامدادي و وسايل روميزي ديگر، جزو هداياي تبليغاتي شركت‌ها هستند كه كاربردهاي فراواني هم دارند. باز هم مراقب باشيد؛ يك خودنويس عالي گران‌قيمت با نوع ارزان آن تفاوت بسياري دارد. حواستان باشد كه مقولاتي از اين دست بايد با دكور اتاق و شخصيت فرد مورد نظرتان جور باشد تا حالت راهبردي به خود بگيرد.

بليت براي مسابقات ورزشي و هنري
تهيه بليت به عنوان هديه به‌خصوص براي مسابقات و برنامه‌هايي كه بليت آنها آسان به‌دست نمي‌‌آيد، يك اتفاق بسيار تأثير‌گذار است. البته بايد ترجيحات هديه‌گيرنده را در زمينه‌هاي موردنظر در نظر گرفت.

هديه‌هاي اعتباري
اين نوع هدايا هم بسيار مؤثر‌ند چرا كه به فرد هديه‌گيرنده امكان انتخاب مي‌‌دهند و او خودش مي‌‌داند كه اعتبار را چگونه هزينه كند. البته سطح اندك اعتبار در اين موارد ممكن است مسأله‌ساز باشد. فراموش نكنيد پول نقد، ديگر هديه نيست و براي هميشه حذف شده است.

شناخت كارمندان
بسياري از شركت‌ها نگران جنبه‌هاي تبعيض‌آميزي هستند كه ممكن است جزو پيامدهاي هديه دادن به يك كارمند باشد و در كل، انتخاب يك فرد خاص هم هميشه دشوار است. به همين دليل، بودجه‌اي در اختيار مديران شركت‌ها قرار مي‌‌گيرد تا در اين زمينه هزينه شود. وقت‌گذاري فراوان براي اجراي يك پروژه، رضايت بخشيدن به مشتري و اقدامات صرفه‌جويانه مي‌‌تواند جزو موارد مناسب براي هديه دادن باشد. در اين موارد هم بايد به تناسب هديه و هديه‌گيرنده توجه داشت.

مشتريان
به هديه، هديه‌گيرنده و اخلاقيات سازمان توجه كنيد. با انتخاب مشتري، حالا بايد به نوع هديه و نحوه ارسال آن توجه داشته باشيد. بين نيروي فروش و مشتري بايد رابطه باشد. اگر هديه را افرادي از شركت به مشتري بدهند كه با او در ارتباط مستقيم بوده‌اند، تأثير بهتري خواهد داشت. براي مشتري بسيار جالب خواهد بود كه ببيند از بخش خدمات مشتري يك شركت، ‌هديه دريافت مي‌‌كند.

هديه؛ نگاهي متفاوت‌
انتقال يك جانبه پول، اموال و چيزهاي ديگر به هديه‌گيرنده از جانب هديه‌دهنده كه ظاهراً نبايد پس از دادن آنها ادعايي نسبت به گيرنده داشته باشد.
خوب اين مي‌‌تواند يك تعريف از هديه دادن باشد. نكته مهم اين تعريف بر فقدان هر نوع پيش‌شرطي استوار است، يعني هديه‌دهنده نبايد هيچ پيش‌شرطي براي دادن هديه وضع كند.
اما گاهي اوقات، برخي از هدايا ممكن است طرف مقابل را وادار به حمايت از مثلاً يك محصول، خدمت يا يك برنامه كند.
گاهي اوقات، بعضي از هدايا هم ممكن است هديه‌گيرنده را وادار به عمل متقابل سازد و به عبارت ديگر، او را وادار كند كه در هم‌چشمي و رقابت با هديه‌دهنده، او هم متقابلاً‌ هديه‌اي بخرد و اين هديه، گران‌قيمت‌تر از هديه هديه‌دهنده هم باشد.
در اين حالت مي‌‌توان گفت هديه دادن نه از سر مهر و علاقه بلكه اساساً نوعي نماد است كه در يك حالت نمادين متقابل و در محيطي سمبوليك رد و بدل مي‌‌شود و بيشتر به يك فضاي اقتصادي شبيه است تا فضايي مبتني بر روابط خالص انساني.
شما كه هديه مي‌‌دهيد به اين موضوعات چطور نگاه مي‌كنيد؟
– هديه شما علامت توجه به طرف مقابل است، يا عاملي كه قدرت و مكنت شما را به رخ هديه‌گيرنده مي‌‌كشاند؟
– هديه شما طرف را به نگراني از نقض قواعد بازي مي‌‌كشاند، يا اين‌كه به او آرامش‌خاطر مي‌‌دهد؟
– شما داريد هديه مي‌‌دهيد، يا پاداش رفتار موردنظرتان را از طرف‌ هديه‌گيرنده دريافت مي‌كنيد؟
– و بالاخره باز مي‌‌توان پرسيد كه داريد هديه مي‌‌دهيد يا قرض؟ هديه‌گيرنده را مجذوب خودتان مي‌‌كنيد يا وام‌دار خودتان؟ داريد به ديگران راه و رسم زندگي كردن را مي‌‌آموزيد يا راه و رسم وابستگي به سايرين را؟