المانهای آزار دهنده در طراحی وب سایت

آيا تا به حال به اين فکر کرده ايد که طراحي وب سايت شما ممکن است آزار دهنده باشد؟ وقتي صحبت از طراحي وب سايت به ميان مي آيد، دانستن اين موضوع که بينندگان وب سايت شما از چه چيزي بيشتر از همه بدشان مي آيد، ضروري ترين چيزهايي است که شما نياز به دانستن آن داريد.

اين مقاله به شما خواهد گقت چه المانهايي را مي بايست از وب سايت تان حذف نماييد. چنانچه سايتي را مي شناسيد که طرحي آزار دهنده دارد، مي توانيد اين مقاله را براي مدير آن سايت بفرستيد.

چند هفته پيش، ايميلي را از دانشجويي دريافت کردم که از من مي خواست تا وب سايتي را که خودش طراحي کرده بود را بررسي کنم. فردي که مالک اصلي سايت بود هدري بسيار زيبا با فلش درخواست کرده بود. طرح فلش واقعا عالي بود و امکان نداشت تا نظر بيننده اي را به خودش جلب نکند. چند المان گرافيگي بسيار زيبا در طراحي استفاده شده بود و افکتهاي صوتي بطرز صحيحي در فلش استفاده شده بودند و فضاي زيبايي به سايت ميداد.

ولي پس از بررسي بيشتر سايت، هدر سايت خيلي آزار دهنده بنظر مي رسيد بطوريکه هر موقع روي سايت کليک مي کرديد، هدر از نو، شروع بکار مي کرد. چيزي که در نگاه اول خيلي زيبا بنظر ميرسيد، خيلي زود تبديل به الماني آزار دهنده مي شد و تمرکز خواننده را از خواندن مطالب دور مي کرد.

چنين طراحي، اولين طراحي نيست که چيزي را خلق مي کند که من به آن "طراحي آزار دهنده" اطلاق مي کنم. بسياري از مديران وب سايت ها، بخصوص صاحبان تازه کار سايت ها و وبلاگ ها، بيش از حد معمول بر روي يک يا چند ايده در طراحي خود علاقه نشان مي دهند. شکي نيست که داشتن هدري جذاب بسيار مطلوب است، ولي آيا واقعا لزومي دارد تا به ذهن بازديد کننده وب سايت يا وبلاگ خود حلمه ور شويم؟ بنظر من قطعا نه.

مديران سايت ها بعضي اوقات فراموش مي کنند که طرح وب سايت مي بايست پيامي را به مخاطب ارسال کند که بازتابي از موضوع وب سايت يا وبلاگ مي باشد و نه نمودي از سطح مهارت در برنامه نويسي.

آيا طراحي وب سايت شما آزار دهنده است؟
بله. آزار دهنده بودن خيلي کار سختي نيست. ولي برخي مديران سايت ها در آزار دهنده بودن ماهرتر از برخي ديگر از مديران سايت ها هستند. پنج نکته اي که در زير مي آيد را بررسي کنيد تا متوجه شويد آيا وب سايت شما بينندگان تان را آزار ميدهد يا نه.

1. موسيقي پيش زمينه – مگر آنکه سايت شما مربوط به يک ايستگاه راديويي يا فروش سي دي موسيقي باشد. چرا بايد موسيقي را براي هر صفحه از وب سايت خود بطور پيوسته براي بينندگان تان پخش کنيد؟

2. استفاده از فونت هايي با سايز خيلي بزرگ – چنانچه هدف شما طراحي سايت براي نابينايان و کم بينايان مي باشد، در اينصورت هدف شما قابل تحسين هست ولي اگر هدفتان اين نبوده، در اينصورت اين کار شما همانند فريادي بلند بر سر بيننده بيگناه هست. مردم دوست ندارند کسي بر سر آنها فرياد بزند.

3. استفاده از فونت هاي خيلي کوچک – آيا دوست داريد صدايتان شنيده شود؟ در اينصورت تن صدايتان را نرمال نگه داريد و نه فرياد بزنيد و نه خفيف صحبت کنيد.

4. روي هم اندازي لايه ها – لايه ها مي توانند خيلي مفيد باشند ولي نه هنگاميکه از آنها براي پيامهاي آزار دهنده استفاده مي شود. سعي نکنيد بزور خوانندگان تان را مجبور به خواندن پيامهايتان کنيد. سعي در متقاعد کردن آنها براي خواندن کنيد تا آنها را مجبور به خواندن کنيد.

5. پنجره هاي ظاهر شونده – اگرچه بسياري از پنجره هاي ظاهر شونده توسط بسياري از ابزارهاي نصب شده روي مرورگرهاي بينندگان، بلوکه مي شود، ولي هنوز برخي از مديران سايت ها و وبلاگ ها، از آنها استفاده مي کنند. آزار دهنده ترين بخش اين پنجره ها، آن است که خوانندگان معمولا پيام هاي مهمي را که بايد مشاهده کنند را نمي توانند دريافت کنند، زيرا اکثر آنها توسط مرورگرهاي کاربران، بلوکه خواهد شد. آيا اين ضرب المثل قديمي را تا به حال شنيده ايد؟ "وقتي نميتواني شکستش بدهي، باهاش رفيق شو". وقتي نمي توان با فيلترهاي مرورگرهاي کاربران مقابله کرد، بايد با آن رفيق شد. سعي کنيد از پنجره هاي ظاهر شونده استفاده نکنيد. پيامهاي مهم تان را در قسمتي ويژه از صفحه سايت تان قرار دهيد.

به احتمال زياد هر کدام از ما ليست پنجگانه اختصاصي خود را داريم. شما به احتمال زياد تعريف هاي ديگري از طرح هاي آزار دهنده در ذهن داريد و حق با شماست. اين ليست حقيقتا بلندتر مي باشد. من تنها خواستم برخي از مهترين هاي طرح هاي آزار دهنده را به ذهن شما بياورم.

خواندن اين مقاله ممکن است لبخندي بر لب برخي از خوانندگان قرار دهد درحاليکه عده اي ديگر را متاثر کرده باشد. همواره بياد داشته باشيد که بعنوان يک مدير سايت، ممکن آخرين چيزي که با زحمت فراوان در وب سايت تان قرار مي دهيد همان چيزي باشد که براي خوانندگان آزار دهنده مي باشد. بحث در تفاوت در سليقه نيست، بلکه موضوعي که اهمييت دارد، رعايت آداب اجتماعي در اينترنت مي باشد به همان ميزان که مردم در دنياي واقعي آن را رعايت مي کنند.