انتخاب نام شرکت

زمانی که می خواهید شرکت خود را ثبت کنید نیاز دارید که نامی مناسب برای آن انتخاب کنید. برای اینکه بتوانید در نهایت بعد از مشاوره ها با مراکز ثبت شرکت، یک نام خوب برای شرکت خود انتخاب کنید باید بتوانید به این ۱۰ سوال اساسی پاسخ مناسبی بدهید. ما این ده سوال و پاسخ های آن را برای کمک به شما در زیر آورده ایم.
راهنمای انتخاب نام شرکت
۱) از نام تجاری برای موفقیت شرکت خود چه انتظاری دارم؟
انتخاب نام مناسب، برای شرکت می تواند تمایز شدیدی بین شما و رقبا ایجاد کند و این می تواند شما را به بهترین مکان های رقابتی برساند چنانچه انتخاب نام نادرست نیز می تواند به همان اندازه قدرت شکننده داشته باشد. البته پیش از همه این ها باید برند تجاری تان را و جایگاه آن را مشخص کنید و اشراف کاملی بر رقبا و استراتژی آن ها داشته باشید.
۲) آیا نام تجاری محدود کننده فعالیت است؟
همیشه باید نام هایی که محصولات شما، خدمات و به طور کلی موفقیت و توسعه کارتان را محدود می کند دوری کنید. بدین صورت باید آینده ی کاری شرکت و فعالیت های آن را در نظر بگیرید تا در اثنای کار نیازی به تغییر برند و نام شرکت خود نداشته باشید.
۳) آیا نام تجاری نوع فعالیت شرکت را نشان می‌دهد؟
انتخاب برندی که به حیطه کاری ربط داشته باشد بسیار اهمیت دارد، و می تواند موفقیت را دوچندان کند چرا که ذهن مخاطبین را برنامه ریزی می کند اما نباید فراموش کرد که انتخاب نام شرکت متناسب با پیشه، بتواند سادگی و سهولت تلفظ و ماندگاری نام را از بین ببرد. در واقع اول باید به ماندگاری نام توجه کرد و بعد به تناسب.
۴)آیا این نام درذهن ماندگاری دارد؟
اصولا نام هایی که ساده تر و کوتاه تر هستند بیشتر به ذهن می مانند. در قانون نام گذاری شرکت ها این گونه بیان شده که اگر نام مورد نظر دو سیلابی باشد ماندگاری اش در ذهن بیشتر است. همچنین آوای کلمات نیز می تواند به میزان زیادی در ماندگاری آن ها موثر باشد. اگر در حروف از حرف های کم کاربرد تر مثل ژ و گ و.. استفاده شود می تواند اثرات مثبتی بر جای بگذارد
۵) آیا ادای کلمات این نام آسان است؟
برخی از افراد با این تصور که انتخاب نام، سخت تر و مشکل تر می تواند تمایزی بین رقبا ایجاد کند اما مشاوران انتخاب نام تجاری با این استراتژی کاملا مخالف اند. گاهی اوقات نامی را انتخاب می کنیم که شبیه به نوشتار اشتباه املایی یک واژه دیگر است که این گونه اسم ها باید کاملا حذف شوند.
۶)عکس‌العمل مشتریان بالقوه زمانی که اولین بار با این نام آشنا می‌شوند، چگونه خواهد بود؟
مشاوران معتقند که اگر یک نام تجاری برای بار اول در جراید منتشر شود و کاربران بتوانند براحتی آن را بخوانند و تلفظ کنند می تواند نام موفقی باشد. البته انتخاب یک نام غیر معمولی با تلفظی جالب و روان می تواند شما را برجسته تر از رقبا جلوه دهد و مشتریان با آن به راحتی ارتباط برقرار می کنند
۷) آیا این نام خوب به نظر می‌آید و به راحتی تلفظ می‌شود؟
باید به آوای شنیداری و تلفظ نام بسیار دقت کرد. آوای یک کلمه یا نام می تواند بیانگر چیزهایی مثل بیانگر احساس، انرژی و هیجان باشد و شنونده بر اساس میزان شدت آن ها می تواند با آن رابطه برقرار کند. هر چه نام تجاری سنگین وزن تر باشد و تلفظ آن سخت تر باشد برای همه گیر کردن آن رقابت و تبلیغات بیشتری نیاز است.
۸) آیا این نام فقط برای شما معنی و مفهوم دارد؟
یک نام تجاری باید در پس ظاهر خود، یک معنای عمیق و خوب و مرتبط با پیشه و فعالیت شرکت شما داشته باشد. برای بسیاری از افراد به ذهن سپاری نام ها بر اساس معانی صورت می گیرد و به همین دلیل است که در برخی پیام های بازرگانی از معنی نام های محصولات استفاده می کنند. هر گز از نام های سواحیلی یا نام هایی که به طور معکوس معنای خوبی دارند استفاده نکنید
۹) آیا این نام از نظر ظاهری جالب به نظر می‌آید؟
نامی که برای شرکت قصد انتخاب آن را دارید باید بتواند در آرم شرکت گنجانده شود به طوری که فرد با دیدن تبلیغات آن یا با دیدن آرم شرکت بتواند سریع محصول را تشخیص دهد و بگوید که این تبلیغ چه محصولی است.
۱۰) آیا در مورد سابقه این نام تحقیقات کافی به عمل آمده است؟
وقتی که یک نام مورد تایید مشاور انتخاب کردید، باید مدت زمان زیادی را به تحقیق بپردازید که آیا این نام توسط ارگان یا شرکت دیگری مورد استفاده قرار گرفته یا نه. اگر شرکتی نام مشابه به نام شما را داشته باشد می تواند به هر نحوی که شده در موفقیت شما تاثیر منفی داشته باشد. پس تحقیقات کامل را بعد از انتخاب نام فراموش نکنید