انواع تاورکرین

تاور کرين ها انواع مختلفي دارند که تقريبا همگي از يک قانون در اجام کار و بار برداري تبعيت ميکنند که شامل چند دسته است.

قدرت مانور بار به سمت جلو و عقب (شاريوت(
تاور کرين ها پس از بلند کردن بار از روي زمين داراي مانور حرکت بار به سمت جلو يعني دور از دستگاه (شاريوت به جلو )و و حرکت بار به سمت عقب يعني به سمت خود دستگاه (شاريوت به عقب ) مي باشند. البته لازم به ذکر است باري را که بيش از حد مجاز تناژ دستگاه مي باشد را توسط ميکروسوئيچ هاي قطع کن کنترول مي نمايد و از جلو رفتن آن خود داري مي کند


قدرت مانور گردشي (گردان)

تاور کرين ها علاوه بر دارايي قدرت بلند کردن بار و حرکت آن به جلو و عقب داراي قدرتي هستند که در شعاع ??? درجه مي تواند بار را جابجا کند و به هر نقطه ي دلخواه بار را منتقل کند .معمولا اين کار توسط ?يا ? الکتروموتور و ? يا ? گيربکس انجام مي گيرد که جهت ايمني آن نيز ميکروسوئيچ هايي تعبيه شده در مواقع لزوم از دور زدن بي جا جلو گيري نمايد .

قدرت حرکت کلي دستگاه
تاور کرين ها توانايي حرکت روي زمين و انتقال کلي دستگاه از نقطه اي به نقطه ي ديگر را دارا مي باشند آنها جهت خزيدن بر روي زمين متفاوت مي باشند بعضي از آنها توسط قرار گرفتن روي ريل جابجا مي گردند و گونه ديگري از آنها روي زنجيرهايي که شباهت به زنجير تانک دارند بر روي زمين حرکت مي کنند و نوع ديگري از آنها بر روي چرخ هاي بزرگي که همانند لاستيک هواپيما است بر روي آنها حرکت مي کنند .کليه حرکت اين دستگاهها معمولا توسط الکترو موتور هاي برقي و گيربکس هاي بسيار قوي که داراي ترمز هاي بسيار قوي مي باشد صورت مي گيرد .

قدرت بار برداري
قدرت باربرداري در تاور مبني بر ساختار آنها مي باشد که تا چه تناژي را ميتواند از روي زمين بلند کند که اين کار توسط الکترو موتور انجام مي شود و الکترو موتور به گيربکس و از گيربکس به درام يا همان وينچ متصل است و توسط وينچ مقدار نياز سيم بکسل تا ارتفاع مورد نياز دستگاه و رابطي به نام هوک قلاب به بار متصل مي گردد . لازم به ذکر است پس از راننده و فرمان هدايت، کليه سيستم فوق توسط يک سري ميکرو سوئيچ در حال کنترول است تا دستگاه بار بيش از حد مجاز را ( تناژ )از روي زمين بلند نکند و ايمني دستگاه حفظ گردد . تمامي اين مراحل به قدرت باربرداري يا تناژ دستگاه منصوب است.

اجزاي تاورکرين:

پايه آن يک صفحه بتني بزرگ است که جرثقيل را پشتيباني مي کند.
ارتباط پايه اي دکل همان است که به جرثقيل اجازه مي دهد تا ارتفاع بگيرد.
بالاي اين دکل يک واحد چرخشي ضميمه مي شود ( چرخ دنده و موتور) که اجازه چرخش را به جرثقيل مي دهد .
بالاي واحد چرخشي سه قسمت وجود دارد :
شاخه بزرگ افقي ( يا بازوي کاري) : قسمتي از جرثقيل است که بار و فشار را جابجا و تحمل مي کند .
بازوي افقي کوچکتر : قسمتي است که شامل موتور جرثقيل و قسمت هاي الکترونيکي به اضافه وزنه هاي تعادلي بتني مي شود.
موتور جرثقيل

اتاقک کنترل کننده :
بازوي مکانيکي ماشين شامل موتوري است که بار و فشار را جابجا مي کند و راننده به وسيله کنترل الکترونيکي جرثقيل را کنترل مي کند و کابلي استوانه اي شکل که در زير نشان داده شده است.