بازاریابی زیر سایه هدایای تبلیغاتی
نمايشگاه تبليغات هميشه يکي از شيرين ترين و جذابترين نمايشگاههاست، شايد از اين جهت که در سرماي آخر پاييز و اوايل زمستان، بوي عيد ميدهد که به لطف حضور توليدکنندگان تقويم وسررسيد و هداياي تبليغاتي در فضاي سـالن احساس ميشـود. علاوه بر آن، ماهيت کار تبليغـات چنان اسـت که محصـولات و خدمـات را به گونه اي مطبوع و دلپسند ارايه دهـد. در اين راستا پديده هاي نوين فن آوري با ابتکار و ذوق طراحان و ايده پردازان، درهم مي آميزد.
چاپ لارج فرمت در انواع مختلف آن، يکي از بخشهـاي اساسي نمايشگاه تبليغات است که به خاطر بازارگرم رقابت بين عرضه کنندگان دستگاهها و مواد مصرفي، اغلب نمونه هاي چاپي چشم نوازي را در ايام نمايشگاه به طور زنده و در حين چاپ به نمايش ميگذارد.
چاپ هاي ويژه روي اشياء و منسوجات درکنار حکاکي ليزري نيز جاي ويژه اي در اين نمايشگاه دارد. به طوري که بعضي شرکتها که در نمايشگاه چاپ و بسته بندي غرفه دارند، نميتوانند از حضور در نمايشگاه تبليغات چشم بپوشند. اما همه اين روشها و تکنيکهاي توليدي و انواع چاپ و دستگاهها و مواد مصرفي يک پاي صنعت تبليغات را تشکيل ميدهند. درحاليکه شاکله اين حرفه بر دو پا استوار است که پاي ديگر آن، علم تبليغات و بازاريابي در چارچوب ارتباطات است. هرچندکه بعضيها اين بخش دوم را مهمتر از اولي و نه يک پاي ديگر، بلکه به عنوان سر صنعت تبليغات ميشناسند. در نمايشگاه امسال که از ?? آذرماه تا ? دي ماه ???? برگزار شد، بعضي شرکتهاي فعال در زمينه مديريت بازاريابي و تبليغات و آموزش اين رشته نيز حضور داشتند، ولي به روال معمول به طور عمده سمت و سوي اين نمايشگاه به سوي عرضه کنندگان هداياي تبليغاتي و خدمات مربوط به آن است. ساير بخشها از چنان قوتي برخوردار نيستند.
طبقه بندي آماري شرکت کنندگان
متأسفانه درکتاب نمايشگاه هيچ پردازشي روي اطلاعات شرکت کنندگان نشده، نه طبقه بندي آنها برحسب سالن و نه برحسب زمينه فعاليت و نه هر چيز ديگري درکتابها نيست. از شماره غرفه شرکت کنندگان و نقشه سالنها هم که خبري نيست. ( ناگفته نماند که نمايشگاه چاپ و بسته بندي و بسياري از نمايشگاههاي ديگر هم چنين وضعي دارند. آن طورکه پيداست سطح استاندارد مورد نظر توسعه و نمايشگاهها در زمينه تهيه و تدوين کتاب نمايشگاه در همين حد است. جالب اين است که ثبت نام شرکتها در ازاي هزينه چند ده هزار توماني در اين نوع کتابها نيز جزو اقلام اجباري هزينه هاي ثبت نام است.
جا دارد اين کتاب و کتاب راهنماي نمايشـگاه چـاپ و بسته بندي را که هر دو هم زمـان ارايه شـده اند، با کتاب نمايشگاه دروپا مقايسه کنيد.
به هر حال پس از اين جمله هاي معترضه طولاني برميگرديم به «نهمين نمايشگاه تبليغات، بازاريابي و صنايع وابسته» که از ?? آذرماه تا ? دي ماه ???? در محل دايمي نمايشگاههاي بين المللي تهران برگزار شد.
به طوريکه از شرح خدمات اين شرکتها برمي آيد اين شرکتها را ميتوان در چندگروه زير دسته بندي کرد. لازم به ذکر است که اين طبقه بندي ميتواند به گونه هاي ديگر نيز صورت گيرد و چه بسا بعضي از آنها که در اينجا ارايه شده، قابل ادغام باشند.
غافلگيري
غافل گيري، يکي از روشهاي جلب توجه بازديدکنندگان است. وقتي چيزي را در جـايي که انتظارش را نداري ببيني، قدري به آن خيره ميشويد. اين اتفاق دستکم در دو غرفه افتاده بود:
يکي از شرکتها که کار تبليغات روي اتوبوسها را انجام ميداد، در غياب اتوبوس يک دستگاه اتومبيل سمند را به عنوان اشانتيون، رنگ آميزي کرده و به نمايش گذاشته بود.
و غرفه ديگري سفره شب يلداي جالبي ترتيب داده بود با هندوانه سرخ و شيرين و انارهاي ياقوتي.
?- اطلاع رساني، آموزش و ارتباطات
?- مشاوره و مجري پروژه هاي تبليغاتي
?- خدمات طراحي، چاپ، حکاکي و …
( ?? شرکت)
?- هداياي تبليغاتي
(?? شرکت)
?- سررسيد و تقويم
(?? شرکت)
?- تابلوهاي شهري
(?? شرکت)
?- چاپ ديجيتال و لارج فرمت
(?? شرکت)