بازاریابی زیر سایه هدایای تبلیغاتی

نمايشگاه تبليغات هميشه يکي از شيرين ­ترين و جذاب­ترين نمايشگاه­هاست، شايد از اين جهت­ که در سرماي آخر پاييز و اوايل زمستان، بوي عيد مي­دهد که به لطف حضور توليدکنندگان تقويم وسررسيد و هداياي تبليغاتي در فضاي سـالن احساس مي­شـود. علاوه بر آن، ماهيت ­کار تبليغـات چنان اسـت­ که محصـولات و خدمـات را به ­گونه ­اي مطبوع و دلپسند ارايه دهـد. در اين راستا پديده­ هاي نوين فن آوري با ابتکار و ذوق طراحان و ايده پردازان، درهم مي آميزد.

چاپ لارج فرمت در انواع مختلف آن، يکي از بخش­هـاي اساسي نمايشگاه تبليغات است­ که به خاطر بازارگرم رقابت بين عرضه ­کنندگان دستگاه­ها و مواد مصرفي، اغلب نمونه ­هاي چاپي چشم نوازي را در ايام نمايشگاه به طور زنده و در حين چاپ به نمايش مي­گذارد.

چاپ­ هاي ويژه روي اشياء و منسوجات درکنار حکاکي ليزري نيز جاي ويژه ­اي در اين نمايشگاه دارد. به طوري­ که بعضي شرکت­ها که در نمايشگاه چاپ و بسته ­بندي غرفه دارند، نمي­توانند از حضور در نمايشگاه تبليغات چشم بپوشند. اما همه اين روش­ها و تکنيک­هاي توليدي و انواع چاپ و دستگاه­ها و مواد مصرفي يک پاي صنعت تبليغات را تشکيل مي­دهند. درحالي­که شاکله اين حرفه بر دو پا استوار است­ که پاي ديگر آن، علم تبليغات و بازاريابي در چارچوب ارتباطات است. هرچندکه بعضي­ها اين بخش دوم را مهم­تر از اولي و نه يک پاي ديگر، بلکه به عنوان سر صنعت تبليغات مي­شناسند. در نمايشگاه امسال که از ?? آذرماه تا ? دي ماه ???? برگزار شد، بعضي شرکت­هاي فعال در زمينه مديريت بازاريابي و تبليغات و آموزش اين رشته نيز حضور داشتند، ولي به روال معمول به طور عمده سمت و سوي اين نمايشگاه به سوي عرضه­ کنندگان هداياي تبليغاتي و خدمات مربوط به آن است. ساير بخش­ها از چنان قوتي برخوردار نيستند.

طبقه بندي آماري شرکت کنندگان

متأسفانه درکتاب نمايشگاه هيچ پردازشي روي اطلاعات شرکت­ کنندگان نشده، نه طبقه­ بندي آنها برحسب سالن و نه برحسب زمينه فعاليت و نه هر چيز ديگري درکتاب­ها نيست. از شماره غرفه شرکت­ کنندگان و نقشه سالن­ها هم ­که خبري نيست. ( ناگفته نماند که نمايشگاه چاپ و بسته ­بندي و بسياري از نمايشگاه­هاي ديگر هم چنين وضعي دارند. آن طورکه پيداست سطح استاندارد مورد نظر توسعه و نمايشگاه­ها در زمينه تهيه و تدوين­ کتاب نمايشگاه در همين حد است. جالب اين است ­که ثبت نام شرکت­ها در ازاي هزينه چند ده هزار توماني در اين نوع­ کتاب­ها نيز جزو اقلام اجباري هزينه­ هاي ثبت نام است.

جا دارد اين­ کتاب و کتاب راهنماي نمايشـگاه چـاپ و بسته ­بندي را که هر دو هم زمـان ارايه شـده ­اند، با کتاب نمايشگاه دروپا مقايسه­ کنيد.

به هر حال پس از اين جمله ­هاي معترضه طولاني برمي­گرديم به «نهمين نمايشگاه تبليغات، بازاريابي و صنايع وابسته» که از ?? آذرماه تا ? دي ماه ???? در محل دايمي نمايشگاههاي بين المللي تهران برگزار شد.

به طوري­که از شرح خدمات اين شرکت­ها برمي ­آيد اين شرکت­ها را مي­توان در چندگروه زير دسته ­بندي­ کرد. لازم به ذکر است­ که اين طبقه ­بندي مي­تواند به ­گونه ­هاي ديگر نيز صورت­ گيرد و چه بسا بعضي از آنها که در اينجا ارايه شده، قابل ادغام باشند.

غافلگيري

غافل گيري، يکي از روش­هاي جلب توجه بازديدکنندگان است. وقتي چيزي را در جـايي­ که انتظارش را نداري ببيني، قدري به آن خيره مي­شويد. اين اتفاق دست­کم در دو غرفه افتاده بود:

يکي از شرکت­ها که کار تبليغات روي اتوبوس­ها را انجام مي­داد، در غياب اتوبوس يک دستگاه اتومبيل سمند را به عنوان اشانتيون، رنگ آميزي­ کرده و به نمايش گذاشته بود.

و غرفه ديگري سفره شب يلداي جالبي ترتيب داده بود با هندوانه سرخ و شيرين و انارهاي ياقوتي.

?- اطلاع رساني، آموزش و ارتباطات

 

?- مشاوره و مجري پروژه هاي تبليغاتي

?- خدمات طراحي، چاپ، حکاکي و …

( ?? شرکت)

?- هداياي تبليغاتي

(?? شرکت)

?- سررسيد و تقويم

(?? شرکت)

?- تابلوهاي شهري

(?? شرکت)

?- چاپ ديجيتال و لارج فرمت

(?? شرکت)