تاثیرات هدایای تبلیغاتی

طبق بررسي‌هاي به عمل آمده، اكثر هداياي تجاري به مشتريان عمده اهدا مي‌‌شوند، سپس نوبت به كارفرمايان و مشتريان موفق مي‌‌رسد.
دلايل هديه دادن، متفاوت است و طيفي از تشكر از مشتريان قديمي تا تشكر از يك كارمند كه تعطيلات آخر هفته خود را به مرخصي نرفته و كار كرده دربر مي‌‌گيرد. البته يك دليل ثابت براي هديه دادن وجود دارد: تقويت روابط شخصي بين هديه‌دهنده و هديه‌گيرنده.
انگيزه‌ها در هديه دادن‌ متفاوت است به‌خصوص از اين نظر كه آيا هيچ پيش‌شرطي در هديه دادن نهفته است يا خير؟ بايد به اين مسئله توجه كرد كه آيا هيچ نشانه‌اي از تبليغ در آن هست يا نه؟ البته نبايد گمان كرد كه بحث الان در اين چارچوب است كه نبايد هيچ نفعي از هديه دادن حاصل شود. براي برخي از شركت‌ها هديه دادن، بخشي از راهبرد بازاريابي است.
همگان بر يك نكته اتفاق‌نظر دارند: هديه دادن يكي از راه‌هاي مقرون به‌صرفه براي ايجاد حس مشاركت و ايجاد روابط ارزشمند است.

پژوهش‌
اگرچه هيچ مدرك مشخصي در اين زمينه وجود ندارد كه به شما اطمينان دهد هداياي تبليغاتي قطعاً بازدهي براي شما خواهند داشت، اما به هر حال، انجمن بين‌المللي محصولات تبليغاتي، پژوهش‌هاي مستمري را در زمينه روابط هديه‌‌دهندگان و هديه‌گيرندگان انجام مي‌‌دهد كه يافته‌هاي يكي از آنها حاكي از اين است شركت‌هايي كه هديه مي‌‌دهند در مقايسه با شركت‌هايي كه هديه نمي‌‌دهند دو برابر شانس تماس گرفتن از طرف هديه‌گيرندگان را دارند.
شركت «هري اند ديويد» كه يك شركت دست‌اندركار صنايع غذايي است و جزو بازيگران كليدي در حوزه هداياي تبليغاتي به شمار مي‌آيد، براي ?? هزار مشتري خود كه سالانه بيش از هزار دلار از اين شركت خريد كرده باشند، هديه مي‌‌فرستد.
شركت مزبور در يك پژوهش متوجه شد كه ? هزار مشتري دريافت‌كننده هدايا، در مقايسه با مشترياني كه هديه دريافت نكرده‌اند‌، خريد بيشتري از شركت داشته‌اند.
حتي اگر شركت شما داراي چنين بخش پژوهشي نيست،‌ اين دليل نمي‌‌شود كه راهبرد بازاريابي نداشته باشيد. هديه دادن به شيوه صحيح مي‌‌تواند به ايجاد مناسبات خوب بيانجامد و حكم خون را در زندگي اقتصادي شما داشته باشد. (فلش مموري تبليغاتي)

هدايا و محرك‌ها
براي درك اين‌كه يك راهبرد مؤثر براي هديه دادن چيست ابتدا بايد بين هديه دادن و برنامه‌اي كه مبتني بر محرك و پاداش است، تمايز قايل شد. هر چند كه انواع گيرندگان هديه و محرك شبيه يكديگرند، اما از دو جنبه عملي و راهبردي با يكديگر تفاوت دارند. محرك‌ها، پاداش‌هايي هستند براي اين‌كه سطوح فعاليتي مشخصي مثل برنامه‌هاي ايمني را دامن بزنند، اما هدايا براي دامن زدن به يك تبادل مشخص بين گيرنده و دهنده، طراحي نمي‌‌شوند. در واقع‌، گيرنده هديه به دنبال پيش‌بيني يك پاداش نيست، اما محرك‌ها چنين كاركردي دارند.
اين‌كه هديه و محرك، دو پديده يكسان شمرده شوند، محتمل است و اين توقع هم وجود دارد كه شما به دنبال برداشت از هر نوع سرمايه‌گذاري احتمالي باشيد، اكثر هديه‌دهندگان به دنبال اين امر هستند كه به نحوي از انحا، گيرنده هديه را تحريك كنند، اما بايد بسيار محتاط باشيد. نه مشتري و نه كارمند، هيچ‌كدام نبايد احساس كنند دارند رشوه مي‌‌گيرند، چرا كه بروز چنين احساسي نه‌تنها مفيد نيست بلكه مخرب هم هست.