ثبت شرکت سهامی خاص چگونه است؟

ثبت یک شرکت سهامی خاص چگونه است؟
شرکتی که سهام‌ آن به راحتی قابل معامله به وسیله مردم باشد ولی در بورس اوراق بهادار قابل داد و ستد نباشد را شرکت سهامی خاص گویند. با توجه به قوانین حاکم بر شرکت‌های سهامی خاص، سهامدارران موظف هستند که با توجه به میزان سرمایه گذاری خود در شرکت، در رابطه با بدهی‌های به وجود آمده پاسخگو باشند و برخلاف شرکت تضامنی، دلیلی ندارد که سهامداران شرکت سهامی خاص امال شخصی خود را در این رابطه مورد استفاده قرار دهند. لازم به ذکر است که در شرکت‌های با مسئولیت محدود نیز همین روال برقرار می‌باشد و هیچ یک از سهامداران بیش از سرمایه گذاری انجام شده در مورد بدهکاری‌ها پاسخگو نخواهند بود. نحوه تامین سرمایه اولیه شرکت سهامی خاص، سرمایه گذاری موسسان آن بوده و می‌بایست قسمتی از سرمایه اولیه حتما طبق قوانین در بانک به حساب خود شرکت سرمایه گذاری گردد. معادل انگلیسی شرکت سهامی خاص در زبان انگلیسی Private Joint Stock می‌باشد.
شناخت بیشتر شرکت سهامی
بارها برای همه ما پیش آمده در مراجعه به شرکت‌ها و یا در مشاهده تبلیغات گوناگون با اصطلاحاتی همچون شرکت سهامی خاص، شرکت تضامنی، شرکت سهامی عام و … مواجه شده باشیم. تعاریف متعددی در علم اقتصاد در رابطه با شرکت سهامی وجود دارد، به بیانی ساده می‌توان گفت که شرکتی می‌باشد برای انجام روابط و امور و داد و ستد تجاری که تمامی سهام‌های آن ارزش یکسانی را دارند. اما قانون تعریف دیگری در مورد شرکت سهامی دارد، به گفته قانون یک شرکت سهامی، شرکت بازرگانی به حساب می‌آید حتی اگر موضوع اصلی آن شرکت امور بازرگانی نباشد.
شرایط نقل و انتقال در شرکت سهامی خاص
همانطور که گفته شد نحوه تامین سرمایه اولیه شرکت سهامی خاص موسسان شرکت می‌باشد که می‌بایست در همان ابتدای کار ۳۵ درصد از سرمایه اولیه به صورت نقدی در بانک و در حساب شرکت سرمایه گذاری گردد و بقیه سرمایه نیز در مدت پنج سال آینده در تعهد ارائه قرار بگیرد. لازم است که بدانید سهام‌های شرکت سهامی خاص می‌تواند به راحتی بین افراد و موسسان شرکت انتقال یابد و نیازی به ثبت این انتقال‌ها در دفتر اسناد نیست. جالب است که بدانید تعداد سهامداران شرکت‌های سهامی نباید کمتر از ۳ نفر باشند.
شرایط اولیه ثبت شرکت سهامی خاص
اولین نکته که می‌بایست در ثبت یک شرکت در نظر بگیرید سرمایه اولیه مورد نیاز شرکت می‌باشد، برای ثبت یک شرکت سهامی خاص شما نیاز به ۱۰۰ هزار تومان سرمایه اولیه دارید. ارائه کپی کارت ملی و شناسنامه تمامی سهامداران و بازرسین مورد نیاز است همچنین باید در مورد موسسان و بازرسین کپی شناسنامه آن ها برابر با اصل گردد. ارائه اسناد مربوط به اینکه ۳۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت به حساب شرکت پس اندازه و واریز شده است، چنانچه تمامی سرمایه اولیه شرکت نقدی و مالی نباشد شرایط دیگری نیز قابل اجرا است. اظهار نامه دو صفحه‌ای شرکت که شامل امضای تمامی سهامداران است، مورد نیاز است. صورت جلسه‌ای که موضوع آن مجمع عمومی موسسین بوده و به امضای بازرسین و موسسان رسیده در ۲ نسخه باید تهیه گردد. در انتها اساسنامه شرکت و گزارش صورت جلسه و ارائه مجوز که کارشناس بخش ثبت شرکت‌ها درخواست داده است مورد نیاز برای ثبت یک شرکت سهامی خاص می‌باشد. بهتر است بدانید که نیاز به دفتر سهام برای ثبت و همچنین تغییرات انجام شده در رابطه با سهام دارید.