جغرافیای طبیعی آلمان

اين کشور داراي ?? ايالت است. بزرگترين ايالت بايرن يا باواريا در جنوب و کوچک‌ترين برمن در شمال غربي است. آلمان ترکيبي از دشت و جنگل و کوه و ساحل و تعدادي جزيره و مجموعه‌اي از باتلاق‌ها و درياچه‌ها است. در شمال اين کشور سرزمين‌هاي پست قرار دارند که سواحل آن سدبندي شده‌است. دشت‌هاي پست شمالي به دشت‌هاي مرکز آلمان وصل مي‌شوند. بزرگترين دشت‌هاي آلمان دشت‌هاي راين بالا، وستفالن و دشت‌هاي منطقه لايپزيگ هستند. در شمال آلمان تعداد زيادي برکه و درياچه يافت مي‌شود.

در قلب آلمان رشته‌کوه‌هاي مرکزي قرار دارند، اين رشته‌کوه‌ها شمال و جنوب آلمان را از هم جدا مي‌کنند. کوه‌هاي هارتس، ارتس، فيشتل، هونسروک و جنگل‌هاي باواريا از شمال به جنوب کشيده‌شده‌اند. بلندترين کوه آلمان تسوگ اشپيتسه، در قسمت آلماني رشته‌کوه آلپ در جنوب اين کشور با ارتفاع ???? متر است. زبان آلماني

مختصات و موقعيت جغرافيايي
جمهوري فدرال آلمان در مرکز قاره? اروپا قرار دارد. وسعت آن پس از تجزيه در جنگ جهاني، ????????? کيلومتر مربع است. مرزهاي زميني اين کشور در حدود ???? کيلومتر است. همسايگان آلمان در شمال دانمارک، در غرب بلژيک و هلند، در جنوب لوگزامبورگ، سوئيس، اتريش و فرانسه و در شرق لهستان و جمهوري چک هستند. درياي شمال و درياي بالتيک راه‌هاي آلمان به آب‌هاي آزاد هستند. سواحل آبي اين کشور با اين دو دريا حدود ???? کيلومتر است. طولاني‌ترين رودهاي آلمان راين با ??? کيلومتر، الب ??? کيلومتر و دانوب ??? کيلومتر هستند. آب‌وهواي آلمان معتدل اقيانوس اطلس و قاره‌اي است. بادهاي غالب بر آلمان از سمت غرب مي‌وزند.

از نظر وضعيت جغرافيايي آلمان از درياي شمال و بالتيک تا رشته‌کوه‌هاي آلپ در جنوب به پنج ناحيه بزرگ تقسيم مي‌شوند، سرزمين‌هاي پست در شمال، رشته‌کوه‌هاي ميانه، دامنه‌هاي کم‌ارتفاع کوه‌هاي ميانه در جنوب غربي، دامنه‌هاي کوه‌هاي آلپ، کوه‌هاي آلپ در باواريا. آلمان به طور سنتي پس از جنگ به دو بخش آلمان شرقي و آلمان غربي تقسيم مي‌شود. البته پس از برچيده شدن ديوار برلين به قسمت شرقي به طور رسمي ايالت‌هاي تازه و به قسمت‌هاي غربي ايالت‌هاي قديمي مي‌گويند.