خرید ست سیسمونی در پنج مرحله

چهارمين مطلب از بسته «ليست سيسموني نوزاد» پنج مرحله مهم خريد ست سيسموني را با شما در ميان مي گذارد تا با چشم باز و هدفمند خريد کنيد و بعدا پشيمان نشويد.

قديمي‌ها بر اين اعتقاد بودند که قدم نورسيده مبارک است و پدر و مادر نوزاد نبايد نگران ماديات مربوط به آن باشند زيرا با اضافه شدن يک نفر به کانون خانواده‌هاي جوان خداوند رحمت و روزي‌اش را نيز به همراه آن نوزاد براي آن خانواده به زمين مي‌فرستد. شايد اگر کمي دقت کنيم معناي دقيق‌تري از اين جملات پدربزرگ‌ها و مادر‌بزگ‌هايمان دريابيم؛ شور، نشاط و انرژي که يک فرزند به فضاي دو نفره خانواده‌هاي جوان وارد مي‌کند آنقدر است که تلاش پدر و مادر براي رفاه هرچه بيشتر او را در پي داشته باشد و باز از آنجا که مثلي قديمي در اين زمينه وجود دارد که از قول خداوند مي‌گويد: از تو حرکت از من برکت، اين تلاش مضاعف والدين خود منجر به برکت بشتر در روزي آن خانواده و جبران کمبود‌هاي مالي آن‌ها مي‌شود.
هر وقت سر و صداي حضور يک عضو جديد در خانواده به راه مي‌افتاد، قبل آن پدر و مادر مي‌کوشند با برنامه‌ريزي دقيق همه‌ چيز را براي ورود اين عضو جديد خانواده محيا کنند. به همين سبب هر چه در توان دارند به کار مي‌گيرند تا بهترين وسايل را براي رفاه اين عضو جديد خانواده فراهم کنند؛ هزينه‌هايي که همه ما مشترکا آن را «هزينه‌هاي لذت بخش» مي‌ناميم.

از کجا شروع کنيم؟
وقتي براي اولين بار به بازار فروش لوازم نوزاد مراجعه مي‌کنيم، قيمت‌هاي وسائل و لوازم نوازدياولين چيزي است که توجه‌مان را جلب و بعضاْ پدرها را که مسئول تامين مايحتاج خانواده‌اند نگران خواهد کرد. قبل از هر چيز بايد بگويم اصلا نگران نباشيد، کمي صبر و حوصله همه اين نگراني‌هاي شما را برطرف خواهد کرد. براي اينکه نگراني‌هايتان رفع شود مرحله به مرحله به توصيه‌ها و پيشنهادهاي ما توجه کرده و به دقت به آن عمل کنيد، اگر نگراني‌تان برطرف نشد خيال‌تان راحت که ما همين جا هستيم تا نگراني‌هايتان را در اين مورد برطرف کنيم.
مرحله اول: تخصيص منابع مالي، مرحله دوم: نيازسنجي، مرحله سوم: انتخاب برند، مرحله چهارم: تهيه ليست خريد، مرحله پنجم: جست‌وجوي بازار يا از کجا بايد بخرم، مرحله ششم: خريد

مرحله اول: چقدربايد بپردازم؟
سوال اولي که براي اکثر پدر و مادرها در خريد سيسموني مطرح مي‌شود؛ چقدر بايد بپردازم يا همان تخصيص منابع مالي براي خريد سيسموني است. گستره لوازم و برندهاي موجود در بازار سيسموني نوزادان به حدي زياد است که اگر منابع مالي نامحدود هم در اختيار داشته باشيد باز هم يک تکه از سيسموني نوزادتانوجود دارد که شما هنوز آن را نخريده‌ايد. براي همين ابتدا بايد بدانيد که حداقل و حداکثر توان مالي شما براي پرداخت هزينه‌هاي سيسموني‌ نوزادتان چقدر است؟
نکته مهم: يک سوال از شما پدر و مادر عزيز نگران دارم؛ شما نوزاد نبوديد؟ شما پرستار بچه وکرير و اتاق اختصاصي و اين قبيل چيزها را داشتيد؟ آيا نداشتن اين چيزها مانعي براي بزرگ شدن شما يا پدر و مادرتان بود؟ پس نگران نباشيد و بدانيد چه همه اين وسائل کمکي باشند و چه نباشند نوزاد شما رشد خواهدکرد و بزرگ خواهد شد، همانطور که ما و شما و پدران و مادران‌مان بزرگ شديم و به اينجا رسيديم، به بيان واضح‌تر؛ نود درصد هزينه‌هاي خريد سيسموني جزو هزينه‌هاي غيرضروري است که پدر و مادرها تنها به خاطر دل خودشان انجام مي‌دهند نه به خاطر نوزادشان. ما نمي‌خواهيم ذوق شما رابراي خريد سيسموني کورکنيم اما وظيفه داريم چشمان شما را به زواياي ديگر اين خريد لذت بخش باز کنيم تا منابع مالي‌تان را براي هزينه‌هاي واجب‌تر و ضروري‌تر پس‌انداز کنيد.

مرحله دوم: نيازسنجي
حالا که ميزان هزينه‌کردتان را مشخص کرده‌ايد زمان آن رسيده که محصولات را نسبت به هم مقايسه کنيد. در اين مرحله به برند محصول کاري نداشته باشيد و حتي به ايراني و خارجي بودن آن هم نپردازيد، در اين مرحله تنها بهاين فکر کنيد که کدام محصولات سيسموني برايتان از اهميت و اولويت بيشتري برخوردار است.
مثلا کالسکه مهم‌تر است يا کرير؟ روروئک واجب‌تر است يا تخت نوزاد؟ ست لباس هفت تکه بيشتر به کارتان مي‌آيد يا ست سرهمي چهار تکه؟ اينها نمونه سوالاتي است که قبل از هر چيز بايد به آن جواب دهيد. به شما توصيه مي‌کنيم که در اين مرحله حساسيت و دقت لازم را به خرج دهيد زيرا اگر سر سري از اين مرحله بگذريد، در مراحل بعدي با انبوهي از محصولات رو‌به‌رو خواهيد بود که هيچ تناسبي با منابع مالي‌تان نخواهد داشت. براي راهنمايي يک مثال برايتان مي‌زنم؛ اگر جدول تا ? ميليون تومان را انتخاب کرده‌ايد هرگز سراغ خريد ست ? تکه، تکه‌دوزي شده براي سرويس خواب نوزاد نرويد؛ هنر تکه‌دوزي به سبب ظرافت و زماني که براي توليد محصولات آن به کار مي‌رود بسيار گران است مثلا سرويس خواب ? تکه آن حدود ?ميليون و پانصد هزار تومان قيمت دارد که اين از سقف جدول انتخابي شما بيشتر است. پس اين مرحله را کاملا جدي گرفته و با دقت نيازسنجي خود را از اقلام سيسموني مکتوب کنيد تا به مرحله بعدي برويد.‌

مرحله سوم: انتخاب برند
‌ جنس چيني نخريد؛ اين يک پيشنهاد نيست، مهمترين مسئله در انتخاب برند است. به لحاظ اينکه محصولات چيني موجود در بازار داراي کيفيت و مرغوبيت درجه يک نيستند و بيشتر محصولات موجود داراي درجه کيفيت ? در بازارند، توصيه مي‌کنيم محصولات برندهاي ايراني را جايگزين برندهاي چيني کنيد. برندهاي مختلف ايراني با کيفيت مرغوب و قابل اعتماد در بازار فراوان يافت مي‌شوند که ما برخي از اسامي آن‌ها را در جداول آورده‌ايم. البته هرگزمنکر کيفيت و مرغوبيت ديگر محصولات برندهاي خارجي همچون؛ ايتاليا، آمريکا وآلمان نخواهيم شد اما به شما اطمينان مي‌دهيم که محصولات ايراني باکيفيتي مشابه و بعضا بالاتر از محصولات خارجي و با قيمتي چندين برابر کمتر از آن‌ها در ميان برندهاي ايراني خواهيد يافت.

مرحله چهارم: تهيه ليست خريد
خريد هدفمند يکي از راه‌‌حل‌هايي است که شما را از سردرگمي و هزينه غيرضروري باز مي‌دارد،به همينخاطر قبل از ورود به بازار در منزل ليست خريد خود تهيه کنيد تا در بازار سردرگم نشويد. اگر يک دو قلم جنس از ليست هم جا افتاد نگران نباشيد درآخر خريد مي‌توانيد آن‌ها را اضافه کنيد اما اگر بدون ليست به بازار برويد مطمئن باشيد حداقل دو يا سه برابر منابع مالي تخصيص يافته تان خرج خواهيد کرد و گاها اصلي‌ترين چيزها را از ياد خواهيد برد.

مرحله پنجم: خريد
اين آخرين بخش و لذت‌بخش‌ترين مرحله تهيه سيسموني نوزاد براي‌تان خواهد بود. شما قبل از مراجعه به بازار يادتان باشد که ليست خريدي که در مرحله چهارم تهيه کرده‌ايد را همراه خود ببريد. بعد از رسيدن به بازار موردنظرتان، ابتدا قيمت تک تک محصولات را از دو يا چند فروشگاه گرفته و در ليست به همراه شماره تلفن فروشگاه يادداشت کنيد. سپس قيمت‌ها را با هم مقايسه کنيد و به محصولات امتياز کيفي بدهيد و دسته آخر قيمت‌ها و امتيازهاي کيفي را با هم مقايسه کرده و به فروشگاهي که بالاترين امتياز را آورده مراجعه کنيد، کم‌رويي را کنار گذاشته و از فروشنده باز هم تقاضاي تخفيف کنيد حتي اگر به شما تخفيف نداد در خصوص حمل رايگان محصولات سوال کنيد در واقع حمل محصولات خريداري شده به منزل‌تان‌ گاها بين ??? تا ??? هزار تومان هزينه در بر خواهد داشت که اگر کمي هوشياري به خرج دهيد مي‌توانيد به عنوان تخفيف از فروشنده دريافت کنيد. در هنگام تحويل گرفتن از فروشنده تعهد حمل بخواهيد تا اگر در حين حمل محصول‌تان ضربه ديد آن را تعويض کند چراکه حادثه خبر نمي‌کند. پس از طي اين شش مرحله مي‌توانيد براي نحوه چيدمان اتاق نوزاد خود تصميم بگيريد. ‌
منبع: ني ني بان