دانستني هایی درباره لوازم آرايشی که باید بدانید

به‌طور كلي در فرهنگ ايراني‌ها، اعراب و ترك‌ها استفاده از لوازم آرايش بيشتر از كشورهاي غربي مورد توجه قرار مي‌گرفته است و اين روند تا به امروز ادامه پيدا كرده و حتي بسيار بيشتر هم شده است اما اين استفاده بيش‌از‌حد مشكلات فراواني را ايجاد مي‌كند. بنا به گفته عباس نجفي، رئيس سازمان مبارزه با قاچاق بسياري از لوازم آرايش مورد نياز به‌صورت قاچاق وارد كشور مي‌شود و مصرف‌كننده نمي‌تواند در مورد سلامت آن‌ها اطمينان حاصل كند، چون روي آن‌ها نظارتي وجود ندارد و به همين دليل احتمال آلودگي‌ها و ابتلا به بيماري‌‌ها از طريق لوازم آرايش به‌خصوص در ايران بسيار زياد است. شايد دانستن هر كدام از اين خطرات باعث شود كه هنگام انتخاب لوازم آرايش كمي بيشتر دقت كرده و نيز براي حفظ سلامت خود هم كه شده كمتر از اينگونه لوازم استفاده كنيد. استند لوازم آرايش

لوازم آرايشي و بهداشتي از چه تركيباتي ساخته شده است؟
لوازم آرايشي داراي تركيبات شيميايي متعددي است و انواع اين اقلام آرايشي ساخته شده از رنگ‌ها، اسانس‌ها،‌فيلترهاي رنگي و.... است كه باعث مي‌شود پوست صورت تغيير رنگ دهد، همچنين در خوشبو‌تر كردن، براق شدن و يا مات شدن پوست صورت تأثيرگذار است.

برخي از تركيبات لوازم آرايشي، طبيعي و يا به صورت مصنوعي است كه هر كدام در جايگاه خود مشكلات خاصي را براي پوست صورت ايجاد مي‌كنند.افلاتوكسين‌ها مواد توليد شده توسط قارچ‌ها به شمار مي‌روند كه سمي و خطرناك هستند.

وجود سرب و افلاتوكسين‌ها در تركيبات آرايشي صدماتي به پوست وارد مي‌سازد اگر اين دو ماده خطرناك در تركيبات مواد آرايشي بيش از حد وجود داشته باشد و زنان به طور مداوم و در دفعات متعدد از لوازم آرايش استفاده كنند ممكن است پوست‌شان تحريك شده و به مشكلات پوستي دچار شوند.وجود اين ماده سمي در مواد آرايشي نامرغوب جذب مي‌شود.

كـدام پاك‌كننـده را نخريــد؟
فراموش نكنيد بهتر است يك پاك‌كننده آرايش خوب تهيه كنيد. زيرا خرج‌كردن پول بيشتر به نفع سلامت پوست‌تان خواهد بود. مارك‌هاي معروف تجاري لوازم آرايش، به‌طور معمول پاك‌كننده‌هاي خوبي نيز به بازار عرضه مي‌كنند. براي پاك كردن آرايش چشم از مواد پاك‌كننده آرايش كه ويژه چشم است، استفاده كنيد. چشمان شما بسيار حساس هستند و نياز به مراقبت بيشتري دارند.

آرايش صورت شما مانند كرم پودر و رژ لب به‌راحتي به وسيله پاك‌كننده‌هاي آرايشي كه پايه آبي دارند، از روي پوست‌تان پاك مي‌شوند، ولي آرايش چشم مثل سرمه، ريمل و خط چشم نياز به مواد پاك‌كننده قوي‌تري دارند. اين مواد پاك‌كننده بايد پايه روغني داشته باشند تا اين مواد آرايشي سمج را از چشمان شما پاك كنند. براي پاك كردن آرايش يك تكه پنبه يا پد پنبه‌اي را به مواد پاك‌كننده آغشته كنيد و روي پوست صورت، اطراف چشم و گردن خود بكشيد. درصورتي كه با اين روش، آرايش شما پاك نشد چند نقطه از ماده پاك‌كننده را در چند جاي صورت‌تان بگذاريد، سپس با يك گلوله پنبه مرطوب آن را در تمام صورت‌تان پخش كنيد با اين روش حتي مواد آرايشي نفوذ كرده به منافذ پوست‌تان نيز خارج مي‌شوند.

استفاده بيش از حد از لوازم آرايشي چه مشكلات و بيماري‌هاي پوستي را ايجاد مي‌كند؟‌
برخي زنان نسبت به يك ماده خاص يا مواد موثر در يك محصول آرايشي حساس هستند، از اين رو در تماس با آن ماده شيميايي پوست صورت‌شان واكنش نشان مي‌دهد، اگر مواد آرايشي بيش از 6 ساعت روي پوست صورت بماند علائمي مانند قرمزي، خارش، تورم و تاول‌هاي زير پوستي ايجاد مي‌كند.برخي عوارض كوتاه مدت و برخي ديگر بلند مدت هستند كه معمولاً در تماس پوست با مواد گياهي يا شيميايي آلوده واكنش‌هاي پوستي يا عفوني بروز پيدا مي‌كند.

توصيه مهم اين‌كه زنان بهتر است از لوازم آرايش‌هاي استاندارد كه برچسب وزارت بهداشت دارد و مورد تاييد آزمايشگاه‌هاي وزارت بهداشت است استفاده كنند، زيرا اكثر لوازم آرايش‌هايي كه وارداتي هستند از تركيبات موادي چون سرب،‌مايع پرده جنيني،هورمون‌هاي پروژسترون و استروژن تشكيل شده‌اند كه در ابتدا نشاط و شادابي موقتي به پوست صورت مي‌دهند اما در درازمدت مشكلات را تشديد مي‌كند.

پاك كننده‌هاي الكل‌دار بخريم؟
پاك كننده‌هايي را كه در آن الكل به كار رفته است، خريداري نكنيد. اين پاك كننده‌ها گرچه باعث مي‌شوند در سطح پوست‌تان احساس تازگي كنيد ولي در طولاني‌مدت موجب خشكي پوست شما مي‌شوند. همچنين كساني كه پوست حساسي دارند بايد هنگام خريد پاك كننده‌ها دقت بيشتري به خرج دهند. مي‌توانيد نمونه اين محصولات را روي پوست بازوي‌تان امتحان كنيد و اگر به آن حساسيت نداشتيد، آن را خريداري كنيد.