در خانه هم می توان زایمان کرد!

با گسترش ايده زايمان در خانه در سراسر خاک ايالات متحده و کانادا به عنوان يک روش زايمان ايمن و طبيعي، روش هاي مرسوم زايمان در بيمارستان ها که معمولاً با عوارض و آسيب هاي جسمي و روحي نيز همراه است، با پرسش هاي زيادي روبه رو شده است.
نويسنده که خود تجربه يک زايمان طبيعي در خانه را در فوريه ???? ميلادي دارد، با اشاره به پژوهش هاي مختلف علمي خاطرنشان مي کند که تصوير ارائه شده در رسانه هاي ما از زايمان به عنوان تجربه اي وحشتناک و دردناک و ناراحت کننده، هيچ ارتباطي با يک تجربه خاطره انگيز و شاد که زنان را براي حوادث سخت و رويدادهاي بحراني آماده مي کند، ندارد. موضوعي که زنان امروز به شدت به آن نيازمندند.
زنان در ايالات متحده، از انتخاب هاي زيادي پيش از تولد فرزندانشان برخوردارند؛ از نوع غذاي مصرفي خويش تا نوع سيسموني کودک و يا چگونگي تزيين اتاق خواب نوزاد تازه از راه رسيده؛ اما براي اکثر ما، در مورد مکان به دنيا آوردن فرزندمان، حق انتخاب بسيار اندکي وجود دارد.
استعاره «کيک قرار گرفته در فر آشپزخانه»، اصطلاحي است که از سوي ما آمريکايي ها براي به دنيا آوردن فرزند در يک بيمارستان به عنوان مکاني ايمن و مدرن به کار مي رود.

اما پژوهش ها نشان مي دهد که زايمان در خانه نيز مي تواند به همان اندازه ايمن بوده و نتايج مثبت تري براي مادر و فرزند به همراه داشته باشد.

در فوريه سال ???? ميلادي، با کمک ? قابله، من دومين فرزندم را در خانه خود به دنيا آوردم. من در آن روز با همسرم به رسيدگي به گياهان باغچه خانه مان مشغول بوديم و البته به پاشوره خود هم ادامه مي دادم.

قابله هايم توجه زيادي به من داشتند و دقيقاً مي دانستند که چه زماني به کمک آنها نياز دارم. هنگامي که فرزندم به دنيا آمد، او را به سرعت به من دادند، بند ناف نوزادم هنوز به بدنم متصل بود و همچنان او از بدن من تغذيه مي کرد.

يک لحظه فراموش نشدني و رؤيايي!

کمي بعد، من توانستم فرزندم را در آغوش بگيرم، در حالي که همسر و پسر دو سال و نيمه ام نيز در کنارم بودند. همه کودکم را تحسين مي نمودند و قابله ها دستورات غذايي لازم را به من مي دادند.

آنان پس از دادن ميوه هايي تازه به من و راهنمايي هاي لازم، به سرعت وسايل خويش را جمع کردند. من احساس قهرمان بودن و يا خطرپذيري نداشتم (دو انتقادي که معمولاً نسبت به زناني که در خارج از بيمارستان وضع حمل مي کنند، بيان مي شود)، من احساس شادماني و خستگي ولي شرايطي طبيعي و معمولي را تجربه مي کردم.

اين ايده در زايمان مي تواند يک تجربه طبيعي باشد که سال هاست با تبليغات منفي رسانه هاي ما، به فراموشي سپرده شده است. همواره ما در رسانه هاي تصويري خود شاهد ارائه تصويري دردناک، دلهره آور و ناراحت کننده از به دنيا آمدن يک فرزند بوده ايم. همه زنان حامله انتظار دارند که در برخورد با اقوام و دوستانشان، به اتفاقات دلهره آور و سرشار از درد زايمان آنان، گوش فرا دهند.

متأسفانه، اين نگاه به زايمان، واقعيتي است که اکثر زنان در آستانه مادر شدن در ايالات متحده با آن روبه رو مي شوند و پيام آن نيز کاملاً روشن است: زايمان يک اتفاق خطرناک است و فقط و فقط پزشکان متخصص زنان و زايمان قادرند که جان شما را نجات دهند.

به هر حال، بيمارستان ها ضروري اند و در مورد زايمان هاي پيچيده، بايد از خدمات سودمند آنها بهره برد، اما دلايلي وجود دارد که نشان مي دهد، در اکثر موارد، مراجعه به چنين مراکزي، ضرورت ندارد.

زنان مايل به انجام زايمان در منزل، دلايل مختلفي براي خود دارند. مثلاً يکي از قابله هاي من، سال ها تجربه کار در بيمارستان را داشته و دومين دخترش را نيز در خانه خود به دنيا آورده است.

او مي گويد: «من به شدت حامي اعطاي حق انتخاب به زنان هستم... چرا که محل، زمان و چگونگي به دنيا آوردن فرزند، حق فراموش شده مادران امروز است... همه مادران نيازمند يک فضاي آرامش بخش هستند. فراموش نکنيد که در بيمارستان، شما در يک محيط آسيب پذير و در مقابل، در منزل خويش، از جايگاهي تقويت شده برخورداريد.»
منبع: ني ني بان