دستور زبان و نمونه متن آلمانی

جنسيت
نام‌ها در اين زبان داراي يکي از سه جنس مذکر، مؤنث يا خنثي هستند. همچنين اسم‌هاي جمع هم گاهي چهارمين جنس اين زبان درنظرگرفته مي‌شوند. بر اساس اينکه يک نام چه جنسي داشته باشد و بر اساس جايگاهش در جمله، گاهي حرف تعريف ويژه‌اي پيش از آن ظاهر مي‌شود تا موقعيت آن واژه را در جمله نشان دهد. اضافه کردن اين حرف‌هاي تعريف، آلماني را به الگو:زبان ترکيبي بيش‌تر نزديک مي‌کند.

حالت مفعولي
در زبان آلماني، مفعول با زبان فارسي، بسيار متفاوت است. در زبان فارسي، اگرچه مفعول واژه‌اي است که در پاسخ به يکي از دو پرسش «چه چيزي را» يا «چه کسي را» مي‌آيد، در آلماني يک نوع از مفعول‌ها اين گونه است. معمولاً اين نوع مفعول که در پاسخ به «چه چيزي را» يا «چه کسي را» مي‌آيد مفعول بي‌واسطه يا akkusativ نام دارد. يک جور مفعول هم در آلماني هست که مفعول باواسطه نام دارد؛ بدان معنا که کاري يا درخواستي با واسطه‌اي روي چيزي يا کسي رخ دهد که آن چيز يا کس مفعولِ باواسطه يا dativ نام مي‌گيرد. برخي افعال در آلماني هستند که مفعولشان باواسطه است و برخي هم بي‌واسطه و برخي هم هر دو را مي‌گيرند. برخي حروف اضافه? دستوري هستند که به هر اسمي بچسبند آن را در موقعيت مفعولِ بي‌واسطه يا باواسطه قرار مي‌دهند. مثلاً فعل gefallen به معناي «خوش آمدن» يا «پسندِ کسي شدن» در زمره? افعالي است که مفعول باواسطه مي‌خواهد. مانند جمله? زير:
Ihre Meinung gefällt mir sehr.
به معناي:
عقيده? شما بسيار مورد پسند من است. (يعني «من از آن خيلي خوشم مي آيد.»)
اينجا واژه? mir ضمير مفعولي باواسطه از ضمير ich به معناي من است.[?]


نمونه‌اي از يک متن به زبان آلماني
حرف[ويرايش]
در اين زبان، حروف اضافه? دستوري، واژه يا گروهواژه‌اي که پس از آن مي‌آيد را در يکي از سه حالت زير قرار مي‌دهد:

مفعولي بيواسطه يا akkusativ
مفعولي باواسطه يا dativ
اضافه? مِلکي يا genetiv
برخي از اين حروف اضافه، بر حسب اين که واژه يا گروه‌واژه‌اي که پس از آن مي‌آيد چه نقشي از نقوش سه گانه? بالا را بگيرد، معنيشان به کلي فرق مي‌کند. از اين رو، بر حسب معنايي که منظور است، ممکن است يک حرف اضافه داراي چند نقش متفاوت باشد.