راهنمای انتخاب کاغذ دیواری

استفاده از کاغذ ديواري براي پوشاندن ديوارهاي منازل در دهه هاي گذشته رونق چنداني نداشت. علت اين بي اقبالي هم متنوع نبودن رنگ ها و طرح هاي کاغذهاي ديواري بوده است اما امروزه کاغذ ديواري ها به دليل تنوع در رنگ، شکل و جنس به يکي از اولين انتخاب هاي خانه‌دارها براي پوشش ديوارها تبديل شده اند.
تا آنجا که حتي مي توان گفت اين پوشش تاحد زيادي جاي رنگ را گرفته است. علت ديگري که کاغذ ديواري اين روزها طرفداران بسياري پيدا کرده، نصب آسان و سريع آن است.به علاوه کاغذها، بوي تند و تيز وخرابکاري هاي رنگ را نيز ندارند. اساسا کاغذ ديواري هايي که داراي پوشش وينيل هستند بادوام‌ترين انواع کاغذ ديواري ها محسوب مي‌شوند. اين نوع از کاغذديواري ها هم‌چنين قابل شست‌وشو و ضد آب هستند.

البته اين نکته نيز قابل توجه است که قبل از انتخاب کاغذ ديواري حتما بايد به نکاتي توجه کنيد. در غير اين صورت به سرعت دلزده و پشيمان مي شويد.
نکات زير مي تواند راهکارهاي مفيدي براي انتخاب کاغذ ديواري خانه شما باشد:
قبل از انتخاب کاغذ ديواري بايد به رنگ وسايل خانه توجه کنيد زيرا هماهنگ نبودن رنگ و نوع کاغذ ديواري با ساير وسايل، علاوه بر اينکه خانه را بي نظم و خسته کننده نشان مي دهد، براي افراد خانواده احساس آشفتگي ايجاد مي کند. بنابراين حتما به هماهنگي رنگ ها توجه داشته باشيد.

هماهنگي نوع و طرح کاغذ ديواري با سبک و شکل چيدمان خانه نيز مهم است. به طور مثال، براي خانه اي که سبکي بسيار فانتزي و مدرن دارد بايد از کاغذ ديواري هايي ساده و با نقش و نگار کم استفاده کنيد و براي خانه هايي که با مبلمان استيل و فرش هاي ابريشمي چيدمان شده اند بايد کاغذ ديواري هايي سنگين با نقش و نگارهاي برجسته به کار ببريد.

بهتر است براي خانه هايي که سقف بلندي دارند از کاغذ ديواري هايي با شکل و خطوط افقي استفاده کنيد که در اين صورت ارتفاع سقف را کوتاه تر جلوه مي دهد و در ضمن نوعي گرما و صميميت نيز به وجود مي آورد. استفاده از کاغذ ديواري هاي بافت دار به ديوارها عمق مي بخشد و نيز سبب جذب صداي فضا مي شود.

براي آنکه فضايي آرام و به دور از شلوغي و بي نظمي داشته باشيد بهتر است از کاغذ ديواري هايي گلدار با رنگ هاي ملايم استفاده کنيد. اگر خواهان فضايي پر از انرژي و هيجان هستيد کاغذ ديواري هايي با رنگ هاي شاد و درخشان که طرح هاي هندسي و هنري دارند به کار ببريد که در اين صورت هر بيننده اي را سر ذوق مي آورد.

هماهنگي کفپوش خانه با کاغذ ديواري بسيار مهم است. بنابراين بهتر است از کاغذ ديواري هاي گل‌دار يا با طرح و شکل هاي شلوغ براي خانه هايي با کفپوش ساده استفاده کنيد و برعکس کاغذ ديواري هاي ساده را براي خانه هايي با کفپوش هاي طرح‌دار به کار ببريد تا اين هماهنگي، زيبايي خانه شما را چند برابر کند. 

منبع: بيتوته