راهنمای خرید هدیه تبلیغاتی

طبق بررسي‌هاي به عمل آمده اكثر هداياي تجاري، به مشتريان عمده اهدا مي‌‌شوند، سپس نوبت به كارفرمايان مي‌‌رسد و آنگاه به مشتريان موفق.
علل هديه دادن متفاوت است و طيفي از <تشكر از مشتريان قديمي> تا <تشكر از يك كارمند> را كه تعطيلات آخر هفته‌اش را به مرخصي نرفته و كاركرده در بر مي‌‌گيرد. البته يك دليل ثابت براي هديه دادن وجود دارد: تقويت روابط شخصي بين هديه‌دهنده و هديه‌گيرنده.

انگيزه‌ها در هديه دادن‌ها متفاوت است به‌خصوص از اين نظر كه آيا هيچ پيش‌شرطي در هديه دادن نهفته است يا خير. اين امر به‌خصوص بايد در نظر گرفته شود كه آيا هيچ نشانه‌اي از تبليغ در آن هست يا نه. البته نبايد گمان كرد كه بحث الان در اين چارچوب است كه نبايد هيچ نفعي از هديه دادن حاصل شود. براي برخي از شركت‌ها هديه دادن بخشي از استراتژي بازاريابي است.

همگان بر يك نكته اتفاق‌نظر دارند: هديه دادن يكي از راه‌هاي مقرون به‌صرفه براي ايجاد حس مشاركت و ايجاد روابط ارزشمند است.

پژوهش‌
اگرچه هيچ مدرك مشخصي در اين زمينه وجود ندارد كه به شما اطمينان بدهد كه هداياي تبليغاتي قطعاً بازده‌اي براي شما خواهند داشت، اما به هر حال انجمن بين‌المللي محصولات تبليغاتي پژوهش‌هاي مستمري را در زمينه روابط هديه‌دهندگان و هديه‌گيرندگان انجام مي‌‌دهد كه يافته‌هاي يكي از آن‌ها حاكي از اين است كه آنان كه هديه مي‌‌دهند در مقايسه با شركت‌هايي كه هديه نمي‌‌دهند دو برابر شانس تماس گرفتن از طرف هديه‌گيرندگان را دارند.

شركت هري اند ديويد كه يك شركت دست‌اندركار صنايع غذايي است و جزو بازيگران كليدي در حوزه هداياي تبليغاتي به شمار مي‌آيد، براي 25 هزار مشتري خود كه سالانه بيش از هزار دلار از اين شركت خريد كرده باشند، هديه مي‌‌فرستد.

شركت مزبور در يك پژوهش متوجه شد كه 5 هزار مشتري دريافت‌كننده هدايا، خريد بيشتري از شركت داشته‌اند (در مقايسه با مشترياني كه هديه دريافت نكرده‌اند‌).

حتي اگر شركت شما داراي چنين بخش پژوهشي نيست،‌ اين دليل نمي‌‌شود كه استراتژي بازاريابي نداشته باشيد. هديه دادن به شيوه صحيح مي‌‌تواند به ايجاد مناسبات خوب بينجامد و حكم خون را در زندگي اقتصادي شما داشته باشد.