زبان آلمانی در جهان

آلماني در کشورهاي آلمان (???)، اتريش (???)، سوئيس (???) و ليختن‌اشتاين به طور گسترده تکلم مي‌شود. در بلژيک و لوکزامبورگ يکي از زبانهاي رسمي به حساب مي‌آيد. در ضمن اين زبان، زبان رسمي ايالت خودمختار تيرول جنوبي در ايتاليا مي‌باشد.

خارج از اروپا[ويرايش]
خارج از اروپا و شوروي سابق بيشترين گويشوران آلماني را مي‌توان درايالات متحده آمريکا کانادا برزيل و آرژانتين يافت که اين به خاطر مهاجرت در ??? سال گذشته مي‌باشد. آلماني همچنين گويشوراني در ناميبيا و جمهوري آفريقاي جنوبي دارد.

بر اساس سرشماري ???? آلماني با ??? ميليون گويشور در ايالات متحده آمريکا پس از انگليسي، اسپانيايي، چيني و فرانسه پنجمين زبان پرکاربرد است.

آلماني در دو ايالت داکوتاي شمالي و داکوتاي جنوبي پس از انگليسي دومين زبان در خانه‌است.

بر اساس سرشماري ???? در کانادا تعداد ??????? نفر گويشور آلماني در کانادا زندگي مي‌کنند.

اينترنت[ويرايش]
طبق گزارش Global Reach در سال ???? ???? کاربران اينترنت آلماني‌زبان بوده‌اند. همچنين طبق گزارش Netz-tipp در سال ???? ???? صفحات اينترنت آلماني بوده‌است. همچنين ??? کاربران گوگل آلماني زبان بوده‌اند.

آلماني (با ??? درصد) پس از انگليسي (با ???? درصد) و روسي (با ??? درصد) سومين زبان در اينترنت است و از نظر تعداد مقالات رتبه? سوم را در ويکي‌پديا بعد از ويکي‌پدياي سوئدي داراست.

ادبيات
زبان آلماني در ادبيات آلمان به کار رفت و رد پاي آن را مي‌توان تا سده‌هاي ميانه يا قرون وسطي جستجو کرد. در اين دوره، نويسندگان و شاعران برجسته‌اي همچون والتر فون در فوگلوايد و ولفرام فون اشنباخ به نوشتن آثار پرداختند.

آثاري همچون سرود نيبلونگ‌ها از نويسنده‌اي ناشناس و ديگر مجموعه‌ها و قصه‌هاي مشهور در اين دوره، توسط برادران گريم در قرن نوزدهم ميلادي جمع‌آوري و منتشر شد که برخي از آن‌ها داراي شهرت جهاني هستند.

خداشناس و کشيش مشهور آلماني، مارتين لوتر، با ترجمه? کتاب مقدس به زبان آلماني، اعتبار زيادي به اين زبان بخشيد. از ميان شاعران و نويسندگان مشهور آلماني‌زبان، مي‌توان به گوتهولد افرايم لسينگ، يوهان ولفگانگ گوته، فريدريش شيلر، هانريش فون کلايست، ارنست هوفمان، برتولت برشت، هاينريش هاينه و آرنو اشميت اشاره کرد.

تاکنون سيزده آلماني‌زبان برنده? جايزه? نوبل ادبيات شده‌اند که عبارتند از تئودور مومسن، رودولف کريستف يوکن، پال هيزه، گرهارد هاوپتمان، کارل اشپيتلر، توماس مان، نلي زاکس، هرمان هسه، هاينريش بل، الياس کانتي، گونتر گراس، الفريده يلينک و هرتا مولر.