سفر کردن با نوزاد

سيسموني - معمولا اولين سفر با کوچولوها جالب و در عين حال نگران‌کننده است. والدين جوان معمولا تجربه سفر با يک نوزاد، شيرخوار يا کودک را نداشته‌اند و در مورد نحوه آغاز سفر، مکان سفر و چگونگي مراقبت از فرزندشان سوالاتي دارند. اگر شما هم امسال اولين سالي است که سه نفري مي‌خواهيد به مسافرت برويد، اين مطلب را بخوانيد.

لباس مناسب برداريد

به اندازه کافي براي فرزندتان لباس برداريد، زيرا کوچولوها زياد لباس کثيف مي‌کنند و اگر به اندازه لباس برنداريد مرتبا مجبوريد طي سفر لباس‌هاي او را بشوييد و خشک کنيد. ترجيحا لباس‌هايي که برمي‌داريد نخي باشند که راحت شسته شوند، لک نگيرند و نيازي به اتو نداشته باشند.

لباس گرم را فراموش نکنيد، چون ممکن است شب‌هنگام هوا سرد شود.

اگر هوا گرم است، دنبال تي‌شرت‌هاي آستين کوتاه يا بندي نباشيد، زيرا آفتاب مي‌تواند دست‌ها و سرشانه‌هاي کودک را بسوزاند. لباس‌هاي خنک ولي آستين‌دار برداريد و براي اينکه عکس‌هاي زيبايي داشته باشيد، لباس‌هايي را انتخاب کنيد که با هر لباس ديگري بيايد.

داخل چمدان فرزندتان يک پتو و بالش کوچک و تمام داروهاي مورد نيازش را هم بگذاريد. کلاه لبه‌دار اگر تابستان است و کلاه پشمي اگر هنوز هوا خنک است، عينک آفتابي، کرم ضدآفتاب، پوشک، کرم سوختگي، کرم مرطوب‌کننده و کفش‌هاي او را هم از قلم نيندازيد.

راحتي او را مهيا کنيد

اگر براي چند هفته به مسافرت مي‌رويد و فرزند شما هنوز اهل زياد خوابيدن است، حتما آغوشي يا کالسکه او را برداريد. شيرخواران در حالت دراز کشيده راحت‌تر هستند و در ضمن، بودن در کالسکه آنها را در برابر آفتاب و باد و باران حفاظت مي‌کند. حتي مي‌توانيد از کالسکه به جاي تخت او در شب استفاده کنيد، به شرطي که کالسکه او قابليت حالت خوابيده را داشته باشد.

در ساک دستي کودک خود حتما پوشک، شيشه شير، شيرخشک، دستمال مرطوب (براي تميز کردن کودک)، آب جوشيده يا آب معدني، يک دست لباس تميز، يک دست لباس راحتي و کيسه نايلوني براي پوشک کثيف برداريد

اگر با هواپيما سفر مي‌کنيد

از يک ماهگي مگر در شرايط خاص که پزشک صلاح ببيند، فرزند شما مي‌تواند سوار هواپيما شود.

هر چند وقت يکبار به فرزندتان شير يا آب بدهيد تا به دليل خشکي هواي داخل هواپيما، آب بدنش کم نشود.

فراموش نکنيد در ارتفاعات، فرزندتان دچار گرفتگي گوش مي‌شود که دردناک است. براي از بين بردن اين حالت، به وي مقداري شير يا آب بدهيد.

اگر فرزندتان کمتر از دو سال سن دارد، او را در بغل نگه داريد و کمربند ايمني مخصوص را ببنديد.

اگر با قطار سفر مي‌کنيد ‍

قطار در مقايسه با اتومبيل وسيله راحت‌تري است. اگر کودک شما کمتر از سه ماه سن دارد، حتما در روز سفر کنيد، اما اگر بزرگ‌تر است، شب را براي سفر انتخاب کنيد.

فرزندتان را روي صندلي طرف راهرو بنشانيد و از نشاندن او کنار پنجره خودداري کنيد. اگر هوا سرد است، خوب او را بپوشانيد و از لباس‌هايي استفاده کنيد که زيپ يا دکمه‌دارند و راحت قابل باز و بسته‌شدن هستند. جوراب و کفش هم حتما پاي او کنيد، اما اگر هوا گرم است، مي‌توانيد برايش از لباس راحتي استفاده کنيد.

اگر با اتومبيل سفر مي‌کنيد

ترجيحا روز و ساعاتي را براي سفر انتخاب کنيد که خيابان‌ها ترافيک نباشد. اگر در تابستان مي‌خواهيد به سفر برويد، 4 صبح بهترين زمان براي حرکت است. اگر ظهر حرکت کنيد گرما ناراحت‌کننده مي‌شود.

تهويه اتومبيل را هميشه روي درجه کم تنظيم کنيد تا هواي داخل اتاق خشک نشود. از آنجا که بدن نوزادان نمي‌تواند دما را تنظيم کند، در دماي خيلي شديد مخصوصا در تابستان دچار کم‌آبي مي‌شوند. هر نيم ساعت به آنها شير بدهيد و لباس سبک و خشکي به تنشان کنيد.

اگر هوا خيلي گرم بود، مي‌توانيد درجه کولر ماشين را تنظيم کنيد، اما اگر کولر نداريد، مي‌توانيد دستمالي را نم‌دار کنيد و به صورت و دست و پاي او بماليد.

اما اگر هوا خنک است، به اندازه کافي لباس به تنش بپوشانيد و مخصوصا شب هنگام، پتو را فراموش نکنيد، جوراب‌ها را هم از پاي فرزندتان درنياوريد، چون پاها خيلي سريع سرد مي‌شوند و باعث مي‌شود کودکتان سرما بخورد.

نکته بسيار مهم اينکه اگر هوا آفتابي و گرم است، هرگز کودکتان را در اتومبيل با شيشه‌هاي بسته تنها نگذاريد

اگر به خارج از کشور سفر مي‌کنيد!
منبع: زنبيل