سیسمونی نوزاد، تخت خواب هم میخواهد

برخلاف بسياري از وسايلي که در فهرست مايحتاج سيسموني فهرست شده اند، خريد وسايل خواب براي نوزاد يکي از ضروريات است. براي ماه هاي اول تهيه يک گهواره کوچک يا تخت کنار مادر بهترين گزينه به حساب مي آيد و بعد که نوزاد بزرگ تر شد مي توانيد او را به تخت کودک منتقل کنيد.
به توصيه پزشکان قرار دادن نوزادان در تخت تا پيش از ? يا ? سالگي کمي خطرناک است، چرا که نوزاد قدرت حرکت چنداني ندارد و ممکن است دچار حوادثي مانند سندرم مرگ ناگهاني شود. براي خريد گهواره بايد نکاتي را در نظر بگيريد که البته بعد ها براي خريد تخت نيز به کارتان مي آيد. از آنجا که نوزادان در ماه هاي اوليه بيشتر وقت خود را در گهواره مي گذرانند علاوه بر زيبايي و راحتي بايد به ايمني آن هم فکر کنيد.

تخت هاي قابل تبديل
اگر بخواهيد اقتصادي فکر کنيد و چيزي بخريد که تا چند سال براي تان قابل استفاده باشد شايد خريد يک تخت نوزاد نوجوان از اولويت هاي تان باشد. اين تخت ها طوري ساخته شده که تا وقتي نوزاد شما کوچک است مي توانيد به صورت تخت نوزاد از آن استفاده کنيد و وقتي بزرگ تر شد با جدا کردن قسمت هاي اضافي آن را به تخت بزرگ تر تبديل کنيد که تا ? - ? سالگي آن را استفاده کند. اما هنگام خريد به چند نکته توجه کنيد، اول اين که در انتخاب دقت کنيد.
سعي کنيد تختي را انتخاب کنيد که بعد از چند سال از شکل و شمايلش خسته نشويد و طرح آن طوري باشد که هم براي سال هاي نوزادي مناسب باشد و هم براي سال هاي کودکي.
از محکم بودن اتصالات مطمئن شويد و يک بار تخت را از حالت نوزاد به نوجوان تبديل کنيد تا اگر مشکلي داشت همان لحظه برطرف کنيد. فاصله بين ميله هاي حصار را هم به خوبي چک کنيد. اين فاصله نبايد بيشتر از ? تا ?? سانتي متر باشد تا سر کودک از آن عبور نکند. اگر اين فاصله با استاندارد ها مغايرت داشته باشد ممکن است سر نوزاد بين ميله ها گير کرده و دچار حادثه شود.

سايز و اندازه گهواره
اولين نکته در زمينه ايمني گهواره سايز و اندازه آن است. گهواره نه بايد آنقدر بزرگ باشد که نوزاد در آن غلت بزند يا بچرخد و نه آنقدر کوچک که جايي براي حرکت نداشته باشد بلکه اندازه آن بايد به قدري باشد که نوزاد در آن احساس راحتي کند و فضاي کافي براي تکان دادن دست ها و پا هايش داشته باشد. تکان هاي اضافي ممکن است باعث شود نوزاد بعد از غلت زدن ديگر نتواند برگردد و حادثه اي برايش اتفاق بيفتد.

ست لحاف و تشک
برخي گهواره ها با قيمت گزافي به بهانه دارا بودن ست لحاف و تشک به فروش مي رسند. بهتر است پول تان را دور نريزيد چون اين ست هاي زيبا تنها جنبه دکوري دارند و نوزاد شما حداقل تا يک سالگي نيازي به بالش، لحاف و تشک ندارد و حتي استفاده از اين وسايل مي تواند براي سلامت او خطرناک باشد و سندرم مرگ ناگهاني يا مرگ گهواره را به همراه داشته باشد.
اگر هم اصرار به خريد اين وسايل داريد استفاده از بالش را فراموش کنيد. براي تشک هم بهتر است تشکي را انتخاب کنيد که بافت سفت و ارتفاع کمي دارد و به خوبي در کفه گهواره جاي مي گيرد و فضاي اضافي اطراف آن باقي نمي ماند.

به جاي لحاف از يک روانداز سبک يا پتوهاي سوراخ دار استفاده کرده و در عوض لباس مناسب تري تن نوزاد کنيد. اگر از گهواره هاي چوبي يا تخت هاي نوزاد استفاده مي کنيد، توجه داشته باشيد که تشک به ديواره هاي تخت بچسبد.

فاصله تشک تا ديواره نبايد بيشتر از يک انگشت باشد، اگر اين فاصله به ? انگشت رسيد خيلي سريع به فکر تعويض تشک باشيد چرا که اين فاصله براي نوزاد خطرناک است و ممکن است هنگام خواب دست، پا يا انگشتانش بين ديواره تخت و تشک گير کند.

پايداري
در فروشگاه گهواره را خوب تکان دهيد تا مطمئن شويد ثبات و پايداري کافي براي حرکات و جنب و جوش هاي بي پايان نوزاد را دارد. پايه هاي گهواره حين تکان دادن بايد ثابت و محکم روي زمين بمانند و گهواره لق نزند. اتصالات و ديگر نقاطي را که با تکان خوردن تحت تاثير قرار مي گيرند، به خوبي بررسي کنيد.
بهتر است گهواره اي را انتخاب کنيد که قابليت تحمل وزن يک نوزاد سنگين را داشته باشد، چرا که برخي گهواره ها اگرچه ظاهري فانتزي و زيبا دارند اما از نظر پايداري و استواري و حفظ تعادل ضعيف هستند و تنها مزيت شان شکل و شمايل زيبا و فريب دهنده شان است.

چرخ هاي متحرک
سعي کنيد به دنبال گهواره يا تختي باشيد که چرخ داشته باشد. چرخ ها به شما اين امکان را مي دهند تا گهواره را به هر نقطه اي از خانه که مايل هستيد بدون دردسر منتقل کنيد، اما بهتر است گهواره اي را انتخاب کنيد که چرخ ها در آن قابل جدا شدن باشند يا حداقل قفل مناسبي داشته باشند تا زماني که نوزاد شما به جنب و جوش افتاد از پايداري و محکم بودن چرخ ها مطمئن شويد يا زماني که به آن ها نياز نداريد بتوانيد به راحتي چرخ ها را جدا کنيد تا پايه هاي گهواره سفت و محکم روي زمين بماند.

تخت هاي ننويي
برخي گهواره ها يا تخت هاي نوزاد قابليت تبديل شدن به ننو را هم دارند. بهتر است از خريد اين تخت ها صرف نظر کنيد. اگرچه شايد تکان هاي ملايم اين تخت ها نوزاد را آرام کند اما اگر نوزادتان به اين تکان ها عادت کند، کار براي شما مشکل خواهد شد و هميشه بايد در حال تکان دادن او باشيد.
از سويي زماني که نوزادتان کمي بزرگ تر شد و به حرکت افتاد اين تخت ها خطرناک هستند، چون زماني که کودک با چنگ زدن به ديواره تخت مي خواهد بايستد يا بنشيند اين تخت ها پايداري خود را از دست مي دهند و هر تکاني ممکن است باعث افتادن نوزاد شود.
منبع: ني ني بان