شرکت تضامنی

شرکت های تجاری را بر اساس نقش تعیین کننده در آنها می توان به دو نوع تقسیم بندی نمود : شرکت هایی که سرمایه در آنها نقش شاخص دارد را شرکت های سهامی تشکیل می دهند و چنانچه اعتبار و شخصیت شرکا و مدیریت مهم باشد می توان شرکت تضامنی را به عنوان بک نمونه کامل نام برد. در حقیقت شرکت تضامنی نوعی از شرکت هاست که تحت عنوان خاصی جهت امور تجاری بین چند نفر با مسئولیت تضامنی تاسیس می گردد.

شرکاء شرکت نقش اصلی را در این نوع شرکت ها بازی می کنند؛ یعنی همه آن ها مسئولیت پرداخت کلیه قروض و عمل به تعهدات شرکت را بر عهده دارند. بدین معنی که چنانچه شرکت دچار کسری سرمایه گردد، هر شریک در مقابل طلبکاران و اشخاص طرف قرار داد شرکت برای ادای تمام حقوق، مسئولیت دارند. طلبکاران می توانند به هریک از شرکاء یا همه آن ها مراجعه نموده و خواهان وصول طلب خود باشند.البته آن شریکی که در این شرایط متعهد به پرداخت می شود می تواند به یکی از شریکان خود مراجعه نموده و سهم زیان آن ها را متناسب با سرمایه ای که در شرکت داشته دریافت نماید.
در شرک تضامنی چنانچه توافقی خلاف آنچه در شرکتنامه ثبت شده، بین شرکاء انجام پذیرد؛ برای طلبکاران ارزشی ندارد.
یک شرکت تضامنی زمانی می تواند تاسیس گردد که ابتدا شرکتنامه طبق قانون تهیه شده باشد سپس همه سرمایه نقدی ادا شده و سهم شراکت غیرنقدی کاملا ثبت و تحویل گردد. این نوع شرکت ها چنانچه اساسنامه نداشته باشند دچار مشکل نمی شوند. در شرکتنامه موارد زیر قید می گردد : نام شرکت، موضوعیت شرکت، مدت اعتبار شرکت، سرمایه نقدی و سهم غیر نقدی هر شریک با ذکر نام، نحوه تقسیم سود و زیان، قوانین مربوط به فسخ و انحلال شرکت.
شرکتنامه را به هیچ وجه نمی توان تغییر داد و اساس شرکت را همین شرکتنامه تشکیل می دهد. در قوانین شرکت های تضامنی آمده است که واژه شرکت تضامنی و حداقل نام یکی از شرکاء می بایست ذکر گردد و چنانچه نام همه آنها ذکر نشد پس از پایان نام،عباراتی از قبیل ” وشرکا” یا ” برادران ” حتما قید گردد.