صندلی ماشین کودک و این ۶ اشتباه

سيسموني - تا زماني که کودک‌تان به اندازه‌اي بزرگ نشده که بخواهد از کمربند ايمني استفاده کند بهتر است از صندلي حامي استفاده کنيد. کمربند ايمني براي درست قرار گرفتن بايد روي سينه قرار بگيرد نه روي گردن يا صورت. به ياد داشته باشيد فرزندتان همچنان بايد در صندلي عقب قرار بگيرد زيرا امنيت بيشتري دارد.

به چه علامت‌هايي بايد توجه کنيد؟
?. روي برچسب صندلي بايد علامت «universal» نوشته شده باشد، زيرا اين علامت يعني صندلي براي انواع اتومبيل مناسب است.
?. صندلي که انتخاب مي‌کنيد علامت E داشته باشد. اين علامت در محصولات خارجي نشانه تست شدن آن‌هاست.
?. طبق استاندارد شماره ???? ايران هر نوع صندلي کودک بايد داراي يک برچسب ثابت شامل اطلاعات زير با حروف و اعداد خوانا باشد:
• نام سازنده(يا توزيع کننده رسمي)
• نام يا شماره مدل
• تاريخ ساخت (شامل ماه و سال)
• محل ساخت
• جمله‌اي که مشخص مي‌کند استفاده از سيستم در چه نوع خودروي موتوري و در کدام محل نشيمن آن توصيه شده است.
• جمله «فقط براي کودکاني که وزن‌شان بين ... و ... کيلوگرم و قدشان ... سانتي‌متر يا کمتر است» استفاده شود.

اشتباه‌هايي که اغلب والدين در استفاده از صندلي ماشين کودک انجام مي‌دهند
اشتباه اول: استفاده از صندلي ماشين دست دوم بدون تحقيق درباره تاريخچه آن
اگر مي‌خواهيد براي کودکتان از صندلي ماشين دست دوم استفاده کنيد درباره موارد زير بايد اطمينان حاصل کنيد:
• به دستورالعمل و برچسب تاريخ ساخت و شماره مدل آن توجه کنيد
• آيا بيش از ? سال از عمر آن مي‌گذرد؟
• آسيب قابل رويت در آن ديده مي‌شود؟
• تا به حال دچار تصادف متوسط يا شديد شده است؟

اگر تاريخچه صندلي ماشين را نمي‌دانيد از آن استفاده نکنيد.

اشتباه دوم: استفاده از صندلي ماشين به عنوان تختخواب
صندلي ماشين براي ايجاد امنيت کودک شما در طول سفر طراحي شده است و نبايد از آن به عنوان محل خواب کودک استفاده کنيد. تحقيقي که در سال ???? انجام شد نشان داد خوابيدن در صندلي ماشين ممکن است به قفسه سينه نوزاد فشار وارد کند و منجر به پايين آمدن سطح اکسيژن شود و حتي منجر به انسداد راه‌هاي هوايي شده و در رشد کودک اخلال ايجاد کند. نشستن طولاني مدت در صندلي ماشين همچنين مي‌تواند منجر به تشديد ريفلاکس کودک شود. علاوه بر همه اين‌ها ممکن است کودک حين خواب از صندلي بيفتد و مجروح شود. با وجود آنکه استفاده از صندلي کودک براي او ضروري است نبايد اجازه دهيد کودک مدت طولاني در آن به استراحت و خواب بپردازد.

اشتباه سوم : قرار دادن صندلي ماشين در نقطه اشتباه
امن‌ترين مکان براي نصب صندلي ماشين عقب آن است که کيسه هوا ندارد. اگر صندلي ماشين در جلو قرار بگيرد در صورت عمل کردن کيسه هوا مي‌تواند باعث آسيب به سر کودک شود و آسيب جدي ايجاد کند. اگر مجبوريد کودک را در صندلي جلو قرار دهيد بايد کيسه هوا را غيرفعال کنيد. اگر مي‌خواهيد صندلي ماشين را در عقب نصب کنيد سعي کنيد در صورت امکان به جاي کناره‌ها آن را در مرکز صندلي پشت قرار دهيد تا در جريان تصادف کمترين آسيب به کودک برسد.

اشتباه چهارم: قرار دادن نادرست کودک
قرار دادن درست کودک در صندلي‌اش در ابتدا ممکن است سخت به نظر برسد اما بهتر است قبل از نصب صندلي دستورالعمل کارخانه سازنده و بخش صندلي ماشين را در کتابچه راهنما مطالعه کنيد و اطمينان حاصل کنيد که صندلي به اندازه کافي ايمن است و بيش از يک اينچ به جلو و عقب يا از چپ و راست حرکت نمي‌کند و در جهت درست قرار دارد. اگر از صندلي رو به عقب استفاده مي‌کنيد به خاطر داشته باشيد که حتما از کمربند برايش استفاده کنيد. براي نوزادان کمربندهاي ايمني داراي ? نقطه اتکا بهترين گزينه هستند. به اين صورت که با بستن کمربند T شکل لگن کودک و با بستن ساير کمربندها ناحيه شکم، قفسه سينه و شانه‌هاي او مي‌شود.

اشتباه پنجم : استفاده زود هنگام از صندلي رو به جلو
اصرار به قرار دادن صندلي رو به جلو براي کودک تنها به اين دليل که دلتان مي‌خواهد از آينه او را ببينيد اشتباه است. تا ? سالگي بهتر است اين کار را انجام ندهيد اما اگر قرار شد اين کار را بکنيد براساس دستورالعمل کارخانه سازنده اين کار را انجام دهيد و از کمربندهاي بالاي صندلي و متصل به خودرو براي ثابت کردن آن استفاده کنيد.

اشتباه ششم: تکيه دادن کودک در زاويه نادرست
در موقعيت رو به عقب صندلي را بايد به گونه‌اي قرار دهيد که سر کودک خم نشود بيشتر صندلي‌ها شاخص زاويه دارند شما همچنين مي‌توانيد از يک حوله براي لبه جلويي به منظور رسيدن به زاويه درست استفاده کنيد.
منبع: ني ني بان