علائم تجاری و دانستنی های آن

اولین علائم تجاری در حدود ۴۰۰۰ سال پیش در مصر باستان طراحی و بکار گرفته شده‌اند. حدود ۲۰۰۰ سال پس از آن صنعتگران چینی علائم خاص خود را بر پشت ظروف چینی که می‌ساختند، بعنوان علائم تجاری حک می‌کردند. این نشان‌ها داخل یک نیم دایره (و بعدها ربع) قرار می‌گرفت. در قرن ۱۲ همزمان با گسترش تجارت بین کشورها و نقاط مختلف جهان، به تدریج علائم تجاری بر روی کالاها و اسناد تجاری نیز حک شدند و بالاخره در سال ۱۳۶۳ میلادی، پادشاه انگلستان (شاه ادوارد سوم) برخی از تجار و صنعتگران را ملزم به استفاده از علائم تجاری نمود.

تعریف نشان تجاری:
نام و نشان تجاری عبارت است از نام، عبارت، اصطلاح، علامت، نشانه، نماد، عدد، طرح یا ترکیبی از این‌ موارد که به منظور شناساندن محصولات و خدمات فروشندگان یا گروهی از فروشندگان و متمایز ساختن آن‌ها از محصولات شرکت‌های رقیب استفاده می‌شوند. طبق قانون تجارت حق استفاده انحصاری نام و نشان تجاری فقط برای کسانی خواهد بود که نسبت به ثبت آن در اداره مالکیت صنعتی اقدام کرده باشند.
لازم به ذکر می‌باشد، در صورتی که شخص دیگری از آن نام و نشان تجاری ثبت شده یا مشابه آن درخصوص کالای مورد نظر خود استفاده نماید، مرتکب عملی غیر قانونی شده و تحت تعقیب کیفری و حقوقی قرار خواهد گرفت.
داشتن علائم تجاری در چه شرایطی الزامی است؟
۱-از الزامات قراردادهای اعطای نمایندگی است.
۲-از الزامات اخذ گواهی و نشان استاندارد می‌باشد.
۳-در برخی از موارد جهت دریافت تسهیلات لازم می‌باشد
ثبت برند چه مزیت‌هایی دارد؟
۱-متمایز کردن محصولات شرکت‌ها از یکدیگر
۲-ایجاد ابزاری مفید و ضروری برای بازاریابی و افزایش شهرت و جهه شرکت‌ها
۳-دارائی ارزشمندی برای صاحبانشان در صورت تبدیل به برند قوی
۴-تشویق و ترغیب شرکت‌ها به ارتقاء کیفی محصولات خود از طریق ایجاد رقابت