عوارض کرم‌های چینی و هندی

وقتي در تعدادي از کرم‌هاي پوستي جيوه يافت شد نشريات و رسانه‌هاي مختلف سر و صداي زيادي به راه انداختند. اين خبر را سازمان FDA (سازمان ملي نظارت بر دارو و غذا) منتشر کرد؛ آنها در پي تحقيقات خود و گزارش‌هايي که به آنها ارائه شده بود متوجه شدند که تعدادي از کرم‌هاي پوستي حاوي مقاديري از ماده سمي‌جيوه و ديگر فلزات سنگين هستند. اين مواد بسيار خطرناک هستند و آلودگي به جيوه مي‌تواند مشکلات و بيماري‌هاي جدي ايجاد کند. فهرست کرم‌هاي پوستي آلوده به اين ماده نسبتا بلند است و در بازارهاي آسيا و خاورميانه به وفور پيدا مي‌شود. کرم‌هايي که عمدتا مربوط به سفيد کردن پوست هستند يا برخي کرم‌هاي ضدچروک که از هند يا چين يا کشورهايي از اين قبيل مي‌آيند به شدت آلوده هستند. اگر کرمي‌روشن يا سفيدکننده داريد که از چين يا هند يا مکزيک يا… است حتما روي برچسب آن را بخوانيد تا مبادا در آن جيوه(mercury) باشد؛ البته بايد حواستان به ترکيبات جيوه هم باشد يعني اگر عباراتي چون mercurous chloride” “calomel,” “mercuric,”يا “mercurio روي برچسب کرم نوشته شده بود حتما از مصرف آن خودداري کنيد. اگر هم کرم شما برچسب مواد تشکيل دهنده نداشت باز هم بهتر است از آن استفاده نکنيد چون به احتمال قريب به يقين ماده اي غيرمجاز در آن وجود داشته است که شرکت توليدکننده از درج آن خودداري کرده است. از علائم مسموميت به جيوه مي‌توان به لرزش بي اختيار، مشکلات حافظه اي، تحريک پذيري و تغييراتي در بينايي و شنوايي اشاره کرد. استند لوازم آرايش

باکتري‌ها به راحتي مي‌توانند در ريمل شما خانه کنند و وارد چشم‌هاي تان شوند به خصوص اگر ريملي را براي مدتي طولاني نگهداري کرده باشيد. ميکروب‌ها خودشان به تنهايي وارد ريمل نمي‌شوند بلکه بنا به تحقيقاتي که در سازمان اپتومتري ايالات متحده انجام شد ه باکتري‌ها به طور طبيعي در چشم هر فردي وجود دارند و همين باکتري‌ها از طريق برس به درون ريمل انتقال مي‌يابند، آنجا رشد مي‌کنند و چندين برابر مي‌شوند. وقتي پژوهشگران اين تحقيق ريمل‌هاي مختلف را آزمايش کردند متوجه شدند که ميکروب‌ها در ?? درصد اين محصولات حضور دارند. اشتباه نکنيد اين باکتري‌ها اصلا موجودات بي آزاري نيستند و مي‌توانند مشکلاتي را براي قرنيه چشم ايجاد کنند؛ گاهي هم موجب عفونت‌هاي قارچي مي‌شوند. البته در ريمل‌ها مواد نگهدارنده اي وجود دارد که مانع رشد باکتري‌ها مي‌شود؛ اما اين مواد نگهدارنده تا ? ماه مي‌توانند از رشد باکتري‌ها جلوگيري کنند و بعد از آن اثر خود را از دست مي‌دهند، هرچند پيش از اين سه ماه هم کاملا عاري از ميکروب نيستند، به خصوص ريمل‌هايي که محل نگهداري آنها گرم باشد بيشتر مستعد رشد باکتري‌ها هستند. اگر مي‌خواهيد ريمل تان سالم تر بماند بايد نکاتي را رعايت کنيد:

ريمل را در جاي خنک نگه داريد.
بعد از چند ماه استفاده ريمل را دور بيندازيد و جاي آن ريملي جديد بگيريد.
تنها به زدن دو لايه ريمل اکتفا کنيد چون وقتي تعداد لايه‌هاي ريمل روي مژه زياد شود، غدد چربي روي خط مژه پلک را مسدود مي‌کند و موجب گل مژه مي‌شود.