غرفه سازی و اصول مربوط به آن

نقش نمايشگاه بين‌المللي بازرگاني در بازاريابي محصولات شرکت‌هاي ايراني نمايشگاه‌هاي بازرگاني به عنوان يکي از ابزار ترويج در بازرايابي صنعتي با گرد هم آمدن فروشندگان و خريداران در يک مکان نمايش مستقيم و سه بعدي کالاها و خدمات کشف و آشکارسازي عناصر مؤثر ولي مخفي خريد (نظير مديران مهندسان و ) مرتفع ساختن اهداف فروش و غيرفروش و برجسته نمودن نقاط ضعف و قوت محصولات شرکت‌ها نقش بسزايي در بازاريابي کالاها و خدمات شرکت‌ها ايفا مي‌کنند نمايشگاه بين‌المللي بازرگاني تهران نيز با بهره‌گيري از مديران و متخصصين کارآمد و حضور فعال شرکت‌هاي داخلي قادر است نقش چشمگيري در بازاريابي و بالتبع توسعه صادراتي غيرنفتي کشور ايفا کند براي انجام اين تحقيق از منابع مکتوب (کتب مقالات روزنامه‌ها و ) و داده‌هاي جمع‌آوري شده از پرسشنامه‌هاي توزيع شده ميان مديران عامل بازرگاني و فروش 46 واحد صنعتي کشور در صنايع کاشي تهويهء صنعتي بخاري گازي و لوستر و مصاحبه‌هاي انجام شده با کارشناسان مرکز توسعه صادرات مؤسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني بهره گرفته شد از جمله مشکلات موجود در راه انجام اين مهم مي‌توان به محدوديت منابع فارسي و انگليسي و عدم همکاري تعدادي از واحدهاي صنعتي اشاره نمود که با پيگيري‌هاي جدي اين مشکلات تا حد زيادي مرتفع گرديدند نقاط ضعف نمايشگاه بين‌المللي بازرگاني تهران را مي‌توان از دو زاويه الف - برگزار کنندگان نمايشگاه و ب - شرکت‌هاي خاص در نمايشگاه مورد بررسي قرار داد از جمله مي‌توان به ضعف در بهره‌گيري از ابزارها و تکنيک‌هاي بازاريابي حضور بي‌برنامه و بي‌هدفي بسياري از شرکت‌هاي داخلي و کارکنان آموزش نديده بيشتر غرفه‌ها اشاره نمود رفع اين مشکلات تا حد زيادي موجب افزايش کارآيي نمايشگاه بين‌المللي بازرگاني تهران خواهد شد به علاوه بهبود فرهنگ نمايشگاهي در عامهء مردم از طريق رسانه‌هاي گروهي جلوگيري از نمايش کالاها و خدمات غيراستاندارد و کم‌کيفيت دعوت از هيئت‌هاي بازرگاني و شرکت‌هاي فعال خارجي جهت بازديد از نمايشگاه و همکاري با مراکز تحقيقي و دانشگاهي کشور ضروري مي‌باشد در طراحي غرفه نمايشگاهي نکات بسيار مهمي وجود دارد که طرح يک غرفه را از ديگري متمايز مي کند. طراحي غرفه نمايشگاهي مي بايست با توجه به پلان غرفه، زمينه فعاليت شرکت، فرهنگ مشتريان، نوع و تعداد محصولات و عوامل مهم ديگري طراحي شود. در طراحي غرفه نمايشگاهي راحتي مخاطبان بسيار حائز اهميت است. در واقع تمامي اين هزينه ها صرفا بر مبناي پيشبرد برنامه هاي بازاريابي و تبليغاتي شرکت ها استوار شده است و در اصل تمامي مراحل طراحي بايد با هدف جلب، راحتي و تثبيت برند در ذهن مخاطبان در ميان انبوه غرفه هاي ديگر صورت پذيرد. نمايشگاه محلي است که صاحبان کالا و خدمات، مشتريان بالفعل، مشتريان بالقوه و شرکت هاي رقيب، همه و همه در يک محل مشخص کنار يکديگر قرار مي گيرند و هر کدام سعي بر پيشبرد برنامه هاي خود از اين موقعيت بدست آمده به بهترين نحو هستند. برخي از شرکت ها به منظور برندينگ (Branding and Awareness) و برخي ديگر براي افزايش فروش محصولات (Promotion) در نمايشگاه ها شرکت مي کنند. از نظر ساخت غرفه، دو نوع غرفه نمايشگاهي وجود دارد؛ غرفه سازي و غرفه آرايي. غرفه سازي به آن دسته از غرفه ها گفته مي شود که در آنها ساخت و ساز صورت گيرد در حالي که در غرفه آرايي ساخت و ساز آنچناني وجود نخواهد داشت و فقط فضاي غرفه را با استفاده از سازه هاي نمايشگاهي همانند استند، پاپاپ، بنر و … دکور سازي نمود. نکته مهمي که شرکت ها بايد قبل از انجام غرفه آرايي و غرفه سازي به آن توجه داشته باشند، طراحي غرفه نمايشگاهي است. در طراحي غرفه نمايشگاهي تمامي اجزاي غرفه مي بايست يک چيدمان منظم داشته باشند. در برخي موارد محدوديتهاي پلان غرفه و در برخي موارد هم نوع محصولات باعث دشواري طراحي مي شوند که گروه طراحي کنتراست با مشورت و همفکري، سعي بر استفاده بهينه از فضاي مورد نظر خواهند نمود.