غرفه سازی و ذکر چند نکته

در طراحی غرفه نمایشگاهی نکات بسیار مهمی وجود دارد که طرح یک غرفه را از دیگری متمایز می کند. طراحی غرفه سازی نمایشگاهی می بایست با توجه به پلان غرفه، زمینه فعالیت شرکت، فرهنگ مشتریان، نوع و تعداد محصولات و عوامل مهم دیگری طراحی شود. در طراحی غرفه نمایشگاهی راحتی مخاطبان بسیار حائز اهمیت است. در واقع تمامی این هزینه ها صرفا بر مبنای پیشبرد برنامه های بازاریابی و تبلیغاتی شرکت ها استوار شده است و در اصل تمامی مراحل طراحی باید با هدف جلب، راحتی و تثبیت برند در ذهن مخاطبان در میان انبوه غرفه های دیگر صورت پذیرد. نمایشگاه محلی است که صاحبان کالا و خدمات، مشتریان بالفعل، مشتریان بالقوه و شرکت های رقیب، همه و همه در یک محل مشخص کنار یکدیگر قرار می گیرند و هر کدام سعی بر پیشبرد برنامه های خود از این موقعیت بدست آمده به بهترین نحو هستند. برخی از شرکت ها به منظور برندینگ (Branding and Awareness) و برخی دیگر برای افزایش فروش محصولات (Promotion) در نمایشگاه ها شرکت می کنند. از نظر ساخت غرفه، دو نوع غرفه نمایشگاهی وجود دارد؛ غرفه سازی و غرفه آرایی. غرفه سازی به آن دسته از غرفه ها گفته می شود که در آنها ساخت و ساز صورت گیرد در حالی که در غرفه آرایی ساخت و ساز آنچنانی وجود نخواهد داشت و فقط فضای غرفه را با استفاده از سازه های نمایشگاهی همانند استند، پاپاپ، بنر و … دکور سازی نمود. نکته مهمی که شرکت ها باید قبل از انجام غرفه آرایی و غرفه سازی به آن توجه داشته باشند، طراحی غرفه نمایشگاهی است. در طراحی غرفه نمایشگاهی تمامی اجزای غرفه می بایست یک چیدمان منظم داشته باشند. در برخی موارد محدودیتهای پلان غرفه و در برخی موارد هم نوع محصولات باعث دشواری طراحی می شوند که گروه طراحی کنتراست با مشورت و همفکری، سعی بر استفاده بهینه از فضای مورد نظر خواهند نمود. اگر طراحی غرفه نمایشگاهی به درستی صورت پذیرد می تواند هزینه های مازاد در زمان اجرا را تا حدود زیادی کاهش داد. امروزه طراحی غرفه های نمایشگاهی دیگر منوط به متریالهای گذشته نیست و با ورود جنس ها و ابزارهای نوین اطلاع رسانی دست طراحان بسیار بازتر از قبل می باشد. به عنوان مثال امروزه می توان با استفاده از تجهیزات دیجیتال مدرن، یک غرفه نمایشگاهی به صورت هوشمند طراحی و اجرا نمود. یعنی مخاطبان می توانند به صورت کاملا هوشمند اطلاعات اولیه مورد نیاز خود را از غرفه شما دریافت کنند. پس از طراحی غرفه نمایشگاهی نوبت به اجرا و پیاده سازی غرفه طراحی شده است، در واقع پس از طراحی غرفه، پلان مورد نظر در اختیار گروه غرفه سازی کنتراست قرار می گیرد و مرحله ساخت آغاز می شود. علت اصلی، مدل رایج و عرف غرفه سازی است: در حالت رایج شما برای سفارش غرفه با سی شرکت نجار غرفه موجود در تهران تماس می گیرید و در خواست اشتباه طرح رایگان را دارید و بین آنها یکی را انتخاب می کنید ! شرکتهای غرفه ساز(نجار) دارای آرشیو های خارجی و داخلی متعددی هستند که این پکیج های تری دی مکس طرح های پایه ای دارد بعد از تماس هر شرکت کننده در نمایشگاه، عکس و نام و جایگیری را تغییر داده و تحویل شما می دهند بر عکس تیم های طراح صنعتی که با اشراف علمی به وزن و بار اضافی روی اشیاء، تسلط به اصول زیبایی شناختی معماری، ایده پردازی جدید ، طراحی استند محصول خاص و... می توانند غرفه ای جذاب و بی همتا برایتان طراحی کنند 2- طراحی صنعتی غرفه نمایشگاهی: طراح صنعتی غرفه وظیفه دارد مسلط به علم ساخت مدل، متریال و نور پردازی حرفه ای باشد طراح صنعتی غرفه نمایشگاه برای محصول شما با توجه به روش نمایش، اندازه و شرایط آن یک استند محصول سه بعدی حرفه ای و کم نظیر طراحی میکند حتی می تواند استند محصول سه بعدی را طراحی صنعتی کند که قابل حمل و پرتابل باشد یا شرایط ایستایی منحصر به فردی داشته باشد طراحی صنعتی غرفه مبتنی بر ایده جدید است یعنی استفاده از سر در جدید، قوس و اسپیرال و کرو های جذاب در غرفه سازی و... 3- ضعف شرکتهای نجار غرفه ساز برای درک ضعف این شرکتها به تحقیق نا محسوسی که بین 5 شرکت پر تبلیغ از این دست پرداختیم بسنده می کنیم: عدم داشتن طراح زبده صنعتی: طراح زبده کسی است که نگاه صنعتی به طرح داشته باشد ایده دهنده باشد نه اینکه کپی کننده طراح خوب مسلط به یکی از نرم افزارهای سه بعدی ساز مثل مایا یا تری دی مکس با خروجی نور 90% مشابه واقعیت است یعنی نور پردازی در تری دی مکس را با موتور های نور وی -ری یا منتال ری یا فرای رندر یا فاینال رندر می شناسد و نور محیط قبل از خروجی سه بعدی را جوری طراحی می کند که شما و مدیران نا آشنای صنعت بتوانند تا 90% مشابه واقعیت غرفه نمایشگاه خود را قبل از ساخت ببینند دیدن نماهای غرفه و جایگیری دقیق و اندازه دقیق مهندسی سازه در نماهای مختلف به مدیران کمک می کند تا برای مهندسی فروش و سیاست های فروش و جذب مشتری برنامه ریزی دقیق کنند! طراحی غرفه و غرفه سازی نمایشگاه و اصول قابل توجه بر غرفه منظور از "غرفه آرایی" در حقیقت همان "طراحی و اجرای غرفه های نمایشگاهی" می باشد. پس از یک طراحی اصولی ، زیبا و کاربردی نوبت به اجرای آن و یا همان "غرفه سازی" و "ساخت و ساز غرفه" می رسد در این مرحله باید توجه داشت که بهترین و زیباترین طرح ها نیز اگر خوب و دقیق اجرا نشوند، نمی توانند پاسخگوی نیاز یک غرفه دار باشند پس باید به اصول دقیق و صحیح "غرفه سازی" توجه داشت. طراحی غرفه و ساخت یک غرفه نمایشگاه امروزه اهمیت بسیار زیادی برای اغلب شرکتها دارا میباشد. زیرا با تخصصی شدن نمایشگاهها در سالیان اخیر و خیل شرکتهادر هر نمایشگاه با موضوعات مرتبط باعث گردیده است که برخی از شرکتها با یک برنامه ریزی بسیار دقیق حضور پر رنگتری را در یک نمایشگاه از خود به نمایش گذارند. و این موضوع تنها به تولیدات آنها مربوط نمیباشد. اینکه چگونه ارتباط مناسب تر و قوی تری با بازدید کنندگان برقرار کنیم یکی از دغدقه های مدیران فروش میباشد. در واقع اینکه چگونه تدبیری بیاندیشم که درصد بیشتری از بازدید کنندگان را جذب محصولاتمان و فعالیتهایمان کنیم یکی از مهمترین مسائلیست که پیش از حضور در یک نمایشگاه باید با آن اندیشد. برای داشتن بازدید بیشتر از غرفه خود باید تدابیری بیاندیشیم که بیشتر دیده شویم. در واقع باید از اصولی پیروی کنیم که بازدید کنندگان را به غرفه خود جذب کنیم. اصل اول : بسیار مهم در یک غرفه نمایشگاهی که باعث جذب بازدید کنندگان میگردد. نظم است که به غرفه یکپارچگی خاصی میبخشد و غرفه را از فضای سالن نمایشگاه جدا میسازد. اصل دوم : احترام به شعور بازدید کنندگان است به طوری که بایستی شرایط لازم جهت حضور بازید کننده در غرفه به شکلی کاملا برنامه ریزی شده در دکوراسیون غرفه یا طراحی غرفه تعبیه شده باشد. اصل سوم : استفاده بهینه از فضای غرفه باید به گونه ای باشد که محصولات متناسب با اهمیتشان در کل فضای عمومی غرفه به صورت مناسب تقسیم شده باشد. اصل چهارم : بایست دکوراسیون غرفه متناسب با محصول به نمایش در آمده باشد. به طوری که اگر روی محصول خاصی تاکید داریم باید در طراحی غرفه نیز این موضوع را لحاظ کنیم. اصل پنجم : باید برای غرفه حریم هایی مشخص کنیم تا بتوانیم با مهمانان خاصی که به غرفه مراجعه میکنند مذاکرات مناسب را به همراه احترامی خاص صورت دهیم. اصل ششم : موقعیت قرار گیری غرفه در نمایشگاه باید متناسب با محصول و فعالیت شرکت باشد. اصل هفتم : ابعاد غرفه میبایست ارتباط مناسبی با امکانات و دکوراسیون و بازدید کنندگان احتمالی از غرفه در نمایشگاه داشته باشد. اصل هشتم : سعی کنید در طراحی و ساخت غرفه نمایشگاه خود از نمادها و مفاهیمی که متاثر از فلسفه شرکت میباشد استفاده کنید. اصل نهم : برای بهتر نمایش دادن محصولات شرکت بایست در دکوراسیون تعبیه شده هر محصول یک نور پردازی خاص متناسب و هماهنگ با دیگر اجزاء غرفه خود در نمایشگاه داشته باشید. اصل دهم : برای ایجاد یکپارچی در غرفه که به نوعی نشانگر تفکری منسجم و در اجزاء شرکت شماست از لحاظ ظاهری عوامل حاضر در غرفه دارای پوششی هماهنگ و یکپارچه باشند. اصل یازدهم : برای داشتن غرفه ای با دکوراسیون متناسب و فوق العاده جلسه ای با مدیران فروش خود و طراحان غرفه خود ترتیب دهید تا در تاریخ نمایشگاه همه چیز برای یک حضور موفق آماده گردد. اصل دوازهم : حتی نوع پذیرایی شما در غرفه از بازدید کنندگان و مهمانانتان میتواند باعث انعقاد یا عدم انعقاد یک قرار داد گردد. اصل سیزدهم : دکوراسیون غرفه و محل استقرار غرفه داران باید به گونه ای باشد که بازید کنندگان در مدت حضور در غرفه شما احساس آرامش کنند. اصل چهاردهم :در دکوراسیون غرفه نمایشگاه خود بایستی فضایی مناسب جهت مذاکرات مهمی که نیاز به آرامش خاص به دور از هیاهو های نمایشگاه دارد را تعبیه کنید. اصل پانزدهم : استفاده از میز و صندلی و مبلمان مناسب تاثیر بسیاری ابتدا بر غرفه داران خود و بطبع بر برخورد آنها با بازدید کنندگان غرفه میگذارد. اصل شانزدهم : برای یک حضور موفق در یک نمایشگاه غرفه خود را به یک مکان خاص تبدیل کنید. امروزه "غرفه سازی" و "غرفه آرایی" با کمک متریال های جدید و نو اوری در ساخت و ساز به طراحان کمک می کند تا بتوانند ایده های خود را به طور کامل اجرا کنند. در این زمینه می توان از تجهیزات جدید نور پردازی تجهیزات پوشانند کف غرفه و ... استفاده کرد و زمان ساخت و ساز را به حد اقل و زیبایی غرفه را چند برابر نمود. در برخی از "غرفه سازی ها" و "غرفه آرایی ها" نیز می توان برخی از تجهیزات را بصورت اجاره ای تهیه نمود تا غرفه داران متحمل هزنیه های سنگین نشوند.