فاکتورهای مهم در طراحی غرفه

یکی از مهمترین بخش هایی که در غرفه سازی وجود دارد مربوط می شود به غرفه سازی نمایشگاهی.یکی از فاکتورهای مهم در زمان طراحی یک غرفه قطعا مکان ان و موقعیتی که قرار است برای بینندگان به نمایش در بیاید است.در صنعت، غرفه سازی نمایشگاهی را شاید بتوان در دو دسته تقسیم بندی کرد که این دسته بندی در واقع نشات گرفته از نوع نمایشگاه هایی است که در کشور برگزار می گردد.
برخی از نمایشگاه ها معمولا به صورت یک سمینار بوده و در اجرای غرفه آن معمولا دقت زیادی به عمل نمی آید و دارای استاندارد خاصی هم جهت ساخت نمی باشد . این نوع نمایشگاه ها خیلی زود ساخته و در عرض چند روز هم برداشته خواهند شد و شاید به دلیل کوتاه بودن مدت زمان ان اهمیتی برای رعایت موارد اصولی و استاندارد غرفه سازی نمایشگاه در ان دیده نشود.
اما گروه دوم را می توان نمایشگاهیی عنوان کرد که از قبل و با برنامه ریزی خاصی بنا نهاده شده اند و معمولا مکان انها نیز در محل های دائمی نمایشگاه ها می باشد.قبل از اینکه در این نوع نمایشگاه ها بخواهید اقدام به طراحی غرفه و ساخت نمایید باید حتما از محیط و نوع فعالیت آن اطلاعات لازم را کسب نمایید تا بتوانید با توجه به خصوصیات ان محیط اقدام به طراحی نمایید.در تهران اما موضوع کمی با شهرستان ها متفاوت تر خواهد بود و شاید قوانینی زیادی وجود داشته باشند که نا نوشته هستند و تا زمانیکه وارد پروژه نشوید نمی توانید نسبت به اخذ تصمیمی درست و مناسب اقدام نمایید.در تهران باید اگر قصد غرفه سازي نمايشگاه را دارید قوانینی زیر را حتما رعایت نمایید :
1-برای برش قطعات و ادوات جهت ساخت غرفه نمی توانید از دستگاه های جوش بالاتر از 50 آمپر استفاده نمایید. این قانون به باعث شده تا تغییرات اساسی در ساخت و طراحی نمایشگاه ها ایجاد شود و هم اکنون شاهد هستیم اکثر غرفه ها از ادواتی استفاده می کنند که به صورت پیچ و مهره به هم متصل شده اند.
2-اگر جز طراحان غرفه ساز هستید باید بدانید که نمی توانید در محیط نمایشگاه با خودروی خود رفت و امد نمایید و تنها خودروهایی که باری بوده و یا نیسان و وانت حق تردد دارند.

3-هرگاه که اقدام به غرفه سازی نمایشگاهی می کنید قطعا در هنگام ساخت ضایعاتی از مواد اولیه بر جای خواهد ماند. این ضایعات باید روزانه از محیط نمایشگاه خارج شوند.
4-بعد از اینکه نمایشگاه به پایان رسید باید سازه شما این قابلیت را داشته باشد تا در عرض 24 تا 48 ساعت به صورت کلی جمع آوری شود و اثری از ان بر جای نماند که در این صورت صاحب غرفه باید جریمه های نقدی و غیر نقدی بپردازد.
5-قبل از اینکه نمایشگاه افتتاح شود هیچ پیک موتوری نمی تواند در محیط نمایشگاه تردد نماید.

این ها مجموعه ای از قوانینی بودند که شما به عنوان طراح و سازنده غرفه های نمایشگاهی باید به خوبی از انها پیروی نمایید تا در حین اجرا به مشکل برنخورید.اما در مورد یک نکته بسیار مهم دیگر می خواهیم صحبت کنیم و آن هم مکانی است که قرار است غرفه شما در انجا بنا شود.. در واقع غرفه ساز باید با در نظر گرفتن موقعیت فیزیکی سالن نمایشگاه جایگاه مناسبی را برای غرفه شما در نظر گرفته و اقدام به ساخت نماید.. معمولا در مبحث غرفه سازی نمایشگاهی باید ابتدا شما میزان فضایی که در اختیار دارید تا به طراح بگویید تا او با بررسی دقیق بتواند زیر ساخت های لازم جهت پیاده سازی پروژه شما را ایجاد نماید.

از دیگر نکات مهم د راین زمینه می توان به این مورد اشاره کرد که باید موقعیت فیزیگی سالن دقیقا بررسی شود تا اگر ستون مزاحمی در مسیر کار شما است بتوان آنرا در نقشه کار لحاظ نمود و بر اساس ان اقدام به طراحی نهایی کرد.

اما نکته مهم دیگری که باید در هنگام غرفه سازی نمایشگاهی به ان دقت کرد این است که آیا غرفه شما جز دسته ریالی محسوب می شود و یا در دسته ارزی جای گرفته است.این موضوع را می توان اینگونه توضیح داد
کسانی که در یک نمایشگاه شرکت کرده اند یا تولید کننده هستند و یا خدماتی را در حال ارائه می باشند.حال اگر خدمات و تولیدات شما داخلی باشند غرفه شما در دسته ریالی قرار می گیرد ودر غیر اینصورت غرفه شما را می توان تماما ارزی و یا بخشی از ان را ریالی و بخشی دیگر را ارزی دانست.این موضوع از ان جهت مهم است که شما باید برای هر متر غرفه ارزی چیزی در حدود 200 تا 300 یورو بپردازید و این در حالیست که برای غرفه های ریالی این نرخ بسیار پایین تر می باشد.
اما شاید از خود بپرسید در ظاهر چه چیزی غرفه سازی نمایشگاهی را تبدیل به یک غرفه ارزی می کند ؟ اگر در غرفه شما از نام خارجی شرکتی در بخشی از محیط آن استفاده شود و یا اینکه در تبلیغات خود عنوان کنید که دارای لیسانس و یا نمایندگی از فلان شرکت خارجی هستید.حتی عنوان معرفی محصول که اگر به صورت خارجی باشد و حتی اگر بروی لوگوها و پوسترهای تبلیغاتی خود از نام های خارجی استفاده نمایید همه و همه می توانند این شرایط را پدید آورند که غرفه شما ارزی بوده و می بایست پول بیشتری بپردازید.

حتی اگر در غرفه خود عنوان نمایید که محصولات شما انتصاب به خارج از کشور دارند و یا در هنگام توضیحاتی که کارشناسان شما ارائه می دهند در مورد محصولاتتان از همکاری با شرکت های خارجی صحبت نمایند و یا در کنار محصولات از کاتالوگ های خارجی استفاده کنند این ها همه می توانند دلیلی باشند که غرفه شما به صورت ارزی می باشد.

اما اگر در هنگام غرفه سازی نمایشگاه قصد ایجاد مکانی را دارید که از دو بخش ارزی و ریالی تشکیل شده است باید بدانید که این دو بخش به صورت کاملا واضح و مشخص باید از هم متمایز شوند و این جدا سازی براحتی قابل تشخیص باشد.باید در هنگام ساخت اینگونه غرفه های با ذهنیت ساخت دو غرفه اقدام به طراحی و پیاده سازی نمایید .فکر کنید اصلا قرار است دو غرفه جدا بسازید پس حتی در المان های به کار برده باید تفکیک به صورت دقیق صورت گیرد.

دقت داشته باشید به هیچ عنوان کاتالوگ های ارزی را در بخش ریالی نیاورید. اگر این اتفاق رخ دهد و کارشناسان مربوطه انرا مشاهده نمایند متراژ غرفه ارزی شما را بیشتر در نظر خواهند گرفت و برای شما هزینه بر تر خواهد شد.در هنگام غرفه سازی نمایشگاهی که قرار است با دو موضوع ارزی و ریالی کار کنید حتی می توانید برای تفکیک بیشتر کف پوش دو قسمت را متفاوت در نظر بگیرید. 

منبع: متدکس