لباس نوزاد، آبی و سبز ارجحیت دارد!

سيسموني - وزن نوزاد هنگام تولد معمولا بين ?/? تا ?/? کيلوگرم است و اگر نوزادي در بدو تولد کمتر از ?/? کيلوگرم وزن داشته باشد، بايد سايز لباسش کوچک‌تر انتخاب شود و پوشاندن لباس‌هاي نوزادي معمولي براي آنها مناسب نيست. از آنجا که نوزادان پوشک مي‌شوند، لباسشان بايد طوري انتخاب شود که براي تعويض پوشک ساده و راحت باشد. لباس بايد طوري باشد که نه به بدن نوزاد بچسبد و نه گشاد باشد زيرا در هر دو صورت ممکن است براي او غيرقابل تحمل و باعث بي‌قراري‌اش شود. از آنجا که شيرخواران مي‌غلتند، گشاد بودن لباس باعث ايجاد مشکلات تنفسي در آنها خواهد شد.

از انداختن ملحفه روي نوزاد خودداري کنيد: ممکن است ملحفه روي صورتش را بپوشاند و باعث ناراحتي تنفسي يا خفگي شود. تا حد امکان نبايد دگمه، بند، روبان يا بند پستانک در اطراف گلوي شيرخوار وجود داشته باشد. متاسفانه گاهي در اثر بي‌توجهي به اين موارد، نوزاد دچار مشکل مي‌شود. لباس بايد طوري باشد که عوض کردنش راحت باشد.

جنس لباس‌ها بايد نخي و لطيف انتخاب شود: از خريد لباس‌هايي با جنس موادشيميايي يا نايلوني خودداري کنيد تا در پوست کودک حساسيت ايجاد نکند. حتي پتو، ملحفه و بالش نوزاد بايد نخي و لطيف باشد و از موادشيميايي، پشم شيشه يا الياف نباشد تا کودک را در طولاني‌مدت دچار حساسيت کند.

رنگ لباس‌هاي نوزاد و شيرخوار نبايد تيره باشد: رنگ‌هاي ملايم آبي و سبز کمرنگ بهترين انتخاب‌ها براي لباس شيرخواران هستند. از ? ماهگي به بعد نيز رنگ نارنجي و قرمز کمرنگ براي توجه کودک مناسب است.

لباس بايد اندازه باشد: در ? ماه اول زندگي که سرعت رشد زياد است، لباس‌هاي شيرخوار زودبه‌زود برايش کوچک مي‌شوند بنابراين از خريد لباس‌هاي زياد براي نوزادان و شيرخواران خودداري و برحسب رشد، وزن و قد آنها لباس‌هاي مناسبشان را تهيه کنيد.
منبع: ني ني بان