ماهیگیری

ماهیگیری
ماهیگیری از دیگر رشته های ورزشی است که در صنعت تفریح و گردشگری رشد بیشتری داشته است. ماهیگیری یک رشته ورزشی خاص محسوب می شود که بیشتر در عرصه های دیگر رشد کرده است. به طور مثال هم اکنون بحث تجاری و صنعتی آن در رتبه اول توجه قرار دارد.

 
ماهیگیری به دو دسته کلی ماهیگیری تجاری و ماهیگیری تفریحی تقسیم می شود. ماهیگیری تجاری نیز به دو صورت سنتی (غیرصنعتی) و صنعتی انجام می شود. ماهیگیری تفریحی به دو روش ماهیگیری ورزشی و ماهیگیری غیرورزشی (سنتی) انجام می شود. ماهیگیری که به منظور تامین درآمد از طریق فروش مستقیم ماهی، تولید فرآورده های دریایی یا تامین مواد اولیه صنایع مرتبط انجام می شود ماهیگیری تجاری نام دارد. در این روش ماهیگیری در مقیاس وسیع اما با توجه به محدودیت های روش و قوانین انجام می گیرد.


در روش سنتی معمولا از تور برای صید ماهی استفاده می شود. یکی از این روش ها نصب تورهای عمودی به صورت ثابت در طول خط ساحلی است که با استفاده از جزر و مد آب دریا باعث گیر افتادن ماهی در تور می شود.

روش دیگر، استفاده از تورهای بزرگ در سطح یا کف دریاست. این تورها ممکن است در یک ناحیه دریا پهن شده یا توسط کشتی در مسیر مشخصی کشیده شود. ماهیگیری صنعتی به وسیله روش های نوین مانند استفاده از رادار، سونار، تصاویر ماهواره ای و تجهیزات پیشرفته مکانیکی مانند تورهای هدایت شونده، جرثقیل های بزرگ و دستگاه های مکش انجام می گیرد.

 

بسیاری بر این عقیده اند که این روش ماهیگیری برای محیط زیست و تنوع موجودات آبزی بسیار زیانبار است. اما در مقابل عده ای معتقدند که این روش یکی از راه های جلوگیری از کمبود غذا در بسیاری از کشورهای فقیر و در حال توسعه و همچنین مناسب ترین روش برای جایگزینی محصولات دریایی به جای گوشت قرمز در رژیم غذایی انسان هاست. ماهیگری تفریحی به منظور سرگرمی، ورزش، کسب لذت، زندگی در طبیعت و ... انجام می گیرد.


در ماهیگیری ورزشی که طی دهه های گذشته در اکثر نقاط دنیا توسط ماهیگیران شناخته شده است، بر خلاف ماهیگیری تفریحی سنتی، دیگر ماهیگیری بر مبنای نصب نوع خاصی از طعمه و انتظار نیست. بلکه از روش های واکنشی ماهی به طعمه یا شکار در حالت طبیعی استفاده می شود. از نمونه های این روش می توان به صید با لانسه، پشه، لور، قاشقک، ماهیگیری با نیزه و طعمه زندنه اشاره کرد.


سازمان حفاظت از محیط زیست نیز برخی روش های ماهیگیری را ضرررسان به محیط زیست معرفی کرده است. به طور مثال ماهیگیری با برق، انفجار، استفاده از مواد شیمیایی و استفاده از تورهای عرضی رودخانه از جمله این روش ها هستند.

استخر پیش ساخته

قایق بادی