مراحل ثبت و تاسیس انواع شرکت ها

جهت ثبت شرکت در مرحله اول متقاضی جهت تعیین نام شرکت به ثبت شرکت ها مراجعه می نماید. دستور ثبت تقاضای متقاضی در دفتر اندیکاتور اداره ثبت گردیده و به ثبت شرکت ها ارجاع پیدا می کند. پس از آن به قسمت ثبت شرکت ها جهت تعیین نام شرکت عندالزوم ارسال می گردد. یک نامه جهت انتخاب یکی از نام های پیشنهادی متقاضی به اداره کل ثبت شرکت های تهران فرستاده می شود. نامه توسط مسئول مربوطه امضا و ممهور شده و مورد بررسی قرار می گیرد.

نامه مربوطه در دفتر اندیکاتور جهت ارسال به اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران ثبت می شود. پرونده به قسمت ثبت شرکت ها ارسال و تا وصول پاسخ از اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ضبط می گردد.

در ادامه روند از اداره کل ثبت و مالکیت صنعتی پاسخ مبنی بر تایید نام شرکت دریافت شده، در دفتر اندیکاتور ثبت و به مسئول مربوطه اداره ارجاع داده می شود. قسمت ثبت شرکت ها مرحله بعد جهت اقدامات آتی خواهد بود. اساسنامه و سوابق به خصوص اظهارنامه بررسی و نوع اوراق بهادار مورد نیاز برای ثبت شرکت معین می گردد. سپس متصدی متقاضی را به حسابداری راهنمایی نموده تا اوراق بهادار مورد نیاز خریداری گردد.

بهای اوراق بهادار مورد نیاز توسط متقاضی به بانک پرداخت و آن اوراق به وسیله دایره فروش اوراق به متقاضی تحویل می گردد. اوراق بهادار می بایست توسط متقاضی تکمیل و به متصدی مربوطه ارائه گردد. حسابداری جهت اخذ حق الثبت متعلقه و سایر حقوق پرونده را دریافت می نماید. پرونده به منظور تهیه پیش نویس آگهی تاسیس شرکت و ثبت شرکت نامه و اظهارنامه در دفتر ثبت توسط متصدی بررسی شده و به امضای مسئول مربوطه خواهد رسید.
در این مرحله پرونده به قسمت ثبت شرکت ها بازگشته، امضاهای مربوطه گرفته شده و اوراق و مدارک ممهور شده به مدیرعامل یا نماینده شرکت تسلیم می گردد. حال آگهی توسط مسئول اداره تحریر و امضا شده و در دفتر اندیکاتور جهت ارسال به اداره ارشاد اسلامی محل،ثبت می شود تا در روزنامه های رسمی تعیین شده در تهران چاپ گردد. پس از آن یک نسخه از آگهی امضا شده به متقاضی تحویل داده می شود. در نهایت پرونده شرکت جدید التاسیس به قسمت بایگانی ثبت شرکتها فرستاده شده و ضبط می گردد.