مراسم عقد و عروسی ایرانیان باستان چگونه بوده است

خدمات مجالس- مراسم عقد و عروسی ایرانی نهایتا برمی گردد به ایران باستان و آئین زرتشت که معمولا بعد از مراسم شیرینی خوران و آشنائی دو خانواده صورت می گیرد. هزینه مراسم عقد وعروسی به عهده خانواده داماد است و در عوض عروس جهاز به خانه داماد می آورد.
لباسهای عروس و داماد از دیرباز هر دو به رنگ سفید بوده و در این مراسم گل به گردن داشته اند. رنگ سفید سمبل خلوص و پاکی و بیگناهی است.
– آئینه بخت و دو شمعدان (که سمبل روشنائی هستند و طبق سنن زرتشتی داماد باید ورود عروس را از آن آئینه ببیند)
– سینی عاطل و باطل که تشکیل شده است از هفت دانه و ادویه. خشخاش – برنج – سبزی خوردن – نمک (برای دور کردن چشم شیطان) – رازیانه – چای- کندر (برای دور کردن چشم شیطان)
– نان سنگک که معمولا با خط خوش بر روی آن می نویسند “مبارک باد” که همراه با سبزی و پنیر است. (عروس و داماد باید از آن بخورند تا شادی به خانه آنها بیاید)
– یک ظرف انار یا سیب
– تخم مرغ – بادام – فندق
– گلاب
– شاخه نبات (برای شروع زندگی شیرین)
– منقل آتش (برای دور نگهداشتن چشم بد از عروس)
– سکه طلا
– اسپند
– دستمالی سفید بالای سر عروس (دستمالی که معمولا بر روی سر عروس و داماد گرفته می شود و با سوزن و نخ هفت رنگ به نشانه بستن دهان خانواده شوهر دوخته می شود)
– دو عد کله قند
– یک ظرف عسل (به مناسبت شروع زندگی شیرین)
– نقل – باقلوا – توت شکری – نان برنجی – نان نخودچی – نان بادامی – سوهان عسلی
– قرآن ( که ابتدا از اوستا بجای آن استفاده می شده)
– جانماز
خطبه عقد در حضور بزرگان خانواده خوانده می شود و بعد از آن حلقه ها رد و بدل می شود و عسل خورده می شود . بعد از آن مهمانان نزدیک خانواده به عروس و داماد جواهرات و سکه های طلا هدیه می دهند.

متن عقد ایران باستانی (آریایی):
داماد : به نام نامی یزدان تو را من برگزیدم از میان این همه خوبان ، برای زیستن با تو میان این گواهان ، بر لب آرم این سخن با تو و…فادار تو خواهم بود در هر لحظه هر جا ، پذیرا میشوی آیا؟
عروس: پذیرا میشوم مهر تو را از جان هم اکنون باز میگویم میان انجمن با تو وفادار تو خواهم بود در هر لحظه هر جا با اجازه …

منبع مطلب:
http://iran-ariyayi.persianblog.ir/post/13/