مزایای نمایشگاه ها

1- افزایش حجم مبادلات بازرگانی خارجی
نمایشگاه‌های بین المللی بازرگانی، به منزله یک عامل برقراری ارتباط نزدیک در بین بازارهای جهان، موجب توسعه، بازرگانی کشورهایی می‌شود که در برگزاری آن با یکدیگر مشارکت داشته‌اند.
می‌توان گفت: نمایشگاه‌های بین المللی که در رشته‌های صنایع و خدمات بازرگانی در کشورهاین جهان برگزار می‌گردند، از مراکز مهم توسعه و محورهای اساسی مبادلات بازرگانی بین کشورها به حساب می‌آیند. زیرا، این گونه نمایشگاه‌ها، به ویژه از دیدگاه صادرات صنعتی و خدمات، مناسب‌ترین فرصت را برای تولید‌کنندگان فراهم می‌سازند تا کالاهای خود را در معرض دیدار بازدیدکنندگانن و خریداران بالقوه و بالفعل قرار دهند، برای کالاهای خودبه نحو مناسب بازاریابی کنند و در نتیجه بازار فروش خود را توسعه دهند. غرفه سازی نمایشگاهی
2- توسعه همکاریهای اقتصادی
در جریانن و یا پس از برگزاری نمایشگاه‌های بازرگانی، غالباً قراردادهای مهم تجاری و نیز قراردادهای همکاری اقتصادی به امضاء می‌رسد که در مقیاس وسیعی بر همکاریهای بازرگانی و اقتصادی کشورها، تاثیر مثبت بر جای می‌گذارد.
3- افزایش سطح تولید
سرمایه گذاریهای مشترکی که در طول برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی بین موسسات مشارکت کننده، صورت می گیرد؛ آغازی برای تشکیل واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ در داخل هر کشور خواهد بود. روشن است این امر، موجب اشتغال بیشتر و درآمد افزونتر برای مردم خواهد شد.
از سوی دیگر، ازدیاد کارگاه‌های تولیدی (با توجه به مکانیسم عرضه و تقاضا) در برقراری نظام اقتصادی کشورها و تثبیت هر چه بیشتر آن تاثیر زیادی خواهد داشت. در واقع، نوسانات احتمالی اقتصادی را متعادل خواهد نمود.
4- ایجاد رقابت‌های سالم داخلی و بین‌المللی
نمایشگا‌ه‌های بین‌المللی، صنایع و موسسات صادراتین کشورهای مختلف را در خود جمع می‌کنند. از این رو، تولید‌کنندگان و صاحبانن صنایع با مشارکت در این نمایشگاه‌ها، کوشش می کنند، صنایع و کالاهای صادراتی خود را در معرض دیدار عموم قرار دهند.
می‌توان نتیجه‌گرفت، این نمایشگاه‌ها نوعی رقابت سالم را در بین تولید‌کنندگان و صاحبان صنایع بوجود می‌آورند. آنان را تشویق می‌کنند تا کالاهای خود را با تکنولوژی مدرن کشورها و استانداردهای جهانی همگام سازند و امکان حضور مداوم در بازارهای جهانی را کسب کنند. به این ترتیب، حضور در نمایشگاه، موجب افزایش تولید و ارتقاء کیفیت کالاها می‌شود.
5- تبادل اطلاعات و دانش فنی
نمایشگاه‌ها، یکی از مراکز مهم مبادله اطلاعات و آگاهیهای بازرگانی وصنعتی می‌باشند. زیرا؛
- تولیدکنندگان و صادرکنندگان را با استانداردهای جهانی کالاها و نیز قیمت جهانی محصولات آشنا می‌‌کنند.
- آنان را قادر می‌سازند تا با رعاتی استانداردها با صنایع پیشرفته جهان به رقابت برخیزند.
- امکانات لازم را برای رقابت مزبور، در وسعت زیاد فراهم می‌کنند.
- و ... بنابراین، شاید بتوان گفت: برگزاری نماشگاه‌های بین المللی، در زمینه‌های تخصصی، همانند کلاسهای درسی دانشگاهی است.
در دوران برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی (بویژه نمایشگاه‌های تخصصی)، کشور برگزار کننده و یا شرکت‌کنندگانن برای ارائه تحولات صنعتی، پیشرفت‌های آن و استفاده از تکنولوژی مدرن ساخت کالاها، اقدام به برگزاری سمینار و کنفرانس‌های آموزشی می‌کنند.
در سمینارهای مزبور، در زمینه نحوه تولید و روش کاربرد مصنوعات به بحث و تبادل نظر و نمایش فیلم‌های آموزشی می‌پردازند. بدیهی است که این امر، در افزایش سطح اطلاعات تخصصی شرکت‌کنندگان، کارشناسان و صاحبان صنایع بسیار مفید واقع می‌شود.
برپایی نمایشگاه‌ها، صرفنظر از تماس مستقیم با صاحبانن صنایع جهان و معرفی کالاهای تولیدی کشورها به بازارهای بین‌المللی، موجب می‌شوند، آخرین تحولات و دستاوردهای تکنولوژیک، صنعتی و علمی جهان در معرض مطالعه و قضاوت قرار گیرند.
6- انتقال تکنولوژی
مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی (بویژه نمایشگاه‌های تخصصی) از جمله عوامل مهم در انتقال تکنولوژی به صنعتگران مستعد، خصوصاً صنعتگران کشورهای در حال توسعه است.
مزایای مشارکت در نمایشگاه‌های بین المللی در زمینه انتقال تکنولوژی، عبارتنداز:
1- معمولاً؛ کشورهای صنعتی از نمایش آخرین تکنیک‌های پیشرفته در نمایشگاه‌هائی که در کشورهای درحال توسعه برگزار می‌شوند، خودداری می‌کنند.
2- کشورهای صنعتی، معمولاً مدرنترین تجهیزاتن و تکنولوژی بکار گرفته شده درصنایع خود را در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشورهای همطراز خود، به نمایش می‌گذارند.
3- کشورهای صنعتی، غالباً قدرت برتر صنعتی خود را در نمایشگاه‌ها به رخ رقبای هم سطح خود می‌کشند.
4- نمایشگاه های بین‌المللی، میدان مناسبی برای رقابت‌های تکنولوژیک به حساب می‌آیند.
7- توسعه و گسترش ارتباطات بین‌المللی
در دهه 1990، با استفاده از وسایل مدرن، پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه ارتباطات بین‌الملل حاصل شد. به همین دلیل، این دهه را ”دهه ارتباطات“ نامیده‌اند. در این راستا، به کارگیری تکنولوژی مدرن ارتباطات بین‌الملل از مشخصه‌های بارز قرن بیست و یکم خواهد بود.
در قرن بیست و یکم، کشورها هر قدر هم که به تکنولوژی مدرن و پیشرفته دست یافته باشند؛ باز هم بدون برقراری ارتباط با سایر کشورها، نخواهندن توانست موجودیت خود را حفظ کنند.
در شرایط کنونی، ارتباطات بر روابط اقتصادی و اجتماعی کشورها، حاکمیت دارد و این امر، از سوی همه کشورها پذیرفته شده است.
با این وصف، می‌توان ادعان نمود که نمایشگاه‌ها (خصوصاً نمایشگاه‌های بین‌المللی بازرگانی) از عوامل مهم برقراری و گسترش ارتباطات بین‌ کشورها می‌باشند.
بدیهی است، نتایج حاصله از مشارکت در یک نمایشگاه موفق در زمینه‌های انجام بازاریابی‌های هدف‌دار، مذاکرات تجاری، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و... در درازمدت و حضور مداوم در این نمایشگاه‌ها پدیدار خواهد شد.
8- توسعه و گسترش صادرات کالا وخدمات
برای انجام صادرات کالا وخدمات در سطح گسترده، لازم است در زمینه‌های زیر مطالعه عمیق و کافی نمود:
- اقتصاد بین‌الملل
- روند توسعه تجارت بین کشورها
- شناسایی اقتصادهای موازی و مکمل
- شناخت بازارهای صادراتی
- دسترسی به آمار و گزارشات تحلیلی
- و...
از این راه، متقاضیان صادرات کالا و خدمات، به طور مستمر در معرض اطلاعات مربوط به آخرین تحولات بازارهای بین‌المللی قرار خواهند گرفت و موفق می‌شوند، روند فعالیت‌های صادراتی خود را در چارچوب اطلاعات مزبور تصحیح نمایند. از این طریق است که به توسعه کمی و کیفی صادرات دست خواهند یافت.
یکی از موثرترین، راه‌های دستیابی به اطلاعات جامع و جدید بازار، حضور یا مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی (خصوصاً نمایشگاه‌های تخصصی) است. البته، این امر هنگامی با موفقیت قرین خواهد شد که نتایج کلیه مطالعات تحقیقی و بررسی‌های آماری (فوق‌الذکر) برای تکمیل فعالیت‌های صادراتی و روشن کردن افکار شرکت‌کنندگانن در نمایشگاه‌ها، به نحوی زیربنای و بنیادین به کار گرفته شود.
درحال حاضر، اغلب کشورهای صنعتی، نمایشگاه‌ها را یک عامل مهم تجارت جهانی می‌دانند و از این راه نیز موقعیت ممتازی را در صحنه بین‌الملل بدست آورده‌اند. بنابراین، چنانچه از نمایشگاه‌ها به نحو مناسب بهره‌برداری شود، می‌توان به منزله موثرترین ابزار بازاریابی از برگزاری یا مشارکت در آنها، نتایج مطلوبی را کسب کرد.
نتایج حاصل از حضور در نمایشگاه
نتایج حاصله از مشارکت صحیح در نمایشگاه‌های بین‌المللی
به عنوان نتیجه‌گیری، می‌توان برای مشارکت صحیح در نمایشگاه‌های بین‌المللی، نتایج زیر را مورد توجه قرار داد:
1- کالاهای صادراتی کشور در معرض دیدار بازدید‌کنندگان قرار خواهد گرفت.
2- هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات بسیار کاهش خواهد یافت. منافع آن افزایش می‌یابد.
3- بهترین فرصت را برای محک‌زدن کالا در عرصه رقابت‌های بین المللی، در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهند.
4- موسساتی که تمایل دارند به بازارهای کشورهای همسایه و سایر کشورها دست یابند، به این خواسته خود نایل خواهند شد.
5- شرایط را برای مذاکره (بصورت عملی) با خریداران بالقوه مهیا می‌سازد.
6- این فرصت کم نظیر را برای شرکت‌کنندگان فراهم خواهد ساخت تا علاوه بر بازاریابی برای کالاهای خود، از روند تولید جهانی در رشته‌های مختلف وتکنولوژی استفاده شده در تولیدات آگاهی کامل یابند.