مقدمات دوران بارداری و فایده مصرف مکمل ها و ویتامین ها

سيسموني - اين روزها خانم‌هايي كه قصد بارداري دارند توجه زيادي به تمام مقدمات اين دوران دارند. آن‌ها همه سعي‌شان را مي‌كنند تا در اين دوران هم خودشان و هم جنيني كه در شكم دارند سلامت كافي داشته باشند و اين دوران را به راحتي سپري كنند.
واقعيت اين است كه در اين دوران خانم‌ها نياز به دريافت كافي تمام انواع ويتامين‌ها و مكمل‌‌ها دارند اما شايد ندانند چگونه، از چه زماني و به چه مقدار بايد از اين مواد استفاده كنند و اصلا آيا اين نياز با تغذيه تامين نمي‌شود؟ اين‌ها مواردي است كه دكتر رضا راست‌منش، متخصص رژيم درماني و استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي به آن‌ها مي‌پردازد.

مكمل نياز است يا نه؟
در دوران بارداري نياز به برخي ويتامين‌ها و مواد معدني تا دو برابر قبل از بارداري افزايش مي‌يابد. اين ميزان افزايش نياز براي رشد جفت و جنين به حدي است که برخي اوقات تنها با مصرف مواد غذايي تامين نمي‌شود و بنابراين مصرف برخي قرص‌ها و مکمل‌ها ضروري است.
شايد به نظر برسد مواد غذايي به اندازه كافي تامين‌كننده هر آنچه مادر نياز دارد، هستند.
در واقع اگر مواد غذايي متنوع در حد متعادل مصرف شوند اين مواد به بدن مي‌رسند ولي نکته اينجاست که نياز مادر باردار به قدري زياد است که حتي به فرض مصرف مواد غذايي متنوع و متعادل هم بدن باز کم مي‌آورد. البته مي‌توان حدس زد که اگر برنامه غذايي مادر سالم و متنوع و متعادل نباشد، اوضاع به مراتب بد‌تر هم مي‌شود.
منبع: ني ني بان