ملاحظات طراحی در غرفه های نمایشگاهی،

دستیابی به رشد اقتصادي پایدار و توسعه همه جانبه، نیازمند پیروي از الگوهاي مناسب توسعه اقتصادي می باشد. تجربه کشورها، علی الخصوص شرق آسیا، بیانگر این موضوع است که این کشورها از الگوي توسعه صادرات به نحو درست بهره برداري کرده اند و به رشد اقتصادي بالا و پایدار دست یافته اند.
براي کشور ما که اقتصاد آن همواره به لحاظ کسب درآمدهاي ارزي به تولید و صادرات نفت وابسته بوده است و با توجه به نوسانات قیمت نفت در دو برنامه گذشته و میزان ذخایر نفتی و توانایی صدور آن براي کشور، سیاست جایگزینی صادرات غیرنفتی بیش از هر زمان دیگري مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا هر آنچه که بتواند به توسعه صادرات غیرنفتی کمک کند میبایست مدنظر سیاستگذاران، برنامه ریزان و فعالان اقتصادي قرار گیرد. یکی از ابزارهاي مهم براي رونق بخشیدن به صادرات و انجام فعالیت موثر در تبلیغات و بازاریابی کالاها و خدمات، نمایشگاهها می باشند و از ارکان اصلی هر نمایشگاهی، غرفه شرکت کنندگان جهت ارایه ونمایش کالا و خدمات می باشد. ساخت و آرایش غرفه از ابزارهاي موثر تبلیغات بوده و اهمیت آن در حدي است که در کشور هاي صنعتی با مدیریت مستقل در ارایه کالا و خدمات عمل می نمایند. امروزه در صنعت نمایشگاهی غرفه داران به این باور رسیده اند که براي داشتن نمایشی موفق، نیاز به جذب و درگیر نمودن بازدیدکنندگان از غرفه می باشد و می توان بیان نمود که غرفه در نمایشگاه به منزله کارت شناسایی یک شرکت و غرفه دار است.
غرفه نمایشگاهی (EXHIBITION STAND )
غرفه در معنی، ترکیبی احاطه کننده براي محل نمایش یا مکانی براي فروش کالا و ارائه خدمات است .
غرفه، اصولاً الگویی از کار شرکت کننده است. هر چه استادانه تر در طراحی و چیدمان عمل گردد به همان نسبت واقعیت شرکت بهتر انعکاس می یابد. پس می بایست به شکلی طراحی، ساخته، چیدمان و اداره گردد که به مثابه یک ویترین، فلسفه وجودي و موضوع فعالیت شرکت را به نمایش بگذارد . شرکت غرفه ساز
بطور خلاصه می توان بیان نمود که یک غرفه نمایشی باید داراي ویژگیهاي ذیل باشد:
1- جذابیت بصری
2- هماهنگ با نوع کالاهاي نمایشی
3- وضعیت مکانی مناسب
4- قابلیت رساندن پیام طراح به بیننده
5- طراحی مناسب با فعالیت سازمان