مواد آرایشی معدنی معجزه یا کلک؟

لوازم آرايشي معدني چيزي بيش از يک مارک آرايشي است. اين محصولات داراي مزاياي فراواني براي سلامتي پوست هستند، اما آيا به‌واقع آنها مفيدند يا اين تنها يک تبليغ است؟ طبق افسانه‌اي درباره زيبائي، در اواسط دهه ???? انقلاب جديدي در عرصه لوازم آرايشي به وجود آمد انقلابي که در ابتدا کوچک و آرام مي‌نمود.
نام اين پديده جديد ”لوازم آرايشي معدني“ بود؛ بدون هرگونه مواد شيميائي، رنگ مواد افزودني که به وفور در لوازم آرايشي قديمي ديده مي‌شد... و حالا ?? سال پس از آن؛ لوازم آرايشي معدني حقيقتاً بازار جهاني لوازم آرايشي را منفجر کرده است در حالي‌که لوازم آرايشي معدني در انواع مختلف و قميت‌هاي مختلف (از کمتر از ?? دلار تا بالاي ?? دلار براي هر محصول) وارد بازار مي‌شود. بدون شک محبوب‌ترين محصول در اين ميان کرم پودرها و رژگونه‌ها هستند. اين لوازم آرايشي از مواد معدني سبک و فوق‌العاده مفيدي تهيه مي‌شوند که با استفاده از يک برس کرکي پهن به پوست نفوذ کرده و آن را براق مي‌کنند. اما آيا ”طبيعي“، ”معدني“ و از درون زمين بودن به‌واقع به معني بهتر بودن است؟ اين مقاله به بررسي اين موضوع و پاسخ‌هاي مختلف اين سئوال مي‌پردازد. استند لوازم آرايش
? مواد آرايشي معدني و سلامت پوست
مانند اغلب محصولات آرايشي مواد معدني هم طرفداران و منتقدان خاص خود را دارد. آنهائي که طرفدار هستند با حرارت خاصي در مورد براقي، طبيعي بودن، درخشش و پردوامي آن صحبت مي‌کنند چيزي که به راحتي در ديگر محصولات آرايشي ديده نمي‌شود.
در مقابل عده‌اي ديگر به اين نکته اعتراض دارند که اين مواد خشک‌کننده هستند و باعث سوزش مي‌شوند و با برجسته کردن چين و چروک‌هاي صورت زيبائي را تا حد زيادي زير سئوال مي‌برد. برخي مي‌گويند اين رنگ‌ها مشکلات کوچکي ايجاد مي‌کنند که در آينده مشکل حادي براي پوست به وجود مي‌آورند.
اما آيا اين‌طور است؟
بن کامينسکي، داروساز و متخصص پوست مي‌گويد: ”صراحتاً مي‌گويم، من فکر مي‌کنم که مواد آرايشي معدني يک طرح هوشمندانه بازاريابي در جهان است، يک راه جديد براي فروختن موادي که سال‌ها در بازار مواد آرايشي وجود داشته است.“
طبق گفته کامينسکي، مواد اصلي تشکيل‌دهنده اين محصولات (مواد معدني مانند اکسيد روي و دي‌اکسيد تيتانيوم) براي سال‌هاي متمادي پايه و اساس اصلي اغلب مواد آرايشي بوده‌اند او اضافه مي‌کند که مواد آرايشي معدني هيچ ويژگي خاصي براي زيبائي و سلامت پوست ندارد: ”مواد آرايشي معدني مي‌تواند باعث ايجاد همان مشکلاتي شود که ديگر ترکيبات به‌وجود مي‌آورند اين مواد خالص نيست و هيچ‌گونه تأئيد علمي از آن وجود ندارد.“
اما ديگر متخصصان نگاهي کمي متفاوت‌تر به اين قضيه دارند. بسياري از متخصصان پوست مي‌گويند به دليل اين‌که مواد آرايشي معدني، مواد سوزش‌آور هميشگي و قديمي را حذف مي‌کنند (موادي مثل خوشبوکننده‌ها، رنگ‌هاي مصنوعي و مواد نگه‌دارنده) خالص‌تر از بقيه مواد در نظر گرفته مي‌شوند و براي پوست ضرر کمتري دارند؛ ”حساسيت ناشي از مواد خوشبوکننده‌ها و مواد نگه‌دارنده به وجود مي‌آيد. بنابراين در لوازم آرايشي که اين عناصر نباشد مشکلات مربوط به آنها هم نخواهد بود.“ اين‌ها نظرات دکتر ”فرو“ است. علاوه‌بر آن آقاي دکتر اضافه مي‌کند: ”چون دي‌اکسيد تيتانيوم و اکسيد روي ويژگي‌هاي ضدتحريک‌آميزتري دارند مواد آرايشي معدني مطمئن مي‌تواند تأثير آرامش‌دهنده‌اي نيز براي پوست داشته باشد. اين موضوع وقتي مهم‌تر است که شما از حساسيت و تحريکات پوستي مانند لکه‌هاي قرمز روي پيشاني و بيني يا آکنه رنج ببريد. يک متخصص پوست مي‌گويد: ”اين مواد جلوي منفذهاي پوست را نمي‌بندد و باعث تشديد آکنه يا تحريکات پوست مانند برخي مواد آرايشي قديمي نمي‌شود.“
اما در مورد ادعاي برخي کمپاني‌هائي که مدعي هستند مواد آرايشي معدني بسيار خالص است و شعارشان اين است که ”شما مي‌توانيد در آن بخوابيد“ متخصصان نظر خود را اين‌چنين بيان مي‌کنند ”هرگز به يک بيمار نمي‌گويم در نوعي از مواد آرايشي بخوابد!“ اين موضوع اصلاً براي پوست خوب نيست که تمام شب را پوشيده از مواد آرايشي باشد هرچه‌قدر هم که اين مواد خالص و سالم باشند.
? مواد آرايشي معدني و محافظت از آفتاب‌زدگي
نکته مهم ديگر در مورد اين مواد ”ادعاي محافظت در مقابل آفتاب است“ به‌طور ميانگين حداقل از هر ?? کمپاني توليدکننده مواد معدني يکي داراي مهر سازمان حفاظت از سرطان پوست است و داراي تأئيديه يک ضدآفتاب مطمئن هستند. بقيه اين کمپاني‌ها نيز مدعي‌اند که به همان اندازه مفيد هستند و محصولاتشان را با توجه به درصد بالاي دي‌اکسيد تيتانيوم و دي‌اکسيد روي که در همه ضدآفتاب‌ها وجود دارد، تهيه مي‌کنند.
اما آيا مواد آرايشي معدني تمام محافظت‌هائي که پوست شما به آن نياز دارد را انجام مي‌دهد؟ متخصصان مي‌گويند: ”نه!“ دکتر فرر مي‌گويد: ”بهتر از اين است که از هيچ‌چيز استفاده نکنيم اما من هميشه به بيمارانم مي‌گويم که از يک کرم ضدآفتاب ثابت زير آرايششان استفاده کنند و سپس کرم‌هاي معدني را به‌عنوان محافظ آن به‌کار ببرند.“
? مواد آرايشي معدني؛ همه مثل هم نيستند
با وجود مواد تشکيل‌دهنده مختلف اين‌گونه به‌نظر مي‌رسد که مواد آرايشي معدني اغلشان شبيه هم هستند اما محققان دريافته‌اند که اين موضوع واقعيت ندارد از آن‌جا که هيچ قانون مدوني براي آن‌چه که مواد معدني آرايشي را تشکيل مي‌دهند وجود ندارد، هر محصولي که تنها بخشي از اين مواد را هم استفاده کند، مي‌تواند تحت اين نام عرضه شود حتي اگر بسياري از مواد مختلف و غيرطبيعي هم در آن وجود داشته باشد.
کريستين آدامز، رئيس يک کمپاني لوازم آرايشي مي‌گويد رقابت بين شرکت‌هاي مختلف به اين مسير کشيده شده است. فرمول مواد آرايشي معدني به‌طور کلي به دو دسته تقسيم مي‌شود آنهائي که انواع مواد مصنوعي اضافه نمي‌کنند و به خالص بودن محتويات مواد معدني اهميت مي‌دهند و آنهائي که انواع مواد مصنوعي، رنگ‌ها و ديگر ترکيبات شيميائي را به آن اضافه مي‌کنند. اگرچه شما مي‌توانيد برخي از اين مارک‌ها را با خواندن اجزاء تشکيل‌دهنده آن به کار نبريد اما آدامز توصيه مي‌کند که مراقب باشيد اصطلاحاتي مثل ”کاملاً طبيعي“ و ”کاملاً مرکب از مواد معدني“ شما را فريب ندهد.
دليل اين موضوع اين است که ميان شرکت‌هائي که ادعاي مواد خالص معدني را مي‌کنند بازهم يک شکاف وجود دارد، آنها که محتويات يک ماده معدني طبيعي قابل بحث به نام ”اکسي کلرايد بيسموت“ هستنند و آنهائي که فاقد اين ماده‌اند؛ يک ماده مرواريدنما که به مواد معدني ”روشنائي“ مي‌دهد. اگرچه اين ماده معدني است، اما درون زمين يافت نمي‌شود. بيسموت يک ماده توليدي از فرآيند سرب و مس است. اين ماده اغلب براي پر کردن محفظه‌ها يا چسباندن محصولات مختلف به کار مي‌رود و با هزينه سنگيني نيز به‌دست مي‌ايد.
اکسي کلرايد بيسموت يک محرک پوست محسوب مي‌شود و مي‌تواند باعث خارش و جوش شود و در مقدار فراواني مي‌تواند باعث تورم شود. اين يکي از موادي است که بايد از آن پرهيز کنيد اگر شما داراي حساسيت پوستي يا سابقه آکنه هستيد. برخي محصولات اين ماده را به مقدار کم دارند و تا شما از آنها استفاده نکرده باشيد متوجه نخواهيد شد.
? توصيه براي خريداران
يکي از فاکتورهائي که مواد آرايشي معدني را بسيار محبوب مي‌کند پوشش طبيعي، پردوام و لطيف آن روي پوست است، ويژگي که برخي کمپاني‌ها با پودر کردن يا ريز کردن مواد معدني به اندازه‌هاي ميکروسکوپي آن را ايجاد مي‌کنند.
برخي محققان مي‌گويند که اين عمل ممکن است با هزينه زيادي همراه باشد: ”تحقيقات نشان مي‌دهد وقتي برخي مولکول‌ها به اندازه بسيار ريز تجزيه مي‌شوند مي‌توانند ويژگي‌هاي سمي را کسب کنند که با ويژگي‌هاي مولکول اصلي تفاوت زيادي دارد. مواد معدني مثل روي و تيتانيوم براي پوست سالم مواد مطمئني هستند اما در حالت ريز شده و به ويژه در مقابل پوست‌هاي ناسالم و در موقع تنفس اثرات نامطلوب خود را مي‌گذارند.“
نتيجه اين‌که: حتي زماني که يک ماده آرايشي از درون زمين هم مي‌ايد باز هم هوشياري خريداران را طلب مي‌کند.


مجله زندگي ايده آل