مواد رسوب گیر آب

آنتي اسکالانت :

با گذشت زمان به دليل وجود نمک هاي محلول در آب ورودي به سيستم RO، محل هاي عبور آب از غشا دچار گرفتگي شده و به اصطلاح scaling به وجود مي آيد. از جمله موادي که روي غشا رسوب مي کنند، مي توان به کربنات کلسيم (CaCO3)، سولفات کلسيم (CaSO4)، سولفات باريم (BaSO4)، و سولفات استرونيوم (SrSO4) اشاره کرد. رسوبات سيليکا (SiO2) و فلورايد کلسيم (CaF) کمتر متداول هستند اما مشکل ساز مي باشند. جهت جلوگيرياز اين رسوبات بر روي ممبران ، به آب ورودي به سيستم RO ميزان دوز مناسبي آنتي اسکالانت تزريق مي شود.

ميزان تزريق انواع مواد ضد رسوب آب بستگي به پارامترهايي همچون آناليز آب، ميزان دبي، دما، pH، ميزان ريکاوري سيستم، منبع آب، نوع ممبرين و نحوه آرايش ممبرين ها دارد. به طور معمول ميزان تزريق آنتي اسکالانت ها در محدوده 1 الي ppm 6 مي باشد.

 

متابي سولفيت سديم(SMBS) :

SMBS يک ماده خنثي کننده است که براي کاهش پتانسيل شيميائي استفاده مي شود. مواد اکسيد کننده معمولا وقتي وارد غشاي اسمز معكوس (دستگاه RO) شوند با آن واکنش داده و در نتيجه باعث از بين رفتن آن مي شوند. موادي مانند کلر و ازن که اکسيد کننده هاي قوي هستند در صورت استفاده در آب ورودي بايد قبل از رسيدن به غشا اسمز معكوس (دستگاه RO) حذف شوند. اين حذف تنها با کمک محلول SMBS امکان پذير است و به همين خاطر زماني که براي ضدعفوني آب ورودي از يکي از روش هاي اکسيداسيون و يا کلر استفاده شود در مراحل بعدي واحد تزريق SMBS نيز به سيستم اضافه مي گردد.

 

اسيد:
آب ورودي به اسمز معكوس (دستگاه RO) بهتر است که دراي pH خنثي و يا مقداري اسيدي باشد. اين کار باعث افزايش حلاليت يون ها شده و در نتيجه ميزان گرفتگي غشا اسمز معكوس (دستگاه RO) را کاهش مي دهد. در ابتداي خط معمولا يک واحد تزريق اسيد کلريدريک و يا سولفوريک به اين منظور تعبيه مي گردد تا ميزان pH را در محدوده مناسب نگه دارد.