میکروبها را از خانه تان بیرون کنید

تا به حال به این فکر کرده‌اید که پرمیکرب ترین نقاط خانه ی شما کجا هستند؟ چگونه می‌توان این مکان‌ها را تمیز کرد؟

دفعه بعد که خواستید مرغ را قطعه قطعه کنید، توصیه می‌کنیم بر روی سطح تمیزتری این کار را انجام دهید. شاید شنیدن این مسئله برای شما عجیب باشد، ولی طبق یک بررسی انجام‌شده، مشخص شده است که روی تخته خرد کن، 200 برابر سطح یک صندلی معمولی دست‌شویی فرنگی، کلیفرم های مدفوعی (گروهی از باکتری‌های موجود در مدفوع که به عنوان باکتری‌های مدفوع نیز شناخته می‌شوند) وجود دارد. سطح صندلی دست‌شویی، کمترین میزان باکتری را در کل خانه دارد!

علت آن این است که بیشتر مردم تخته خرد کن را تنها آب کشی می‌کنند و کامل شستشو نمی‌دهند و همه شیارهای کوچکی که با ضربات چاقو ایجادشده، محلی عالی برای رشد و تکثیر باکتری‌ها فراهم کرده است. پس از هر بار استفاده، تخته خرد کن را در ماشین ظرف‌شویی یا به صورت دستی بشویید یا اگر جنس آن چوبی است، با چند قطره مایع سفیدکننده مخلوط با آب آن را ضد عفونی کنید.

می‌خواهید بدانید چه چیزهای دیگری چنین آلودگی وحشتناکی دارند؟ چرک روی حوله حمام، بطری آب، و حتی بند ساعت. احتمالاً حتی دوست ندارید به یاد بیاورید آخرین بار کی آن‌ها را تمیز کرده‌اید، اما احتمال این که حداقل یکی از این‌ها شما را بیمار کنند کم نیست. در یک مطالعه چند کشوری که اخیراً انجام شد، 28 درصد از لوازم خانگی به شدت با باکتری‌هایی که روزها یا حتی ماه‌ها بر روی سطوح خشک زندگی می‌کنند، آلوده بوده‌اند. باکتری‌ها می‌توانند از دست‌شویی به دست و تخته خرد کن و دهان شما منتقل شوند. در حقیقت 50 تا 80% از بیماری‌هایی منتقل شونده از راه غذا، در خانه وجود دارند نه در رستوران‌ها چون در حین آماده سازی غذا در منزل بازرس بهداشت مراقب شما نیست!

پیش از این که شروع به پاشیدن سفیدکننده بر همه خانه کنید ، آرام باشید: مهم‌ترین کار این است که تمیز کاری را دائماً انجام دهید. برخی از چیزهایی که ممکن است هرگز حتی به تمیز کردن آن‌ها فکر نکرده باشید، ممکن است راهی برای انتقال ویروس‌ها و باکتری‌ها باشند. در ادامه مطلب با برخی از این مواردِ از یاد رفته آشنا شده و استراتژیهای ضد میکروبی برای تمیز کردن آن‌ها یاد می‌گیرید:

فنجان چای اداره: فضایی مملو از میکروب درست روی میز شما
نحوه تمیز کردن محیط های آلوده خانه,آلوده بودن فنجان چای محل کار