میکروب‌هایی که روی پستانک رفت وآمد می کنند

خيلي از پدر و مادرها وقتي براي خريد سيسموني کودک مي روند، پستانک را هم در فهرست خريدشان قرار مي دهند، ولي توصيه پزشکان و دندان پزشکان اين است که از خريد پستانک صرف نظر کنيد.
چون ضررهاي مکيدن پستانک براي کودک خيلي بيشتر از منافع کوتاه مدت آن است. پستانک حتي ممکن است در سخن گفتن کودک اختلال ايجاد کند و نظم دنداني او را برهم بزند.
شايد شما عادت داشته باشيد تا کودکتان گريه کرد پستانک و يا شيشه شير را در دهانش بگذاريد ولي با اين کار به کودکتان خيانت کرده ايد.
مکيدن انگشت، پستانک و سرشيشه به علت اثرگذاشتن روي ساختمان فک و دندان ها و جلو آمدن زبان مي تواند باعث اشتباه تلفظ کردن کلمات توسط کودک و حتي در بعضي موارد ايجاد اختلال در بلع شود.
به طور طبيعي کودک بايد تا چهار سالگي بتواند تلفظ کلمات را به طور صحيح ادا کند که البته براي تلفظ صحيح حرف «ر» و «ژ» شايد به زمان بيشتري نياز باشد چراکه حرف «ر» آخرين حرفي است که کودک تلفظ آن را ياد مي گيرد.
کارشناسان گفتار و زبان به تمام پدران و مادران توصيه مي کنند تا فرزندان خود را از ماه هاي اول تولد براي معاينات دوره اي و گرفتن شناسنامه سلامت به مراکز توان بخشي و درماني ببرند و تلاش کنند پستانک را از فهرست وسايل مورد نياز کودک حذف کنند.
اگر کودک به مکيدن پستانک عادت دارد با کمک دندانپزشک سعي کنند اين عادت را از سر کودک بيندازند. البته بيشتر کودکان مکيدن انگشت و پستانک و ديگر اشيا را خود به خود در سنين ? تا ? سالگي ترک مي کنند و همين باعث مي شود که دندان ها و فکين دچار آسيب نشوند ولي بعضي از آنها اين عادات را به مدت طولاني تکرار مي کنند که ممکن است باعث بي نظمي در قوس هاي دنداني شده و ضمناً دندان هاي جلو بيرون زده شده و به هم نيايند.
منبع: ني ني بان