نحوه ثبت شرکت تعاونی

اقدامات لازم تا قبل از دریافت موافقتنامه اداره تعاون:
۱-اولین گام در جهت تأسیس تعاونی این است که هیأت مؤسس که از متقاضیان واجد شرایط قانونی تشکیل شده است، یک طرح پیشنهادی و اساسنامه‌ای منطبق بر قانون بخش تعاونی تنظیم کرده و از افراد واجد شرایط دعوت به عضویت نماید. پس از آن اقدام به تشکیل اولین مجمع عمومی عادی به‌منظور تصویب اساسنامه‌ی تنظیم شده، و همچنین تعیین هیئت مدیره، بازرس و یا بازرسان و سایر وظایف و سمت‌های موجود در مجمع عمومی نمایند. اطلاعات لازم در مورد ثبت شرکت های تعاونی شامل مواردی است که قبل از ثبت شرکت تعاونی بدان نیاز دارید.
ثبت شرکت تعاونی
لازم به ذکر است آشنایی کافی مؤسسین تعاونی با قوانین و مقررات تعاونی‌ها و حتی در صورت لزوم شرکت در دوره‌های آموزشی یک روزه که توسط اداره کل تعاون استان برگزار می‌شود، ضروری است. زمان تشکیل این کلاس‌ها حداکثر یک هفته پس از تاریخ ارائه تقاضای ثبت شرکت تعاونی می‌باشد.
۲-در طرح پیشنهادی که از طرف هیئت مؤسس تنظیم شده است باید موارد زیر حتماً قید شده و پس از آن به اداره کل تعاون عرضه شود.
– ضرورت تأُسیس تعاونی
– ارائه دلایل توجیهی مبتنی بر متناسب بودن اهداف تشکیل تعاونی با اهداف و برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران
– قید کردن میزان سرمایه مورد نیاز و سرمایه در گردش مورد نیاز طرح
– تعداد داوطلبان و مشخصات آن‌ها
– ذکر میزان سهم لازم التادیه هر یک از اعضا
– سوابق و مهارت‌های اعضا در رشته فعالیت مورد نظر
– ذکر نام شعبه صندوق تعاون برای افتتاح حساب‌های تعاونی
– معرفی نماینده تام الاختیار (بر اساس فرم شماره ۱)
مدارک مورد نیاز برای هیأت مؤسس
الف- تصویر شناسنامه و مدارک تحصیلی
ب‌-گواهی پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت
ج‌- برگ عدم سوء پیشینه
لازم بذکر است درصورتی که گواهی یا حکم کارگزینی توسط کارکنان رسمی و پیمانی دولت ارائه شود، دیگر ارائه مدارک گزینه‌های ۲ و ۳ ضرورتی ندارد.
۳-اداره تعاون از زمان دریافت تقاضای تأسیس شرکت تعاونی، پس از ۵ روز نظر موافق یا مخالف خود را اعلام می‌کند. در صورت موافقت نمونه اساسنامه و فرم‌های مورد نیاز به نماینده شرکت تعاونی داده می‌شود.
پس از دریافت موافقتنامه اداره تعاون، شرکت تعاونی باید اقداماتی را انجام دهد که در بخش بعدی بیان می‌کنیم.