نکاتی که درباره خواب نوزادان بدانید

تختخواب نوزاد چطور باشد؟
بهترين جا براي خواباندن نوزاد، تختخواب مخصوص بچه است، نه کنار مامان. خوابيدن در کنار بزرگسالان اين خطر را براي نوزاد به وجود مي‌آورد که بين دست و پاي فرد بزرگسال يا لابه‌لاي پتوها و ملحفه‌ها گير بيفتد و خفه شود. موقع خريد تخت دقت کنيد که پايه‌هاي آن شل نباشند، هيچ قطعه يا پيچي از تخت کم نباشد، ارتفاع تخت مناسب و نرده‌هاي کنار آن به حد کافي بلند باشند همچنين هيچ شيار بزرگي نبايد در بين قطعات تخت وجود داشته باشد زيرا ممکن است دست يا پاي بچه بين اين شيارها گير کند. فاصله نرده‌هاي تخت نيز نبايد به حدي باشد که سر بچه ميان آن‌ها گير کند همچنين تختخواب بايد فاقد زائده يا گوشه‌هاي تيز باشد که لباس نوزاد به آن‌ها گير نکند. سيسموني

لوازم غيراستاندارد، هرگز!
براي خواب نوزادتان فقط بايد از تختخواب، تشک و بالشي استفاده کنيد که از کيفيت آن مطمئن هستيد. براي اين منظور به برچسب اطلاعات روي محصول و به خصوص علامت استاندارد يا تاييد نهادهاي معتبر داخلي يا خارجي توجه کنيد.

تشک سفت به جاي نرم؟
خواباندن نوزادان روي تشک نرم آن‌ها را بيشتر در معرض خطر سندرم مرگ ناگهاني نوزادان يا SIDS قرار مي‌دهد زيرا روي تشک نرم امکان بالا رفتن بيش از حد دماي بدن، خفگي نوزاد و استنشاق مجدد دي‌اکسيد کربن ناشي از بازدم خود نوزاد وجود دارد. پس بهتر است براي نوزادتان تشک سفت بخريد. اندازه تشک هم بايد به اندازه‌اي باشد که فضاي تختخواب را کاملا پر کند. اگر بين تشک و تخت فاصله بيفتد، امکان دارد نوزاد در آن گير کند.

دماي مناسب اتاق چقدر است؟
گرماي بيش از حد يکي ديگر از عواملي است که موجب مرگ ناگهاني نوزادان مي‌شود. بنابر اين بهتر است دماي اتاق نوزاد را در حدي نگه‌داريد که براي يک آدم بالغ مطلوب است همچنين حتما کاري کنيد که هوا در اتاق جريان داشته باشد. اين کار جلوي جمع شدن دي‌اکسيد‌کربن را مي‌گيرد. براي تهويه اتاق مي‌توانيد يک پنکه را در زماني که نوزاد خواب است روشن نگه داريد يا پنجره‌ها را باز کنيد و اجازه دهيد هوا جريان داشته باشد.

وسايل اضافي چه خطري دارند؟
عروسک‌هاي نرم مثل خرس پشمالو، بالش يا پتو يا هر چيز نرم ديگري مانند تشک نرم براي نوزاد شما خطرناک هستند و ممکن است جلوي راه تنفس نوزاد قرار بگيرند و موجب خفگي او شوند. بنابر اين در تختخواب نوزاد نبايد از بالش استفاده کنيد همچنين نبايد پتوها يا ملحفه‌هاي اضافي در کنار او بگذاريد. اگر مي‌خواهيد پتوي سبکي روي کودک بکشيد، ? لبه آن را زير تشک ببريد تا در دست و پاي کودک گير نکند. در ضمن پتو را فقط تا قفسه سينه کودک بالا بياوريد و نه بيشتر. امروزه حتي برخي از متخصصان بر اين باورند که بهتر است به جاي پتو از لباس گرم براي نوزاد استفاده کنيد.

خطر مرگ ناگهاني براي نوزاداني که روي شکم مي‌خوابند بيشتر است، زيرا دهان و بيني آن‌ها با تشک پوشيده مي‌شود و آن‌ها دي‌اکسيد‌کربني را که بازدم کرده‌اند، مجددا استنشاق مي‌کنند. به علاوه در اين وضعيت احتمال بالا رفتن بيش از حد دماي بدن نوزاد نيز بيشتر است. هميشه نوزادتان را طاق‌باز بخوابانيد.
منبع: زنبيل