نکات مهم انتخاب کاغذ دیواری برای دکوراسیون داخلی

ورود کاغذ ديواري به ايران به دوران حکومت ناصرالدين شاه قاجار بازمي گردد. وي که علاقه اي خاص به شيوه هاي معماري و هنر مغرب زمين داشت، در زمان نوسازي کاخ گلستان با پوشاندن ديوارهاي آن کاخ توسط کاغذ ديواري هاي وارداتي از زمره نخستين افرادي شد که باب ورود اين محصول به ايران را گشودند.

اولين کارخانه توليد کاغذ ديواري هاي کاغذي ، در ايران در دهه 1350 افتتاح شد. اين کاغذ ديواري ها با تنوع خود و سرعت نظر مردم را به خود جلب کردند. اما به علت عدم قابليت شستشو نتوانستند در عرصه دکوراسيون داخلي، به جايگاه متعالي خود برسند. پس از آن با توسعه صنايع پليمري، نسل هاي کاغذ ديواري هاي چرمي بوجود آمد که عيوب کاغذ ديواري هاي معمولي را از ميان برد و با قابليت شستشو، دوام بالا و ثبات رنگ خود، توانست نظر همگان را به خود جلب کند. کارخانه کاغذ ديواري پلاسکا، اولين توليدکننده کاغذ ديواري چرمي در ايران است که در سال 1373 شروع به توليد نمود.

امروزه کاغذ ديواري هاي چرمي، برخلاف نقاشي هاي ديواري و فرشينه هاي دست باف قديم، کاغذ ديواري هاي چرمي فراورده اي ارزان و قابل دسترس براي همگان مي باشد. وسيله اي کم هزينه و کم دردسر براي تغيير فضاي داخلي اتاق ها و ايجاد جلوه اي نوين در آنها.

انواع کاغذ ديواري:
به طور کلي دو نوع طرح کاغذ ديواري? با نقش کامل در سايز بزرگ و نقش هاي گرافيکي کوچک که بطور منظم در سطح کاغذ تکرار مي شوند توسط تکنيکهاي متفاوتي توليد و به بازار عرضه مي شوند:

کاغذ ديواري يکي از جنبه‌ هاي طراحي دکوراسيون داخلي به شمار مي‌آيد
1– سيلک اسکرين – Silk Screen
2 – چاپ مسطح – Surface
3 – چاپ دوراني – Rotary
4 – کليشه اي - Gravure
منبع: بيتوته