نکته های قابل توجه در اجرای غرفه های ارزی

نمایشگاهها با هدف حمایت از محصولات ساخت داخل معمولا مبحثی به نام غرفه های ارزی دارند .در این مقاله آموزشی ما قصد داریم تا کمی این موضوع را برای شما باز کنیم. ساخت غرفه

غرفه ارزی یا بخش ارزی چیست؟
شرکت کنندگان در نمایشگاهها یا تولید کننده هستند یا خدماتی را ارئه می دهند . چنانچه کالا یا خدمات شما منحصرا مربوط به تولیدات داخلی باشد ، غرفه شما ریالی محاسبه می گردد . در غیر این صورت همه یا بخشی از غرفه شما ارزی خواهد شد. غرفه یا متراژ ارزی یعنی متراژ یا غرفه ای که برای آن به جای نرخ متعارف غرفه ، شما رقمی معادل 200 یا 300 یورو پرداخت می نمایید.
حداقل متراژ ارزی معمولا بین 6 تا 12 متر است که باید از برگزارکننده سوال شود

چه چیزهایی غرفه ریالی شما را به غرفه ارزی تبدیل می کند ؟
1 – استفاده از نام یک شرکت خارجی در قسمتی از غرفه
2 – داشتن عنوان لیسانس یا نمایندگی از یک شرکت خارجی
3 – عنوان اینکه قسمتی از محصول معرفی شده، در غرفه خارجی است.
4- استفاده از نام یا لوگوی خارجی بر روی پوستر ها یا لایت باکس ها
5 – قرار دادن کاتالوگ محصول خارجی ( فرض کنید که 10 محصول را در غرفه خود معرفی می کنید ، اگر یکی از این محصولات در کاتالوگ نوشته شده باشد که تولید ایران نیست بخشی از غرفه شما ارزی می شود )
6 – هر گونه انتصاب محصولات به خارج
7 – هرگونه صحبت کارشناسان داخل غرفه درباره رابطه محصول شما با یک شرکت خارجی

در غرفه ارزی چه نکاتی برای غرفه ساز مهم است ؟
وقتی برای مشارکت کننده ای غرفه می سازید که قسمتی از غرفه را به صورت ارزی تهیه کرده به نکات زیر باید توجه کرد:

1 – قسمت ارزی کاملا از قسمت ریالی جدا شود – به نحوی که با اولین نگاه قابل تشخیص باشد.
2 – وقتی غرفه ای را می سازید که ارزی/ریالی است فرض کنید که 2 غرفه را می سازید یعنی سعی در جدا نمودن المانهایی مانند فضاهای VIP و استند محصولات نمایید.
تبصره : به یاد داشته باشید که در قسمت ارزی فضای مذاکره و میز و صندلی را فراموش نکنید چون باعث جریمه و اضافه شدن متراژ ارزی غرفه می شود.
3 – کاتالوگ های قسمت ارزی به هیچ عنوان به قسمت ریالی منتقل نشود – کارشناسان ارزی /ریالی نمایشگاه به مجرد مشاهده کاتالوگ های بخش ارزی در بخش ریالی مقدار ارزی غرفه را افزایش خواهند داد.
4 – سعی نمایید کف پوش بخش ارزی با ریالی متفاوت باشد.

اضافه شدن بخش ارزی به چه معنایی می باشد ؟
فرض کنید که شما در نمایشگاه شرکت کرده اید و تصادفا در داخل یکی از میزهای اطلاعات، بروشوری دارید که تبلیغ محصولی را می کند که ساخت کشور ایتالیا است .کارشناس بخش ارزی نمایشگاه ضمن صحبت با شما ناگهان متوجه این کاتالوگ می شود و به شما اعلام می کند که فرضا 15 متر غرفه شما ارزی شده است.
اتفاق زمانی می افتد که شما روز آخر نمایشگاه با هدف خروج کالاهای خود به نمایشگاه مراجعه می کنید و متوجه می شوید که به دلیل بدهی به نمایشگاه حق خروج کالاهای خود را ندارید و ابتدا باید تسویه حساب نمایید تا اجازه خروج داشته باشید.

منبع:سکو