هر غذایی می خورید به نوزاد ندهید

سلام، نوزادي ?/? ماهه دارم، پسر حدودا ? هفته است از روزي يک بادام و تا امروز ? بادام رو به صورت حريره روزي يک مرتبه ميدهم. وزن تولد ? کيلو، زمان واکسن ? ماهگيش ? کيلو، قد تولد ?? و ? ماهگيش ?? سانتي متر. مشکل خاصي ندارد، ضمنا هنگام سرو هندوانه در حد چند مک از آب هندوانه نيز مي دهم. براي دندان هايش نيز آيا روشي است که کمک به تسکين دردش کند؟

پاسخ دکتر آتوسا فولادگر، متخصص اطفال:
در گذشته که دانش پزشکي خانواده و اطلاعات مربوط به تغذيه کودک، کمتر بوده است از سه ماهگي به بعد والدين تغذيه کمکي را شروع مي کردند اما در حال حاضر توصيه پزشکان بر اين است که از پايان شش ماهگي تغذيه تکميلي کودک شروع شود. علاوه بر اين به توصيه پزشکان بر اين است که ميوه را ديرتر در برنامه غذايي کودک بگنجانيد به همين دليل توصيه مي شود مرکبات را در پايان يک سالگي به کودک بدهيد. از هشت ماهگي هم مي توان هر روز يک عدد زرده تخم به برنامه غذايي کودک اضافه کرد. در ضمن اصلا توصيه نمي شود که هر غذا يا ميوه اي را که خودتان مي خوريد، به کودک بدهيد. اين رفتار تغذيه اي صحيح نيست و ذائقه کودک با طعم هايي که ضرورتي ندارد، اشنا مي شود و در نتيچه غذاهايي که مناسب سن خودش است را مصرف نمي کند. در پاسخ به اين سوالتان هم که به کودک روزانه يک مرتبه حريره بادام مي دهيد، مشکلي نيست و از اين به بعد مي توانيد فرني، سرلاک و حريره بادام را روزانه در حجم کم (يعني دو قاشق مرباخوري) به کودک بدهيد و به تدريج روزانه يک قاشق بر مقدار آن بيفزاييد. در نهايت تعداد دفعات و حجم غذا بايد روزانه به دو وعده و هر وعده ?? قاشق مرباخوري برسد. البته غذاهاي کمکي که تهيه مي کنيد، بايد غلظت مناسبي داشته باشد. در ابتدا پيشنهاد مي شود غذاي کمي مقداري غليظ تر از شير باشد و روزانه بر غلظت آن افزوده شود. بعد از اين يک ماه يعني از ? و نيم ماهگي يا هفت ماهگي کودکتان هم مي تواند سوپ بخورد. مقدار سوپ را از روزي دو تا سه قاشق مرباخوري شروع کنيد و به تدريج بر مقدار آن بيفزاييد.
در حال حاضر هم وزن گيري کودکتان با توجه به وزن بدو تولد تقريبا مناسب است. اصولا کودکاني که حين تولد خيلي درشت هستند وزن گيري شان در ماه هاي آتي به شدت قبل نيست و نمي توان توقع داشت بيش از اين وزن اضافه کنند. براي تکسين دندان درد کودک هم معمولا دو راهکار توصيه مي شود. اولين روش استفاده از مسواک هاي انگشتي است که در سيسموني فروشي ها موجود است و مي توانيد آن را تهيه کنيد. بايد مسواک را در انگشتتان قرار هيد و روي آن آب جوشيده بريزيد تا ضدعفوني شود. سپس لثه کودک را با آن بخارانيد. به اين ترتيب هم لثه کودک خارانده مي شود و هم در سنين بالاتر که کودک دندانهايش در آمده، تمايل بيشتري به مسواک زدن دارد چون به اين کار عادت مي کند. دومين راهکار که پزشکان آن را توصيه مي کنند استفاده از دندان گير وييره است که بهترين وسيله براي تسکين خارش دندان کودک محسوب مي شود. در صورتي که شب ها کودکتان به دليل دندان در آوردن خيلي بي قراري مي کند و خواب و تغذيه او دچار مشکل شده است، مي توانيد از ژل ليکوکاديين استفاده کنيد.
منبع: ني ني بان