پستانک و گوش درد بچه ها

سيسموني - بد نيست بدانيد استفاده از پستانک، مي تواند علاوه بر خطرات و زيان هاي قبلي، احتمال ابتلاي شيرخوار به عفونت هاي گوش را نيز افزايش دهد.
به گزارش بي بي سي، در يک مطالعه که توسط محققان مرکز پزشکي اوترخت هلند انجام شده، مشخص شده کودکاني که از پستانک استفاده مي کنند، تا ?? درصد بيشتر از ساير کودکان در معرض خطر ابتلا به عفونت هاي مکرر گوش مياني هستند.
پيش از اين بيشتر پزشکان به طور تجربي اعتقاد داشتند که استفاده از پستانک، راه ورودي براي انواع باکتري هايي است که باعث عفونت گوش مي شود، اما شواهد پژوهشي نداشتند تا اينکه اين مطالعه جديد انجام شد.

در اين مطالعه حدود ??? کودک زير ? سال، براي ? سال از لحاظ ابتلا به عفونت گوش مياني بررسي و پيگيري شدند و محققان از مقايسه گروهي از آنان که عادت به مکيدن پستانک داشتند، با آنها که اين عادت را نداشتند، به اين نتيجه رسيدند که اين برداشت تجربي پزشکان صحيح است.
از آنجا که حلق و گوش، به هم مرتبط هستند، دهان راه خوبي براي ورود باکتري ها محسوب مي شود، ضمن اينکه اولين نوبت عفونت، باعث حساس شدن مجاري و بدن کودک به آن باکتري خاص شده و دوره هاي بعدي عفونت را به دنبال دارد.
درمان عفونت گوش مياني معمولاً پرهزينه است و عوارض خاص خود را دارد، به همين دليل، تکيه اصلي روي پيشگيري از اين عفونت است.
اگر شيرخواري همزمان هم پستانک مي مکد و هم به طور مکرر دچار عفونت گوش مياني يا «اوتيت مديا» مي شود، بهتر است به والدين او توصيه کرد او را از پستانک بگيرند.
استفاده از پستانک مي تواند راه خوبي براي ورود عفونت هاي گوارشي نيز باشد چون کودک دائما پستانک را از دهان خود بيرون مي اندازد و دوباره آن را برمي دارد شايد اگر بررسي دقيقي روي پستانک ها انجام گيرد، مشخص شود که چه تعداد زيادي از انواع ميکروب ها روي آن رفت وآمد دارند.
منبع: ني ني بان