چطور با کودکان بد غذا رفتار کنیم؟

اگر فرزندتان بد غذاست، براي درمان او مي توانيد از توصيه هاي زير کمک بگيريد:
1- در مورد محتويات غذاها برايش حرف بزنيد: منظور ما صحبت در مورد ويتامين ها و خواص آنها نيست. يک کودک 3 يا 5 ساله نمي تواند اين موضوع را درک کند و بي فايده است به کودکي که کمتر از 9 سال سن دارد، بگوييد سبزي بخور چون براي سلامت تو مفيد است.
آنچه مي توان در رابطه با غذا به کودکان زير 9 سال فهماند، در مورد رنگ، بو يا مزه غذاست. مثلا اگر کودک شما «خامه» دوست دارد، سعي کنيد به او نشان دهيد که دليل رنگ، بو يا مزه غذايي که برايش آورده ايد، خامه اي است که در آن ريخته ايد و خامه را به او نشان دهيد. سيسموني

2-غذاها را به اشکال و طعم هاي مختلف درست کنيد: فرزندتان از خوردن سيب زميني به شکل پوره بيزار است؟ آن را به روش ديگري طبخ کنيد. شيوه طبخ غذا (بخارپز، کبابي، سرخ شده...) و طعم دهنده هايي که استفاده مي کنيد، در بو، رنگ و مزه غذا موثرند.
سعي کنيد هر بار شکل تازه اي از همان ماده غذايي را جلوي فرزندتان بگذاريد. اگر سري به رستوران چيني بزنيد، مي بينيد که يک نوع ماهي را به اشکال و با رنگ ها و مزه هاي مختلف برايتان سرو مي کنند و شما دوست داريد از هرکدام مقداري بخوريد.

3- ظاهر غذا را باب ميل کودکان کنيد: بچه ها سبزيجات نمي خورند چون سبزيجات نه مزه خاصي دارد نه ته دلشان را مي گيرد! اگر مي خواهيد مثلا فرزندتان سبزي بخورد، آن را در کنار مواد غذايي سير کننده سرو کنيد.
سعي کنيد بشقاب غذا را آنگونه که دوست دارد، تزيين کنيد. مثلا اگر فرزندتان گوجه فرنگي را در سالاد کنار مي گذارد، آن را رنده يا پوره کنيد و به سس سالاد بيفزاييد.

4- به زمان گرسنگي او توجه کنيد: فرزندتان بهتر از شما مي داند گرسنه است يا نه. اگر او را مجبور به خوردن کنيد، تنظيم اشتهاي دروني او به هم مي ريزد. اگر فقط چند قاشق غذا مي خورد و بعد دلش دسر مي خواهد، به او سخت نگيريد. اجازه بدهيد لذت خوردن در او شکل بگيرد.

5- دوباره به او غذا بدهيد: «نمي خواهم، دوست ندارم»... چند بار تا به حال کودکتان چنين حرفي زده با اين حال شما او را مجبور به خوردن کرده ايد؟ حتما او هم با غذا مدتي بازي کرده، مقداري از آن را در دهان گذاشته و نگه داشته و بعد بيرون ريخته است.
بين 2 تا 10 سالگي فقط يک چهارم کودکان دوست دارند غذاهاي تازه بخورند و ترجيح مي دهند همان چيزي که دوست دارند، مرتب بخورند ولي شما بايد غذاهاي جديد يا آنچه آنها مي گويند «نمي خوريم» هم به آنها بدهيد.

تحقيقات نشان داده اگر کودکي غذايي را چند بار بچشد، احتمال آنکه به مرور به خوردن آن علاقه مند شود، زياد است. تا 5 بار يک ماده غذايي را به يک شيوه طبخ کنيد و عکس العمل فرزندتان را ببينيد. اگر نخورد، نحوه طبخ و رنگ و بوي آن را تغيير دهيد و دوباره امتحان کنيد.

بخي کودکان بسيار فعال اند و انرژي زيادي مي سوزانند و به کالري بيشتري در روز نياز دارند و برخي ديگر آرامش بيشتري دارند و کم غذاترند. به هر حال بايد به اشتهاي کودکان توجه کرد و آنها را به خوردن مجبور نکرد.

6- فرزندتان را در آشپزي دخالت دهيد: بچه ها مواد غذايي آشنا را راحت تر مي خورند. هنگام طبخ غذا اجازه دهيد فرزندتان هم بر کار شما نظارت کند و ببيند مواد غذايي خام چطور مي پزند.
حتي مي توانيد او را در آشپزي دخالت دهيد. مثلا هويج ها را بدهيد تا بشويد يا تخم مرغ ها را بشکند. کودکان آنچه خودشان پخته اند را، با رغبت بيشتري مي خورند.

7- دور هم غذا بخوريد: غذا خوردن فقط براي سير شدن و جذب کالري نيست. غذا خوردن سر ميز غذا همراه با خانواده اهميت بيشتري دارد. جز در شرايط استثنايي، به کودک جداگانه غذا ندهيد. معمولا ميل به خوردن در کنار اعضاي خانواده بيشتر مي شود.

8-براي او الگو باشيد: تحقيقات نشان داده است وقتي مادر يا پدري قبل از دادن غذا به فرزندشان از همان غذا مي خورند، 80 درصد کودکان رغبت بيشتري به خوردن نشان مي دهند. اگر خود شما از خوردن سبزي ها، خودداري مي کنيد، مسلما فرزندتان ميلي به خوردن از خود نشان نمي دهد.

9- براي فرزندتان چند پيشنهاد داشته باشيد: منظور اين نيست که منوي باز غذايي جلوي فرزندتان بگذاريد. اين کار نه مقدور است و نه درست!
در هر گروه غذايي 2 انتخاب به فرزندتان بدهيد؛ مثلا بپرسيد هويج مي خورد يا نخود فرنگي، ترجيح مي دهد غذايي با گوشت قرمز بخورد يا گوشت مرغ؟ دوست دارد غذايش کبابي باشد يا سرخ شده؟

10- به زمان هاي گرسنگي او توجه کنيد: ما انسان ها به مرور ياد مي گيريم نه تنها براي فرو نشاندن گرسنگي، بلکه براي کنترل احساساتمان غذا بخوريم. اين عادت بد را از همان بچگي در فرزندتان پرورش ندهيد مثلا چون بهانه گير است، دستش بستني ندهيد.
منبع: زنبيل