چندزبانی در آلمان و جهان

سالانه مهاجرين بسياري از کليه کشورها به آلمان ميآيند. بيش از 20% مردم آلمان داراي ريشههاي فرهنگي متفاوتياند. بسياري از آنان چندزبانه اند و نه تنها به زبان مادري خود، بلکه به يک يا چند زبان خارجي نيز تکلم مي کنند. بسياري از کساني که به آلمان مهاجرت ميکنند، آلماني را به عنوان زبان خارجي يا زبان دوم ميآموزند. تکلم به زبان کشور يا منطقهاي که در آن زندگي ميکنيم، به برقراري ارتباط بهتر با مردم آن منطقه و درک بهتر نحوه رفتار آنان، کمک ميکند.
امتيازات چندزبانه بودندر جهان امروز، آشنائي به زبانهاي مختلف يک مهارتِ مهم است. مرزهاي ميان کشورها بازتر ازگذشته است و به مرور زمان، تعداد کساني که به کشورهاي بيگانه مهاجرت ميکنند، افزايش يافته است. اشخاصي که بتوانند علاوه بر زبان مادري خود، به زبانهاي ديگري نيز صحبت کنند، امکانات بسيار زيادي دارند. کساني که به زبانهاي متعدد صحبت ميکنند، ميتوانند هم در زندگي شخصي و هم در زندگي شغلي خود، ميان ملل و فرهنگهاي متفاوت، ارتباط برقرار کنند. انسانهاي چند زبانه از مهارتهاي ميانفرهنگي برخوردارند، بدين سان که به رفتار انسانهاي ديگر، از نقطهنظرهاي مختلف مينگرند. فرزندان مهاجريني که در آلمان بزرگ ميشوند، معمولاً زبان والدين خود (زبان خاستگاه) را از هنگام تولد ميآموزند و به همراه اين زبان، اطلاعات بسياري در مورد فرهنگ و سنتهاي وطنِ والدين خود دريافت ميکنند. زبان آلماني را نيز غالباً در ارتباط و بازي با کودکان و بزرگسالانِ ديگر، مثلاً در کودکستان يا مدرسه، ميآموزند. اينگونه کودکان چندزبانه بزرگ ميشوند.
اهميت زبان آلماني

براي بزرگسالان يادگيري زبان آلماني مهم است تا بتوانند در آلمان با ديگران صحبت کنند. براي انتگراسيون نيز يادگيري زبانِ محيطِ زندگي، کمک بزرگي است. هنگامي که کودکان به يک مدرسه آلماني بروند، تسلط به زبان آلماني ضروري است.
زبان ورودي و خروجي

هنگام آموزش زبان، زبان ورودي و خروجي بسيار مهم است. زبان ورودي، زباني است که شخص ميخواند و ميشنود. همواره نياز به ارتباط زبانيِ مرتب وجود دارد که ترجيحاً بهتر است در شرايط واقعي باشد. به علاوه زبان ورودي بايستي از کيفيت بالائي برخوردار باشد يعني زبان ورودي بايستي با کيفيت خوب و از شخصي باشد که به زبان مادري صحبت ميکند. کتاب خواني، براي کودکان روش بسيار خوبي به عنوان زبان ورودي است.

علاوه بر زبان ورودي ، زبان خروجي نيز بسيار مهم است که عبارت است از زباني که شخص توليدميکند و يا به عبارت ديگر صحبت ميکند و مينويسد. استفاده از زبان، ضروري است. تسلط به صحبتکردن به يک زبان، مستلزم امکانات فراوان براي مکالمه به اين زبان در شرايط واقعي است. صحبت کردن و نوشتن تمرينهاي بسيار خوب و مهمي است.